Carburateur

Danny R1

Die hard MF'er
19 apr 2006
482
36
Weert
Een oom van mij is bezig met zijn Yamaha maxim. Nou stottert deze een beetje en nou wil hij de carburateurs reinigen. Moeten deze na deze reinigings beurt weert opnieuw worden afgesteld of is dit niet nodig. Alvast bedankt.
 
Tja,

Ik zou alles uit elkaar halen. En voordat ik de mengselschroeven er helemaal uit haal, kijk ik op welke stand ze staan, en dat schrijf ik op.

Dan schoonmaken.

Dan opzoeken wat de correcte basisstand van de mengselschroeven is, en dat vergelijken met wat ik heb opgeschreven.

Wie weet stottert dat ding wel door die mengselschroeven....


dus: kijk maar wat je doet :+
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als hij lang heeft stil gestaan zit er ook prut en gom in de kanalen bij de stelschroeven.
Waarom zou je alles schoonmaken behalve het belangrijke gedeelte...

Doe maar wat Martell zegt, heeft meer zin.
 
Met alleen ultrasoon reinigen kom je er niet vrees ik.

Ik heb ervaring met dichtgekoekte carbs van een Maxim (8v), er zitten een aantal heel kleine luchtsproeiers in, die zul je echt door moeten prikken / schoon moeten maken met een staaldraad uit een draadborstel. Ook zit er een sproeier in de vlotterbak geintegreerd, deze is lastig om door te prikken.

Ik kan je adviseren om een goede carburateur reiniger* te halen, de carbs helemaal uit elkaar te halen (niet splitsen) en alle sproeiers en kanalen goed doorblazen met carburateur reiniger en perslucht zodat alle meuk er goed uitkomt. Ook de stationairovername kanaaltjes (bij de gasklep) goed schoonmaken.

Bij de 700's (= USA import) zijn de stelschroeven verzegeld.


grz Thijs


* Liqui Moly heb ik goede ervaringen mee, pas op met de buitenste carburateurs ivm de lak die erop zit. Die krult er vanaf waar je bijstaat met dat spul. Handschoenen en goede ventilatie is ook aan te raden!
 
Gedeeltelijk met Martell eens.
Ik zou ze wel helemaal uit elkaar halen, maar de mengselschroeven markeren heeft geen zin. Deze zijn afgesteld op gedeeltelijke vervuiling, of misschien wel op de nieuwe carburateurs. Als je denkt dat een redelijke stand is kom je bedrogen uit.
Helemaal schoon maken en basisafstelling volgens het boekje geven en daarna afstellen, een kortere weg is er niet.
Die flesjes met dure kerosine voor door de benzine is zonde van je geld, geef dat maar uit aan pakkinkjes
 
Als hij lang heeft stil gestaan zit er ook prut en gom in de kanalen bij de stelschroeven.
Waarom zou je alles schoonmaken behalve het belangrijke gedeelte...

Doe maar wat Martell zegt, heeft meer zin.
Vandaar de vraag of die lang stil stond. Was dat niet het geval dan volstaat vaak een flesje brandstofreiniger . Waarom een mug doodschieten met een luchtbuks, nietwaar??
Lang stilstaan dan gaan er inderdaad, zoals je zegt, prut en gom in de kanalen zitten en dan loont het om het geheel uit elkaar te halen. Maar als je niet zo goed weet wat je aan het doen bent dan is het volledig uit elkaar halen van een carburateur niet zo'n slim idee.... Dan kun je dat beter laten doen, of samen met iemand dien die er ervaring mee heeft..l
 
Gedeeltelijk met Martell eens.
Ik zou ze wel helemaal uit elkaar halen, maar de mengselschroeven markeren heeft geen zin. Deze zijn afgesteld op gedeeltelijke vervuiling, of misschien wel op de nieuwe carburateurs. Als je denkt dat een redelijke stand is kom je bedrogen uit.
Helemaal schoon maken en basisafstelling volgens het boekje geven en daarna afstellen, een kortere weg is er niet.
Die flesjes met dure kerosine voor door de benzine is zonde van je geld, geef dat maar uit aan pakkinkjes
:)

En als je er na de basisinstelling achter komt dattie beroerd loopt? Daar heb ik die eerdere instelling voor opgeschreven.
Ik heb vaker nieuwe luchtmengselschroeven in een carburateur zien gaan, die daar niet origineel in zaten.

En ook bij originele bleek een vorige eigenaar al ontdekt te hebben dat net een slagje meer of minder beter uitpakte bij een motor.

Misschien zelfs door een tuning-boy van de Dyno-drive-in gedaan.

Ik weet het niet.

Wat ik wel weet: als je het niet voor het demonteren even na gaat, weet je het nooit meer :) Tis dus meer een achter-de-handje :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan