Carburateur vs elektronische injectie

rolfroemers

MF'er
28 feb 2011
199
34
Haarlemmermeer
Goedemorgen allen,

Graag jullie kennis omtrent beide versies qua onderhoud, storingsvrij rijden en duurzaamheid.
Ik zie heel veel oude motoren die nog steeds rijden maar krijg het dringende advies van de dealer om een motor te kopen voorzien van een injectiemotor.
Ik ben volstrekt niet technisch aangelegd, krijg iets wel uit elkaar maar daarna heb ik een probleem_O- maar als weekendrijder moet een motor simpelweg starten en gaan.

Graag jullie advies en ervaring of een carburatiemotor lastiger in onderhoud en/of storingsgevoeliger is.

Nog een fijne zondag!
 
Dat ligt aan de milieu eisen, niet aan de injectie.

Ga je hem optimaliseren dan voldoe je daar niet meer aan. Maar goed er is nu niemand die dit controleert, tot er eens een APK voor motoren verplicht gesteld wordt.
 
De BMW K1600 6 cilinder schijnt ook maar 1 gasklephuis te hebben, en ik heb vernomen dat die zeer soepel rijdt.

Ik heb niet veel ervaring met monopoint, 1x 5 jaar lang een auto gehad, maar ik vond het vreselijk ;)

Dat zegt niet dat monopoint per definitie altijd klote is. Maar je kan ook niet zomaar iets wijzigen vanaf het punt van injectie en troubleshooten vond ik ook wat lastiger.

Maar de vraag is carbu of injectie, ii zeg dat hangt van je kennis, kunde en portemonnee af als je zelf 100% met de techniek aan de slag wil.

Beide rijden fijn, goed genoeg met ruimte voor verbetering. Beide zijn betrouwbaar en het is maar net wat je wil.

Persoonlijk gaat de voorkeur uit naar injectie omdat ik carbu's reinigen en afstellen gewoon vreselijk vind.

Injectie is een stukje hardware aankoppelen, (live) aan een knop draaien en klaar.

Carbu is alles uitbouwen, demonteren voor 1 sproeier of 1 tandje op de gasnaald en alles weer inbouwen.

Ik noem het luiheid.
 
Laatst bewerkt:
Aangezien auto's de laatste tig jaar al geen chocke meer hebben en vanaf pak m beet 2000 injectie gemeengoed is geworden in de nietspeciale auto's, ben ik van mening dat er niets mis is met injectie.

Ik vond bij de keuze voor mijn huidige motor injectie belangrijker dan ABS bijvoorbeeld omdat ABS ooit een keer je leven kan redden, maar het wel onwijs fijn is om al die andere keren probleemloos te starten en niets te maken te hebben met carburateur en choke open/dicht.
 
je moetje eigen onkunde niet verstoppen achter straffe uitspraken ... :')
mocht ik ooit op wereldreis vertrekken met een motor, is het eerste wat ik bovenaan de lijst van "moet mee" zet : een carbu fiets.

En jij moet niet zo kortzichtig zijn. De meeste mensen gaan nooit een wereldreis per motor maken.
Ik zou op een wereldreis bijvoorbeeld ook een rol schijtpapier meenemen, maar tijdens een ritje door het Nederlandsche Landschap heb ik dat nog nooit meegenomen.
Jij typt je verhalen zeker ook nog op een schrijfmachine met zo'n rood-zwart lint....
 
Aangezien auto's de laatste tig jaar al geen chocke meer hebben en vanaf pak m beet 2000 injectie gemeengoed is geworden in de nietspeciale auto's, ben ik van mening dat er niets mis is met injectie.

Ik vond bij de keuze voor mijn huidige motor injectie belangrijker dan ABS bijvoorbeeld omdat ABS ooit een keer je leven kan redden, maar het wel onwijs fijn is om al die andere keren probleemloos te starten en niets te maken te hebben met carburateur en choke open/dicht.
Meestal hebben motoren met ABS ook injectie.
 
En jij moet niet zo kortzichtig zijn. De meeste mensen gaan nooit een wereldreis per motor maken.
Ik zou op een wereldreis bijvoorbeeld ook een rol schijtpapier meenemen, maar tijdens een ritje door het Nederlandsche Landschap heb ik dat nog nooit meegenomen.
Jij typt je verhalen zeker ook nog op een schrijfmachine met zo'n rood-zwart lint....
oei, klein pietje en toch heb ik er op kunnen trappen ? :')
 
Rij nu bijna 40 jaar motor, heb al heel wat oude zoveelste handse motoren versleten, maar eigenlijk pas bij de laatste (Harley)wat meer problemen gehad om de juiste sproeiersetting te vinden bij wisselen van uitlaat. Heb eigenlijk maar 1 keer een injectie gehad, maar merkte persoonlijk de meerwaarde er niet zo van Schoonmaken stelt eigenlijk ook niet veel voor, zo'n ding ligt zo uit elkaar, alleen het synchroonstellen is effe werk, maar dat heb ik maar 1 keer hoeven doen bij een Honda. Denk dat ik gewoon de leeftijd heb dat je begon met carb fietsen en niet beter wist.Neuh, dus ik heb niet veel ervaring met defecte of niet goed werkende carbs
 
Het is eigenlijk heel eenvoudig; TS geeft aan dat hij totaal niet technisch is, ga dan gewoon voor een fiets met injectie. Het is een feit dat daar minder problemen/onderhoud mee zijn/is dan met een carb fiets.

Tuurlijk zijn er mensen die jaren lang probleemloos met een carb rijden blabla.

Hij is technisch een leek, lekker voor injectie gaan. Wil je het helemaal goed doen, koop een Japanner met injectie.
 
Sorry, maar hiermee bevestig je mijn vermoeden. Je hebt onvoldoende kennis van zaken. Monopoint injectie is totaal iets anders als een enkele gasklep voor meerdere cilinders.

Ten eerste schrijf ik zelf dat ik weinig ervaring heb. Naar wat ik geleerd heb is een monopoint injectie letterlijk wat het zegt, 1 plek waar de injectie plaatsvind, gemengd wordt en vanuit daar naar diverse cilinders gaat.

Multipoint injectie is ook precies wat het woord beschrijft en is per cilinder een injector.

Gasklephuis oftewel throttle body. Gewoon 1 geheel met kleppen en injector(en). Samen met o.a. een tp sensor en wordt de hoeveelheid lucht en brandstof bepaald.

Uiteraard icm al het andere wat er bij komt kijken maakt timing en juiste inspuiting.

Een carburateur is waar lucht en brandstof dan wel niet met cv of een kabel bepaald worden. Een gasklephuis is geen carburateur, zo heb ik het geleerd iig.

Als dat niet klopt hoor ik graag wat er fout is.

Mijn dl1000 heeft een TB als 1 unit, twee cilinders, twee kleppen (nouja 4 dan maar stps electronisch geregeld), twee injectoren. Ondanks dat dit 2 geheel is en als 1 geheel functioneert maakt dat geen monopoint.
 
Een gasklephuis is een gasklephuis.

Injectoren kunnen overal geplaatst zijn, in het gasklephuis, ervoor of erna. Ook een combinatie er van is mogelijk.


Mocht je nog twijfelen;
https://www.boonstraparts.com/en/pa...k1600gtl-k48-fuel-injector-2012&ID=B10000DYUL
Ook veruit de meeste auto’s hebben 1 gasklephuis maar multipoint injectie. Monopoint injectie is toch echt jaren 80/90 auto techniek (uit m’n hoofd..)
 
Laatst bewerkt:
Het is eigenlijk heel eenvoudig; TS geeft aan dat hij totaal niet technisch is, ga dan gewoon voor een fiets met injectie. Het is een feit dat daar minder problemen/onderhoud mee zijn/is dan met een carb fiets.

Tuurlijk zijn er mensen die jaren lang probleemloos met een carb rijden blabla.

Hij is technisch een leek, lekker voor injectie gaan. Wil je het helemaal goed doen, koop een Japanner met injectie.

+1


Ikzelf rij al decennia en alleen met carb-fietsen, en heb geen enkele ervaring met injectie...
TS geeft aan niet technisch te zijn...dus injectie!
 
Het is eigenlijk heel eenvoudig; TS geeft aan dat hij totaal niet technisch is, ga dan gewoon voor een fiets met injectie. Het is een feit dat daar minder problemen/onderhoud mee zijn/is dan met een carb fiets.

Tuurlijk zijn er mensen die jaren lang probleemloos met een carb rijden blabla.

Hij is technisch een leek, lekker voor injectie gaan. Wil je het helemaal goed doen, koop een Japanner met injectie.
^ dit is eigenlijk het enige goede antwoord.
 
Injectie modellen uit de eerste reeksen van fabrikanten willen wel problemen geven. Wat dat betreft die vermijden als je 100% betrouwbaar wilt. Ik heb een 990 met injectie. Die throttle position sensoren zijn bekende probleemdingen. Verder had ik laatst (na 100.000 km en een trip naar 50 graden woestijn wel te verstaan) een scheurtje in een slang van de luchtdruksensor. Hierdoor ging hij rare capriolen uithalen. Niks dat ik langs de kant van de weg niet had kunnen fiksen trouwens.

Voor een lange trip met gevarieerde klimaten, hoogte, hitte, kou etc zou ik zeker voor injectie gaan. Ik heb zowel met carburateur als injectie grote hoogte en temperatuur verschillen gereden. De carburateurs gaven continue gezeik door de verkeerde afstelling voor dat klimaat. De injectie motoren regelen zichzelf gewoon goed.
 
Als je carb fiets goed loopt dan hoef je geen andere motor te kopen.....echter, mocht hij weer voor zoveelste keer bij de dealer staan vanwege startproblemen dan zou ik het advies overnemen, tijd voor een nieuwe/andere met injectie.

Ik rij al vanaf 1973 en heb de transitie van carbs naar injectie meegemaakt en nog nooit problemen gehad met de ‘gasfabrieken’. Wel is het zo dat ik mijn rijdend materieel goed onderhoud en voorzorgsmaatregelen neem voor de winterstalling bijv.

Zelfs mijn bijna 30 jaar oude italtianse autoinjectie van Magneto Marelli op mijn motorfiets doet het goed...Nouja, een beetje gebok als ik de wijk uitrij na lange stilstand icm kou..... 8-)
 
Laatst bewerkt:
Hangende vlotters, verleten vlotternaalden, uitgeslagen mengbuizen en naalden, valse lucht, meuk in je stationair sproeier. Als ik op wereldreis ga moet ik zeker een injectie fiets hebben. Je hebt toch ook geen contactpunten meer?
Carburateurs waren leuk toen we nog niet beter hadden maar injectie is zoveel betrouwbaarder.
 
Voor sommige mensen is dat best een serieuze hoor :9
Ik heb heel wat collega's met een motor (ik zeg specifiek geen motorrijders). Die vinden het geheel altijd zo'n gedoe. Ieder stukje ''moeite'' kan voor de niet techneut alweer een kleine barrière zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan