Carburateurs gsx400f staan veel te rijk

Bol d'or Albert

MF veteraan
14 mei 2005
4.347
221
Lunteren
Ik zit met het volgende probleempje: (vraag ook al gesteld op brikken en klassiekers gsx400f, maar das niet zo'n druk bezocht topic dus hier ook maar).

Ik heb een gsx 400f die niet lekker loopt omdat ie veel te rijk staat, de bougies zijn zo zwart als roet. (eh van het roet).

Nu heb ik een manual van dit ding, maar ten eerste is het engels en ten tweede staan de basis afstel gegevens er niet in, volgens mij.
De carburateurs lijken allemaal vrij schoon, dus domweg vuil zal niet de oorzaak zijn. Ik ben dus op zoek naar de basis afstelling van de carbs, ik bedoel: sproeier aandraaien tot aanslag en dan bijv 1,5 slag terug. Of moet dat hier 2 slagen terug zijn. En welke sproeier hoeveel.
Ik heb een main jet, pilot jet, pilot air jet, needle jet en een needle valve, welke regelt nu het mengsel bij stationair draaien? De pilot is volgens mij voor stationair toerental, moet ik de pilot air jet hebben?
Ik heb een honda boek van Peters en daar staat dit allemaal wel in, en das lekker handig.

groet
Albert
 
Nummer 6 zijn je mengselschroeven, die moeten er wel uit wil je de carburateurs goed krijgen, zo kan ik je garanderen dat ze nooit goed schoon gaan.
Ze moeten er gewoon uit te draaien zijn, het is wel hele fijne schroefdraad, pas daar gerust mee op.
Ook opletten dat je onder elke schroef de veer, stalen ring, en o-ring weer goed terugplaatst.
En daarna uiteraard weer je co goed afstellen.
 
Die stationair schroeven zijn eruit geweest en inmiddels ook weer er in. Wat zaten die dingen vreselijk vast. Inmiddels loopt ie weer maar nog steeds niet super, hij begint naarmate hij warmer wordt steeds harder stationair te lopen. En hij blijft nog steeds langzaam maar zeker afslaan als je het toerental terugschroeft tot net onder de 1500 toeren.
Eerlijk geen idee wat hier de oorzaak van is. :?

Albert
 
In welke stand heb je die mengselschroeven? Veel gehoord als uitgangspunt: 3 halve uren losser dan vast; echter bij sommige merken ook wel eens: 5.
Blijven je bougies iets te donker, dan die schroeven iets "losser" stellen.

Altijd na verandering aan de mengsel-schroeven, aan de warmGEREDEN motor opnieuw stationairgas afregelen.

Hoe is het eigenlijk met de (vermoedelijk) rubberen spruitstukken tussen carb en blok? Als daar ook maar een héél klein pietsie valse lucht in kan worden aangezogen (lekkage, poreusheid/scheurtje en natuurlijk meestal aan de onderkant) dan loopt de boel slecht; ook: ongladde montage, lekken langs klembevestiging. Gave, ook nieuwe, rubbers voor het monteren in heet (niet kokend) water leggen en/of tijdens montage verwarmen met een föhn.
 
Ik heb van alle carbs ook al het vlotterniveau wat laten zakken want dat stond ook ruim te hoog, sommige boven de 22,5mm, terwijl dat 21,4 +/- 1 moet zijn. Wellicht staat het nu wat erg laag, sinds ik die gewijzigd heb loopt ie koud ook slechter.
Die moet dus nu netjes op 21,4 gezet worden en als het dan nog niet wil, weet ik het even niet.
De mengselschroeven staan nu 1 3/4 slag uit, kan ik eerst nog wel op 1,5 zetten, en zien wat ie dan doet.
Helaas heb ik slechts 1 vacuummeter.... :? dat maakt synchroniseren er niet eenvoudiger op.

ALbert
 
Vraagje, iets anders dan jouw probleem maar ik ben bezig met een GSX400f uit 1985, aan de linkervoorpoot zit een antieduiksysteem ofzo, de keerringen zijn vervangen maar kan nergens vinden hoeveel vorkolie er linke en rachts in moet, mocht jij nu zo'n zelfde modell hebben en die kunnen vinden in je WPH zou je dat dan even willen vertellen aub.
Bvd Louis.

full
 
Er staat niet dat er meer in moet, moet natuurlijk wel een iets meer in. Standaard moet er 169ml in, en bij een gewone poot moet dat 182mm zijn. Die 182 mm zou ik dus aanhouden, ik heb trouwens geen idee hoe nauwkeurig die hoeveelheid olie komt.
Iemand die dat wel weet?

mvg
Albert
 
er was nog een pagina :+

nr 6 is idd de benzine lucht verhouding

ik ben ook begonnen met alles los te halen, niet naar de oorspronkelijke instelling kijken, en alles schoonmaken, doorblazen etc. alles netjes terug zetten. pilot screw 2 hele slagen uitgedraait en gewoon proberen.

ik ben nu 6000 km verder en nu ben ik eindelijk tevreden. de bougies bleken ook niet helemaal super te zijn, en mijn uitlaat had ik verkeerd gemonteerd, toen die goed zat, scheelde dat ook een boel, vooral bij koude motor.
 
Laatst bewerkt:
Heb je ook het vlotterniveau gecheckt? Die varieerde bij mij ook van 21,5 tot 22,5 mm. Ik heb ze allemaal op net onder de 21mm gezet maar dat is een beetje te krap. Als ie nog niet warm is, maar hij al niet meer op de choke wil lopen, loopt ie dus helemaal niet meer. Vlotterniveau moet dus weer terug naar de oorspronkelijke 21,4 mm. Morgen maar eens doen, als het tenminste niet zo bloedheet is.

Albert
 
Inmiddels alle vlotterniveau's keurig op de voorgeschreven 21,4 mm gezet en nu loopt ie nagenoeg ok. Hij blijft in ieder geval keurig stationair lopen, zonder dat ie langzaam maar zeker afslaat op harder gaat lopen. Toerental is af te stellen op 1200 omw/min, langzamer gaat nog niet, eerst synchroniseren.
Ook de koude start is nu niet ideaal meer, hij lijkt wel iets te verzuipen, na een paar keer gasgeven kan de choke op half en dan blijft ie wel lopen. Kan nog beter, maar het is al 100 keer beter dan het geweest is, en er is nu lekker mee te :]
Albert
 
Inmiddels alle vlotterniveau's keurig op de voorgeschreven 21,4 mm gezet en nu loopt ie nagenoeg ok. Hij blijft in ieder geval keurig stationair lopen, zonder dat ie langzaam maar zeker afslaat op harder gaat lopen. Toerental is af te stellen op 1200 omw/min, langzamer gaat nog niet, eerst synchroniseren.
Ook de koude start is nu niet ideaal meer, hij lijkt wel iets te verzuipen, na een paar keer gasgeven kan de choke op half en dan blijft ie wel lopen. Kan nog beter, maar het is al 100 keer beter dan het geweest is, en er is nu lekker mee te :]
Albert

Aan stationair draaien heb je niets, is ook nog eens slecht voor de motor. Vooral het bekijken van het choke-gebeuren behoort RIJDEND plaats te vinden.
 
Zojuist een omaatje bekeken, :) maar ja, toch nog maar even verder.
Ik heb nog een vraag je : op deze tekening :

http://home.hetnet.nl/~deheer.a/suzuki/carburateurs.jpg

item nr 5, de air vent hose, waar dient die voor? Om extra lucht binnen te krijgen? Bij mijn fiets zitten die dingen er nl. niet op. Ik kan ook niet ontdekken waar die slang heen zou moeten gaan. maw , mijn T-stukjes zijn gewoon open, en daar kan gewoon lucht door naar binnen. Is dat wel goed?

Albert
 
bij mij heb ik momenteel ook geen slangen (vergeten. goed dat je het zegt)
die slangen lopen over je luchtfilter aan beide zijden, dan achter je luchtfilter omlaag en dan stoppen ze. ze zijn gewoon open.
 
Zojuist een omaatje bekeken, :) maar ja, toch nog maar even verder.
Ik heb nog een vraag je : op deze tekening :

http://home.hetnet.nl/~deheer.a/suzuki/carburateurs.jpg

item nr 5, de air vent hose, waar dient die voor? Om extra lucht binnen te krijgen? Bij mijn fiets zitten die dingen er nl. niet op. Ik kan ook niet ontdekken waar die slang heen zou moeten gaan. maw , mijn T-stukjes zijn gewoon open, en daar kan gewoon lucht door naar binnen. Is dat wel goed?

Albert


Deze zijn ervoor om te voorkomen dat je vlotterbakjes vacuum trekken, daarom loopt het slangetje ook over je carburateur en dan naar beneden. Moet wel een slangetje op hoor, anders kan er ook brandstof uitlopen.

Ik teste meestal of mijn carburateurs geen valse lucht trekken door met starthulp of remmenreiniger de aansluitingen tussen carbs en inlaat lichtjes in te spuiten tijdens het draaien. Als ze maar iets lekken hoor je het meteen aan de motor. Doe dit niet met bloedhete motor...........(heb zelf een gs750 gehad en bij mij waren de buitenste rubbers keihard/ook bij mijn RG500 is dit zo, dus snel kans op valse lucht)

Verder kan je nog kijken of je gasbuizen Waar je gasnaalden in lopen niet ovaal uitgesleten zijn? Kan gebeuren bij deze km stand.( dit merk je alleen met het rijden, dan gaat hij bij een constante gasstand bij lage toeren een beetje bokgedrag vertonen.

Staan je gasnaalden ook allemaal gelijk? en deze kan je ook stellen, scheelt ook in het mengsel. ( stand 1 van gasnaald is zo dat je naald het diepst staat)

[edit: leestekens aangepast edit/]
 
Laatst bewerkt:
Heb de inlaat rubbers gecontroleerd met carburateur-reiniger. Als je carb-reiniger in het luchtfilter spuit merk je dat direct. Geen reaktie van de motor, dus die zijn wel dicht. Geldt ook voor de inlaatkelken, die zijn ook dicht. Ik vind echter nog steeds dat ie te langzaam in toeren zakt als je het gas loslaat. Heb nog geen idee waar dit door komt. Hij zakt wel terug naar normaal stationair toerental, en blijft dan ook stationair draaien, echter soms wil hij langzaam aan ineens helemaal wegzakken. Een paar keer flink gasgeven lost dit weer op, dan blijft ie wel weer netjes lopen.
Ook de koude start vind ik nog niet goed, starten op alleen choke is er niet bij, choke erop en gasgeven, dan slaat ie aan. Koud blijven lopen, met of zonder choke, is er helaas niet bij. Dus gas erop tot ie warm genoeg is,....
Helemaal 100% is het dus nog steeds niet, maar het is wel bijna acceptabel.

Albert
 
Terug
Bovenaan Onderaan