Carburateurs lekken benzine na vervangen inlaatspruitstukken Yamaha FZS600

jazzper23

Die hard MF'er
11 aug 2019
263
51
Ik heb de inlaatspruitstukken van mijn Yamaha FZS600 uit 1998 vervangen voor Chinese via Aliexpress. Toen ik het contact opendraaide, maakte hij wat geluid zoals die normaal ook doet (ik weet niet of de brandstofpomp toen ook ging pompen) en daarna heb ik even gekeken of er niks lekte. Dat was niet het geval, daarna heb ik hem naar buiten geduwd en geprobeerd te starten door de startknop in te drukken en wat gas te geven. Hij startte niet en er kwam een behoorlijke hoeveelheid benzine uit de onderkant van de carburateurs. Veruit het meeste LEEK van een slang die van het midden af naar buiten loopt af te komen. Het zou goed kunnen dat dit de slang was die aan de stationair knop (idle speed adjuster) zit. Maar het zou ook vanaf de benzineslang kunnen komen die in het midden vd carburateurs is aangesloten, die heb ik vervangen omdat de oude afgescheurd was tijdens het demonteren en helemaal uitgedroogd. Uiteraard heb ik wel de juiste diameter gebruikt (binnen diameter 8mm).

IMG_20190906_161654.jpg
IMG_20190901_134258.jpg



Maar het zou ook van een andere slang kunnen komen die daar zit. Ik had er niet genoeg zicht op. Ook druppelde er benzine uit t tuutje wat onderaan elke carburateur zit (zie foto). Maar het kan best zijn dat alles van een slang afkwam en verder langs de carburateurs naar het laagste punt droop en dat die druppels niet uit het tuutje komen. De schroeven waarmee je de benzine uit de carburateurs kan halen zitten in ieder geval wel strak aangedraaid.

IMG_20190908_184727.jpg


Als ik het contact weer open zette, begon het weer te lekken in behoorlijke hoeveelheid (doordat de brandstofpomp dan gaat pompen en er druk op het systeem komt?). Er kwam verder geen benzine uit de drain hose/afvoer slang (heet dat zo in het nl?).

De carburateurs lekte voor het demonteren en monteren niet. Ik heb ze met beleid gedemonteerd (en in een t-shirt gewikkeld ter bescherming) en gemonteerd. Dus ze zijn niet gevallen of hard ergens tegen aangestoten. Wel zou t kunnen dat een slang iets los is gegaan, maar dat kan ik niet zien nu ze er weer in zitten.

Ze zijn een jaar geleden ultrasoon gereinigd, volgens de vorige eigenaar en ze zien er schoon uit voor zover ik kan zien. De kleppen die opengaan als je gas geeft voelen ook soepel aan bij het naar boven drukken en ze komen mooi weer terug naar beneden. Wel zit er wat roest in mijn tank en ik heb ook roest in de benzine gevonden die in de carburateurs zaten. Ik heb de benzine laten opdrogen en wat achterbleef bij elkaar geschraapt. Als ik er een magneet bij houd, blijft het aan de magneet plakken dus ik denk dat dit roest is.

Is er een manier om te testen waar de carburateur lekt als deze eruit is? Ik zat er zelf aan te denken om een zachte plastic fles met gedestilleerd water op de benzineslang aan te sluiten en deze dan in te drukken.

Verder staat in het Haynes WPHB dat de koelvloeistof uit de motor gehaald moet worden als je de carburateurs los haalt. Kan je dit achterwegen laten als de slangen niet op het koelsysteem zijn aangesloten?

Andere tips?

Alvast bedankt voor de hulp!
 
Aangezien je alleen de benzineslang tussen de benzinepomp en de carburateur hebt vervangen is dit het meest waarschijnlijk. Als je dit gechecked hebt, dan zou het volgende nog kunnen zijn:
- Vlotternaald blijft hangen?
- Vlotterbakpakking sluit niet helemaal meer af (maar aangezien je deze niet open hebt gehad is dit niet zo voor de hand liggend)
- T-stuk waar de benzineslang is aangesloten lekt (langs de rubberen ringetjes).
- Één van de vlotterbakschroeven is open geweest en niet goed dicht gedraaid.

Het handigste is om de carburateur in een bankschroef of zo te zetten, de carburateur te vullen met benzine (eventueel de benzineslag verlengen zodat de vlotterbakken volledig gevuld worden). en met keukenrol oid controleren waar de benzine vandaan komt.

Aangezien benzine dunvloeibaar is, is de plek waar de druppel zichtbaar is niet altijd de plek waar de benzine 'lekt', benzinelek kan dus van een hoger gebied afkomen.

Ik heb de carburateurs eruit gehaald. Benzine met een trechter in de benzineslang gegoten. Door de benzineslang geblazen (ik hoorde lucht ontsnappen, ik weet niet of dat ook gebeurd als de carb in een goede conditie verkeerd). Met mijn vingers en wc papier gevoeld waar er benzine uitkwam. Mijn bevindingen:

- Waarschijnlijk was het niet de benzineslang. Al weet ik niet of er benzine langs de aansluiting gaat als er veel druk op staat.
- Vlotternaald blijft hangen? -> Zou kunnen, er zit overal roest. Verder zien ze er vrij schoon schoon uit. Volgens de vorige eigenaar zijn ze 1 a 1,5 jaar geleden ultrasoon gereinigd.
- Vlotterbakpakking sluit niet helemaal meer af -> Sowieso bij de eerste carb. Langs de naden werd het helemaal nat. Toen ik het rubber eruit haalde brak het meteen af. De andere 3 kwamen er nog wel heel uit. Maar als ik deze iets buigt, zie ik overal scheurtjes.
- T-stuk waar de benzineslang is aangesloten lekt (langs de rubberen ringetjes). -> Ik heb de carbs nog niet vanelkaar gehaald (en weet ook niet of ik dat wil doen) maar de ringetjes bij het t stuk zien er gebarsten uit (zie 2e foto). Ook kwam veruit het meeste benzine uit deze omgeving, als de brandstof pomp liep.

IMG_20190915_101549.jpg
IMG_20190915_095314.jpg
IMG_20190914_162941.jpg
 
Laatst bewerkt:
Jazzper, ziede gesprongen 0-ring op het kuntstof t-stukje dat op de brandsofleiding zit.

Help me, tegen vergoeding, bij de mijne? Durf ze er niet alleen af te halen...
 
Jazzper, ziede gesprongen 0-ring op het kuntstof t-stukje dat op de brandsofleiding zit.

Help me, tegen vergoeding, bij de mijne? Durf ze er niet alleen af te halen...

Ik ben zelf nog in dubio of ik het wel zelf wil doen. Ik ben best handig, maar ik heb tot dit project nog nooit aan een motor gesleuteld. Ik denk dat je het beste iemand kan zoeken met meer ervaring ...
 
Het heeft even geduurd (3 maanden). Tijdens het vervangen van de rubbers van de carbs, bleken deze vol met roest te zitten en de pilot jets zaten verstopt. Alles schoongemaakt, de tank ontroest en brandstoffilter vervangen. Gisteren heb ik een ritje van 30 km gemaakt en hij rijdt beter dan voordat ik begon met sleutelen :)

Bedankt voor alle hulp! Ik weet niet of het gelukt was zonder de hulp die ik hier heb gekregen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan