Carburateur zit vast

beijerink

Rookie
20 sep 2007
16
0
Deventer
Beste allen,
M'n motor, XRV 750 uit 1995, is een tijdje terug verzopen, en wil daarom o.a. de carburateur eens grondig schoonmaken.

Een paar probleempjes:
1. Ik krijg m'n carburateur niet van het blok af, zie foto. Heb de slangen ontkoppeld en de klemmen helemaal losgedraaid (volgens werkplaatshandboek).
2. Na het losdraaien van het omhulsel rond de choke kabel, zag ik dat het veertje was verroest en geknapt. Krijg deze kabel nu niet meer los van de carburateur.

Moeten de rubberen spruitstukken trouwens om het blok heen blijven of komen deze met de carburateur mee??

Bedankt alvast voor het meedenken!! :} :} :}
Groet van Martijn.
full
 
Laatst bewerkt:
Als er geen slangenklemmen meer op de rubbers zitten zal je gewoon wat meer kracht moeten zetten dan komen ze er echt wel af. De rubbers zullen wel oud en hard zijn maar kunnen er ook gewoon af normaal.

Te laat :)
 
Laatst bewerkt:
Carburateurs van v- blokken zijn rot te demonteren maar wacht maar tot je ze weer gaat monteren, is nog véél lastiger....

Carburateurs moet je best wel met wat grof geweld er af trekken, desnoods (op een veilige plek) een breekijzer ertussen.
 
Voorzichtig een dunne platte schroevendraaier tussen de rubbers zetten en een weinig wd 40 tussen spuiten. Inlaten werken en dan opnieuw proberen af te halen.
Niet met grof geweld!!
 
Zoek iets moois waar je fatsoenlijk en veilig mee kunt wrikken. Let ook op waar je kracht op zet.

Inspuiten met glijspul kan helpen, net als verwarmen van de rubbers (met fohn oid).
 
Voorzichtig een dunne platte schroevendraaier tussen de rubbers zetten en een weinig wd 40 tussen spuiten. Inlaten werken en dan opnieuw proberen af te halen.
Niet met grof geweld!!

Ja lekker een schroevendraaier tussen de rubbers zetten met het gevolg dat je nieuwe inlaatrubbers kan kopen....

Bedoel dus hetzelfde als Martell, natuurlijk niet met een breekijzer van een meter lang.
Platte stevige schroevendraaier kan ook.
 
jeej de aller mooiste kut klus die er is, gewoon door blijven wrikken en doen zeker als ze goed vast zitten en dit de eerste keer is dat je zoiets wil verwijderen, geen schroevendraaier gebruiken je verneukt je rubbers waarschijnlijk eerder dan dat je de carbs los krijgt.

terug monteren kun je de rubbers eerst in warm water leggen of wat voor mij altijd het beste werkte beide met WD40 in smeren op het blokplaatsen en de carbs er weer terug op wrikken.

En dat gaat allemaal zeker niet makkelijk hoeveel avonden ik wel niet om tien uur heb staan wrikken kutten en vloeken omdat ik de volgende dag op die motor weer naar school moest, geweldig.

(de klem ringen om de rubbers natuurlijk wel los draaien aan de carb kant ;) )
 
Laatst bewerkt:
met dit kouwe weer heb je als je buiten of in het schuurtje bezig bent wel een nadeel.

die rubbers zijn harder dan ze bijv. in de zomer zouden zijn. Heb gisteren ook een portie staan worstelen om mn carburateurbank terug gemonteerd te krijgen (en dat is nog een relatief simpele 4-in-lijn opstelling ook)

WD40 om los te halen is idd niet zinvol op dit soort dingen. gewoon met een bandenlichter oid de vlotterbakken omhoog duwen.
 
met dit kouwe weer heb je als je buiten of in het schuurtje bezig bent wel een nadeel.

die rubbers zijn harder dan ze bijv. in de zomer zouden zijn. Heb gisteren ook een portie staan worstelen om mn carburateurbank terug gemonteerd te krijgen (en dat is nog een relatief simpele 4-in-lijn opstelling ook)

WD40 om los te halen is idd niet zinvol op dit soort dingen. gewoon met een bandenlichter oid de vlotterbakken omhoog duwen.

waarom niet dan?
voor het los halen heeft het inderdaad weinig nut, maar bij het terug plaatsen is het wel een stuk makkelijker, ook kanaaltjes worden bij motorzaken bij gebrek aan een compressor al snel met wd40 door gespoten.
 
waarom niet dan?
voor het los halen heeft het inderdaad weinig nut, maar bij het terug plaatsen is het wel een stuk makkelijker, ook kanaaltjes worden bij motorzaken bij gebrek aan een compressor al snel met wd40 door gespoten.
Motorzaken die een gebrek hebben aan een compressor en gebruik maken van wd40 zou ik links laten liggen.
 
Als die rubbers zo oud zijn dat ze niet zo makkelijk meer los gaan, is vervangen dan niet de betere optie? Maw: haal verse rubbers en zet een zaagje/stanley mes op de oude...

Loshalen is een ding, maar je wil straks wel dat het luchtdicht afsluit.
 
Iets zijdelings weg trekken moet lukken. Ik zou trouwens nieuw rubbers plaatsen, dat het zo lastig gaat is ook te wijten aan het feit dat ze hard zijn geworden. Ik heb meestal meer problemen met het weer goed terug plaatsen vooral al er maar weinig ruimte is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan