Carburateur vs elektronische injectie

rolfroemers

MF'er
28 feb 2011
199
34
Haarlemmermeer
Goedemorgen allen,

Graag jullie kennis omtrent beide versies qua onderhoud, storingsvrij rijden en duurzaamheid.
Ik zie heel veel oude motoren die nog steeds rijden maar krijg het dringende advies van de dealer om een motor te kopen voorzien van een injectiemotor.
Ik ben volstrekt niet technisch aangelegd, krijg iets wel uit elkaar maar daarna heb ik een probleem_O- maar als weekendrijder moet een motor simpelweg starten en gaan.

Graag jullie advies en ervaring of een carburatiemotor lastiger in onderhoud en/of storingsgevoeliger is.

Nog een fijne zondag!
 
Elektrische auto is veel simpeler dan een brandstof auto, maar veel mensen begrijpen er geen reet van, en dan is het al snel roepen dat het ingewikkeld is.
 
Om nog even terug te komen op het genot van carburateurs.
Ik heb hier 2 intruders staan (800 en 1400). Beide door dezelfde leek uit elkaar getrokken, beide niet lopend hier gekregen.
Vanalles door elkaar gebruikt van de carbs. Nu alles weer in elkaar volgens het boekje (sproeiers, gasnaalden enz). Nog steeds werkt 1 cilinder tegen. Mogelijk een vacuüm lek, mogelijk wat anders. Ben je ook niet zomaar klaar mee.

@halflive: Ik heb destijds ook gekeken wat de waarschijnlijk uit goud gesmede peperdure KTM OEM injectoren kosten. Zat op €90. Zelfs dat valt me enigsinds mee.
 
3-4 ton is geen probleem voor 99.99% van de Tesla's en deze zijn nog 100% up and running.
Ze rijden autonoom drie keer veiliger dan een menselijke bestuurder.
Dus ik ben bang dat als je nu nog jong genoeg bent in de toekomst geen keuze meer hebt vanuit de wet. O-)

Dit topic gaat wel breed trouwens. :+
De motor is ook niet het probleem, die zal alleen een paar vervangbare lagers verslijten op den duur. Maar ik lees dat ze aandrijfassen vreten. Ik zag foto's van sleutelklussen aan die auto en daar zitten enorme printen in en daar ben ik bang dat de prijzen gigantisch zijn als dat moet worden vervangen. Zolang je garantie hebt is dat prima, maar buiten de garantieperiode wil je dat niet meemaken.
 
Er zijn ook bedrijven die printen en andere electronica repareren.
En er word vast wel zo'n ding in de prak gereden wat voor 2de hands onderdelen zorgt.
 
Om nog even terug te komen op het genot van carburateurs.
Ik heb hier 2 intruders staan (800 en 1400). Beide door dezelfde leek uit elkaar getrokken, beide niet lopend hier gekregen.
Vanalles door elkaar gebruikt van de carbs. Nu alles weer in elkaar volgens het boekje (sproeiers, gasnaalden enz). Nog steeds werkt 1 cilinder tegen. Mogelijk een vacuüm lek, mogelijk wat anders. Ben je ook niet zomaar klaar mee.

Ik heb een 1245cc big bore op mn GS1000, zo aangepast dat ik er GSX cv carburateurs bij kon gebruiker
Eerst had ik een set van een 750, daar kreeg ik hem niet goed mee afgesteld. Toen een set van een 1100 er op, en toen wilde het wel lukken.

Heb je wat van de carbs omgewisseld?
 
Terug
Bovenaan Onderaan