jazzper23
Die hard MF'er
- 11 aug 2019
- 263
- 51
Ik heb de inlaatspruitstukken van mijn Yamaha FZS600 uit 1998 vervangen voor Chinese via Aliexpress. Toen ik het contact opendraaide, maakte hij wat geluid zoals die normaal ook doet (ik weet niet of de brandstofpomp toen ook ging pompen) en daarna heb ik even gekeken of er niks lekte. Dat was niet het geval, daarna heb ik hem naar buiten geduwd en geprobeerd te starten door de startknop in te drukken en wat gas te geven. Hij startte niet en er kwam een behoorlijke hoeveelheid benzine uit de onderkant van de carburateurs. Veruit het meeste LEEK van een slang die van het midden af naar buiten loopt af te komen. Het zou goed kunnen dat dit de slang was die aan de stationair knop (idle speed adjuster) zit. Maar het zou ook vanaf de benzineslang kunnen komen die in het midden vd carburateurs is aangesloten, die heb ik vervangen omdat de oude afgescheurd was tijdens het demonteren en helemaal uitgedroogd. Uiteraard heb ik wel de juiste diameter gebruikt (binnen diameter 8mm).
Maar het zou ook van een andere slang kunnen komen die daar zit. Ik had er niet genoeg zicht op. Ook druppelde er benzine uit t tuutje wat onderaan elke carburateur zit (zie foto). Maar het kan best zijn dat alles van een slang afkwam en verder langs de carburateurs naar het laagste punt droop en dat die druppels niet uit het tuutje komen. De schroeven waarmee je de benzine uit de carburateurs kan halen zitten in ieder geval wel strak aangedraaid.
Als ik het contact weer open zette, begon het weer te lekken in behoorlijke hoeveelheid (doordat de brandstofpomp dan gaat pompen en er druk op het systeem komt?). Er kwam verder geen benzine uit de drain hose/afvoer slang (heet dat zo in het nl?).
De carburateurs lekte voor het demonteren en monteren niet. Ik heb ze met beleid gedemonteerd (en in een t-shirt gewikkeld ter bescherming) en gemonteerd. Dus ze zijn niet gevallen of hard ergens tegen aangestoten. Wel zou t kunnen dat een slang iets los is gegaan, maar dat kan ik niet zien nu ze er weer in zitten.
Ze zijn een jaar geleden ultrasoon gereinigd, volgens de vorige eigenaar en ze zien er schoon uit voor zover ik kan zien. De kleppen die opengaan als je gas geeft voelen ook soepel aan bij het naar boven drukken en ze komen mooi weer terug naar beneden. Wel zit er wat roest in mijn tank en ik heb ook roest in de benzine gevonden die in de carburateurs zaten. Ik heb de benzine laten opdrogen en wat achterbleef bij elkaar geschraapt. Als ik er een magneet bij houd, blijft het aan de magneet plakken dus ik denk dat dit roest is.
Is er een manier om te testen waar de carburateur lekt als deze eruit is? Ik zat er zelf aan te denken om een zachte plastic fles met gedestilleerd water op de benzineslang aan te sluiten en deze dan in te drukken.
Verder staat in het Haynes WPHB dat de koelvloeistof uit de motor gehaald moet worden als je de carburateurs los haalt. Kan je dit achterwegen laten als de slangen niet op het koelsysteem zijn aangesloten?
Andere tips?
Alvast bedankt voor de hulp!
Maar het zou ook van een andere slang kunnen komen die daar zit. Ik had er niet genoeg zicht op. Ook druppelde er benzine uit t tuutje wat onderaan elke carburateur zit (zie foto). Maar het kan best zijn dat alles van een slang afkwam en verder langs de carburateurs naar het laagste punt droop en dat die druppels niet uit het tuutje komen. De schroeven waarmee je de benzine uit de carburateurs kan halen zitten in ieder geval wel strak aangedraaid.
Als ik het contact weer open zette, begon het weer te lekken in behoorlijke hoeveelheid (doordat de brandstofpomp dan gaat pompen en er druk op het systeem komt?). Er kwam verder geen benzine uit de drain hose/afvoer slang (heet dat zo in het nl?).
De carburateurs lekte voor het demonteren en monteren niet. Ik heb ze met beleid gedemonteerd (en in een t-shirt gewikkeld ter bescherming) en gemonteerd. Dus ze zijn niet gevallen of hard ergens tegen aangestoten. Wel zou t kunnen dat een slang iets los is gegaan, maar dat kan ik niet zien nu ze er weer in zitten.
Ze zijn een jaar geleden ultrasoon gereinigd, volgens de vorige eigenaar en ze zien er schoon uit voor zover ik kan zien. De kleppen die opengaan als je gas geeft voelen ook soepel aan bij het naar boven drukken en ze komen mooi weer terug naar beneden. Wel zit er wat roest in mijn tank en ik heb ook roest in de benzine gevonden die in de carburateurs zaten. Ik heb de benzine laten opdrogen en wat achterbleef bij elkaar geschraapt. Als ik er een magneet bij houd, blijft het aan de magneet plakken dus ik denk dat dit roest is.
Is er een manier om te testen waar de carburateur lekt als deze eruit is? Ik zat er zelf aan te denken om een zachte plastic fles met gedestilleerd water op de benzineslang aan te sluiten en deze dan in te drukken.
Verder staat in het Haynes WPHB dat de koelvloeistof uit de motor gehaald moet worden als je de carburateurs los haalt. Kan je dit achterwegen laten als de slangen niet op het koelsysteem zijn aangesloten?
Andere tips?
Alvast bedankt voor de hulp!