carburateurs bevroren

kees helm

MF'er
14 feb 2005
153
0
kaasdorp
mijn eerste motor was een Honda Vigor 650 1 cylinder, leuk ding,maar in de winter liep en starte hij slecht.Volgens de dealer komt dat doordat de carburateur te koud is. injectiemotoren hebben hiervan geen last.(mijn cb900start probleemloos zonder "choke".Mijn vrouw denkt erover om een cb 600 te kopen,maar deze heeft weer carburateurs. zijn er winterrijders met een cb 600die mij advies kunnen geven?
 
ik 2 keramische weerstanden onder me vlotterkamer gemonteerd, heel ff de stroom er op en starten maar,

owjha en niet die dingen met je vingers vastpakken, gloof mij maar.
 
ik heb zo snel geen tip maar er zelf onlangs ook last van gehad met de motor. met rijden nooit maar na een nachtje buiten met de ijzige kou en vastgevroren hagel (lag gewoon een plaatje ijs overheen) kreeg ik m ook amper meer aan de gang.
 
Niet ieder type motorfiets is gevoelig voor bevriezende carbs. Mijn CBR, bijvoorbeeld (2000) heeft er geen last van. Hierbij wordt koelvloeistof gebruikt om de carbs te verwarmen. Dus eerst even uitzoeken of die CB600 er gevoelig voor is en of ie standaard al carb verwarming heeft.
 
een stuk van je luchtinlaat aftapen. ik heb het zelf ook gedaan en met ijskoud weer blijft ie braaf op bedrijfstemperatuur. geen modificaties of zo. gewoon duct tape. top spul. en van de zomer tape er weer afhalen voor wat koeling.

als er ooit een zomer komt B|
 
Niet ieder type motorfiets is gevoelig voor bevriezende carbs. Mijn CBR, bijvoorbeeld (2000) heeft er geen last van. Hierbij wordt koelvloeistof gebruikt om de carbs te verwarmen. Dus eerst even uitzoeken of die CB600 er gevoelig voor is en of ie standaard al carb verwarming heeft.

het klopt dat bepaalde fietsen hier standaard mee uitgerust zijn, had het van mn soes ook verwacht aangezien het een amerikaan is en er tot op heden nooit last van gehad heb.

toch betwijfel ik in hoeverre normale carb verwarming werkt als een motor langdurig in extreme kou staat. heb voorheen een yamaha gehad en die anderhalve dag buiten laten staan; was niet aan de gang te krijgen meer ondanks dat de standaard zaken meer dan in orde waren. koppelingskabel zat letterlijk vastgevroren, banden waren versteend en heb m ruim een kilometer achter de auto gehad voor die weer aansloeg. bij stalling in onverwarmde garage nergens last van. langdurig met flinke vorst op open plek icm. oostenwind was funest destijds :)
 
zoals ik het altijd oplos:

koelleiding langs carb laten lopen, of lucht vanaf de radiateur afvangen en naar filter laten lopen, dus met buis, maar is niet echt mooi of electrische verwarming, maar dat doe ik dan niet met een keramische weerstanden naast/onder de carb, maar weerstandsdraad om de carb gewikkeld.
 
het klopt dat bepaalde fietsen hier standaard mee uitgerust zijn, had het van mn soes ook verwacht aangezien het een amerikaan is en er tot op heden nooit last van gehad heb.

toch betwijfel ik in hoeverre normale carb verwarming werkt als een motor langdurig in extreme kou staat. heb voorheen een yamaha gehad en die anderhalve dag buiten laten staan; was niet aan de gang te krijgen meer ondanks dat de standaard zaken meer dan in orde waren. koppelingskabel zat letterlijk vastgevroren, banden waren versteend en heb m ruim een kilometer achter de auto gehad voor die weer aansloeg. bij stalling in onverwarmde garage nergens last van. langdurig met flinke vorst op open plek icm. oostenwind was funest destijds :)
Voor het starten na lang stilstaan in de kou helpt het idd niet. Ik doelde meer op het verschijnsel dat je carbs bevriezen tijdens het rijden door het afkoelen van de lucht die er doorheen stroomt.

Overigens start de CBR ook probleemloos in de kou. Ik denk dat de algemene staat van onderhoud en leeftijd van de motor hier meer op van invloed is dan de carb verwarming.
 
mahjha die leiding gebeuren werken alleen als de motor al draait. mahjha als die van mij een nacht met -6 buite heeft gestaan krijg je hem niet an dus heb je niks aan die leiding met vloeistof gebeuren,

moest eerst ff heel veel choken, nou dan is je accu ook zo leeg, dus word drukken.
toen ff föhnen mahjha is niet erg praktisch. gewoon met die lampjes, of ff weerstandje plaatsen is alles opgelost. als die draait draait ie wel.
 
Voor het starten na lang stilstaan in de kou helpt het idd niet. Ik doelde meer op het verschijnsel dat je carbs bevriezen tijdens het rijden door het afkoelen van de lucht die er doorheen stroomt.

oke

Overigens start de CBR ook probleemloos in de kou. Ik denk dat de algemene staat van onderhoud en leeftijd van de motor hier meer op van invloed is dan de carb verwarming.
ehhh ff wat respect voor mn soesje ;)

nee zonder gekheid staat van onderhoud is echt uitmuntend en dat leeftijd verschil kan maken denk ik niet
 
Heb zelf een sv650s, ook met carbarateurs dus :)

Als je op de snelweg rijdt is er niks aan het handje, maar zo gauw als je de snelweg afgaat, en een stad binnen rijdt, hilversum in dit geval, dan hiktie wel eens, dat zal vast en zekers door de kou komen denk ik, maar voor de rest valt het me allemaal reuze mee qua bevroren carbarateurs, ook als hij een dagje stil gestaan heeft bij mijn werk ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan