Carburateur xs650 plak

uzi-san

MF'er
20 jul 2009
66
3
Goedemiddag
  • Merk: yamaha
  • Type: xs650
  • Bouwjaar: 1980
  • Kmstand: ?
  • Probleem: beste forumleden. Ik heb de carburateurs van mijn xs650 project motor geschroefd. Op de foto is te zien dat er een soort plakkerig grijs kauwgom achtig materiaal zit op de bovenkant. Kan iemand me vertellen hoe dit eigenlijk zou moeten zijn? Dit lijkt me niet helemaal de bedoeling. Wat kan ik doen om dit te verbeteren? Ik ben overigens een beginnende sleutelaar. Bedankt!
IMG_20200330_152705.jpg
 
Ik vrees dat daar je pilot screw hoort. Nr 3 op de foto.

1585575285539.png

1585575419612.jpeg


De pilot screw, de luchtmengschroef, zorgt (stationair)voor je brandstof/luchtverhouding. Als je motor prima loopt hebt je 2 keuzes; zo laten of repareren. Als je motor slecht loopt heb je dezelfde keuzes, maar heb je er meer last van. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Zot
Bedankt voor de info! De motor loopt slecht. Valt soms langzaam uit. Vandaar dat ik de carburateurs er af heb gehaald. Er zit nog wel een schroef in. Apart dat er een soort kneedgum op is geplakt!
 
Ja, dat is apart. Een reden zou kunnen zijn dat het rubbertje (die onder nr 3. zit) lek is. Even alles goed schoonmaken en controleer dat rubbertje even.

Heb je ook een foto waar het grijze weg is? Ben wel benieuwd:)
 
Waarschijnlijk een hobby-truc tegen verlopen van de regelnaald (Nederlands voor Pilot screw). Of iets creatiefs tegen valse lucht. ik weet niet hoe het specifiek met deze carburateurs zit, maar meestal zit er een O-ringetje om zo'n pilotscrew om de boel vast te houden en goed af te dichten. Als die O-ring verteert krijg je valse lucht en soms lossen mensen dat wel eens "creatief" op.... Het spul hoort er in ieder geval niet, dus ik zou het weghalen en kijken wat er onder vandaan komt.
 
Peuter dat gummie er maar gewoon uit.

Dan voorzichtig mengselschroef er uit halen. Slim is om eerst te tellen hoeveel slagen uit die nu staat.
 
Dan voorzichtig mengselschroef er uit halen. Slim is om eerst te tellen hoeveel slagen uit die nu staat.
Door em even er in te draaien en het aantal slagen dat jer hem in draait later ook weer uit te draaien.

Op een boel Yamaha's is de Stationairmengselschroef afgedopt, bij jou met gungum of zoiets bij een boel anderen met een messing dopje.
 
Bedankt voor de vele nuttige reacties!
Ik heb het spul er uit gepeuterd. Het ziet er nu uit zoals op de foto. Wat ik gek vind is dat het niet lijkt alsof het een schroef is. Er zit in het middel een klein gaatje.
 

Bijlagen

  • IMG_20200330_185008.jpg
    IMG_20200330_185008.jpg
    954,1 KB · Weergaven: 10
Bedankt voor de vele nuttige reacties!
Ik heb het spul er uit gepeuterd. Het ziet er nu uit zoals op de foto. Wat ik gek vind is dat het niet lijkt alsof het een schroef is. Er zit in het middel een klein gaatje.
Op een boel Yamaha's is de Stationairmengselschroef afgedopt, bij jou met gungum of zoiets bij een boel anderen met een messing dopje.

Dat kan je er uit pulleken en waarschijnlijk is dat vaker gebeurd waardoor het dus dichtgeplakt is
 
Bedankt voor de vele nuttige reacties!
Ik heb het spul er uit gepeuterd. Het ziet er nu uit zoals op de foto. Wat ik gek vind is dat het niet lijkt alsof het een schroef is. Er zit in het middel een klein gaatje.
Dat is een messing busje, die moet je eruit halen om bij je schroef te kunnen.
Als je die er niet uit krijg dan moet je hem uitboren, zit een open ruimte tussen busje, en schroef, dus je voelt duidelijk als je door het busje heen bent, dan niet meer verder boren want dan beschadig je uiteraard de schroef
 
Klinkt logisch inderdaad! De andere kant lijkt uitgeboord. Nieuw busje bestellen om het luchtdicht af te sluiten? Ik neem aan dat de gum was om het luchtdicht te maken..
 

Bijlagen

  • 15855879849777760286121132064619.jpg
    15855879849777760286121132064619.jpg
    902,4 KB · Weergaven: 9
Aha jij denk dat ze het busje eruit hebben gehaald, en daarna weer terug hebben gestopt, dat zou inderdaad ook kunnen
Of geprobeerd.
OF men zag een gatje en dacht: dat ga ik eens dicht maken.

@uzi-san
Sowieso bescherm busje van messing er uit. Dat is eigenlijk om mensen te beletten zelf aan de mengselschroef te gaan draaien (mn bij USA strenge emissie norm motorfietsen).

Als een monteur er aan moete werken, voor schoonmaken, controle of afstelling, gaat dat busje er ook uit, en komt niet meer terug :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan