Carburateurs niet aangesloten op koelsysteem Yamaha FZS600

jazzper23

Die hard MF'er
11 aug 2019
263
51
Ik heb de inlaatspruitstukken van mijn Yamaha FZS600 uit 1998 vervangen. Nu ben ik er achter gekomen dat mijn carburateurs niet zijn aangesloten op het koelsysteem. Uit Haynes WPHB pag 4.7 hoofdstuk 7:

9. Release the clamps securing the heater system inlet and outlet hoses and detach the hoses. On FZS models, they are between the outer and inner carburettor on each side, at the front. (ik wijs naar dat gedeelte waarvan ik denk dat de slang op moet worden aangesloten).

IMG_20190907_095706.jpg


De motor reed verder OK dus ik neem aan dat het niet essentieel is dat ze aangesloten zijn.

Kan er een reden zijn dat er besloten is om de carburateurs niet aan te sluiten op het koelsysteem? Er zit wat roest in mijn tank en ik heb ook roest in de benzine gevonden die in de carburateurs zaten. Ik heb de benzine laten opdrogen en het wat achterbleef bij elkaar geschraapt. Als ik er een magneet bij houd, blijft het aan de magneet plakken dus ik denk dat dit roest is (zie foto's). Zou het kunnen dat de carburateurs niet op het koelsysteem aangesloten is zodat er geen roest in het koelsysteem komt?

IMG_20190830_154414.jpg
IMG_20190908_145207.jpg


Verder staat in het Haynes WPHB dat de koelvloeistof uit de motor gehaald moet worden als je de carburateurs los haalt. Kan je dit achterwegen laten als de slangen niet op het koelsysteem zijn aangesloten? De carburateurs lekten een behoorlijke hoeveelheid benzine toen ik de motor wilde starten en ik ben bang dat ik ze er weer af moet halen en ik heb er net nieuwe koelvloeistof in gedaan.


Alvast bedankt voor de hulp!
 
in europa zijn normaal geproken carbs niet verwarmt met koelvloeistof. kan voor andere wereld delen wel van toepassing zijn.

Ah ok het is juist om op te warmen, ik vond al apart dat in het Haynes WPHB over heater system inlet and outlet hoses gesproken werd. Dan hoef ik mij daar iig geen zorgen om te maken :) Bedankt!
 
ik zou eerst eens beginnen met het spoelen/ontroesten van je tank en het ultrasoon reinigen van je carburateurs... Daarna het benzinelek van je carburateur oplossen. als de motor verder goed reed, hoef je je volgens mij niet zoveel zorgen te maken over het niet aangesloten zijn van de carburateurverwarming (of je moet veel in de herfst/winter willen rijden als er 's morgens veel dauw is)
 
Als het richting de 10°C daalt, kunnen je carburateurs al bevriezen. Dan gaat je motor inhouden en stotteren, dus ik denk dat je het beter wel aan kunt sluiten.
 
in europa zijn normaal geproken carbs niet verwarmt met koelvloeistof. kan voor andere wereld delen wel van toepassing zijn.
Hoe kom je daar nu bij?
Zeker Yamaha heeft hier een reputatie.
Als het onder de tien graden komt bij een hoge luchtvochtigheid kunnen carburateurs bevriezen. En laat dat in Nederland nu juist regelmatig voorkomen. Ik zou het systeem zeker aansluiten
 
Als het richting de 10°C daalt, kunnen je carburateurs al bevriezen. Dan gaat je motor inhouden en stotteren, dus ik denk dat je het beter wel aan kunt sluiten.
Dat klopt theoretisch ook wel ja, maar het zat er standaard niet op, en blijkbaar heeft TS er nooit problemen mee gehad. Ook als ik navraag doe bij monteurs, kennen ze de theorie, maar praktijkvoorbeelden blijven uit.

Ook toen ik met mijn Thundercat doorreed (nauw verwant aan de fzs600) heb ik ook nog nooit dit soort problemen gehad. Ik zou zeggen; lekker laten zitten zoals het zat.
 
Je kan toch niet zomaar die slangetjes van de carbs aftrekken en laten hangen? De kanalen in de carbs lopen leeg en daar heb je verder geen last van, maar die slangen zitten op het koelwatersysteem aangesloten en zal je dan toch echt moeten afdoppen lijkt me, anders wordt het een natte boel totdat er geen koelwater meer in zit.

Ik ben op dit moment aan het sleutelen aan de carbs van exact dezelfde fiets en die carbverwarming zit er gewoon standaard op, dat is er niet optioneel bijgefriemeld ofzo.
 
Bij die van mij ook hoor, denk dat je iemand anders bedoeld hier want ik heb niks aangewezen hier.

Ik heb onderin de carbs 3 slangen zitten die de vier carbs met leidinkjes doorverbinden en er komen 2 slangen ergens bij de thermostaat vandaan die de aanvoer en retour van de carbverwarming verzorgen. Die kan je er niet zomaar aftrekken lijkt me.
 
Je kan toch niet zomaar die slangetjes van de carbs aftrekken en laten hangen? De kanalen in de carbs lopen leeg en daar heb je verder geen last van, maar die slangen zitten op het koelwatersysteem aangesloten en zal je dan toch echt moeten afdoppen lijkt me, anders wordt het een natte boel totdat er geen koelwater meer in zit.

Ik ben op dit moment aan het sleutelen aan de carbs van exact dezelfde fiets en die carbverwarming zit er gewoon standaard op, dat is er niet optioneel bijgefriemeld ofzo.

Ik heb de motor ongeveer 1,5 maand geleden gekocht en de slangen waren niet aangesloten op het koelsysteem. De aansluiting op het koelsysteem is inderdaad afgedopt (gele dopje op foto, tenminste dat denk ik, ik heb mij nog niet in het koelsysteem verdiept).

IMG_20190910_140654.jpg
 
ik zou eerst eens beginnen met het spoelen/ontroesten van je tank en het ultrasoon reinigen van je carburateurs... Daarna het benzinelek van je carburateur oplossen. als de motor verder goed reed, hoef je je volgens mij niet zoveel zorgen te maken over het niet aangesloten zijn van de carburateurverwarming (of je moet veel in de herfst/winter willen rijden als er 's morgens veel dauw is)

Thanks! De motor rijd verder goed, ik heb m 1,5 maand geleden gekocht en er nog niet heel veel op gereden en alleen toen het warm was. Begin november gaat ie voor een half jaar op stalling (ik ga elk jaar een half jaar naar Azië, ik kan net als mijn carburateurs slecht tegen temperaturen benden de 10 graden :)). Ik was van plan om de carburateurs eerst eens met benzine door te spoelen en een nieuwe benzine filter erop te zetten. Dan kijken of hij rijdt en het weer naar behoren doet. Hij schakelt ook niet lekker van 1 naar 2. Als alles ok is in ieder geval de roest uit mijn tank halen. Dan even kijken of ik geld heb om ze te laten reinigen, dat durf ik zelf nog niet aan denk ik.
 
Als het richting de 10°C daalt, kunnen je carburateurs al bevriezen. Dan gaat je motor inhouden en stotteren, dus ik denk dat je het beter wel aan kunt sluiten.
Misschien dat ik dat later doe, ik wil eerst eens kijken of ie weer rijd. De aansluiting is ook afgedopt volgens mij dus ik neem aan dat de vorige eigenaar geen problemen met bevriezen heeft gehad. Begin november gaat ie een half jaar op stalling ...
 
Hoe kom je daar nu bij?
Zeker Yamaha heeft hier een reputatie.
Als het onder de tien graden komt bij een hoge luchtvochtigheid kunnen carburateurs bevriezen. En laat dat in Nederland nu juist regelmatig voorkomen. Ik zou het systeem zeker aansluiten
Onder de 10 graden al, das snel. De aansluiting op het koelsysteem is wel afgedopt. De vorige eigenaar heeft er denk ik geen last van gehad en die reed iig in september nog. Ik zet mijn motor begin november op stalling. Maar misschien dat ik hem later nog aansluit, ik wil alleen geen problemen veroorzaken door het aansluiten terwijl ik nu nog geen problemen daarvan ondervind.
 
Dat klopt theoretisch ook wel ja, maar het zat er standaard niet op, en blijkbaar heeft TS er nooit problemen mee gehad. Ook als ik navraag doe bij monteurs, kennen ze de theorie, maar praktijkvoorbeelden blijven uit.

Ook toen ik met mijn Thundercat doorreed (nauw verwant aan de fzs600) heb ik ook nog nooit dit soort problemen gehad. Ik zou zeggen; lekker laten zitten zoals het zat.
Ah de thundercat, zelfde Haynes WPHB als voor de Fazer :) Ik laat het zeker voor nu even zitten zoals het zat, ik wil geen problemen krijgen door iets te doen om een potentieel probleem in de toekomst te voorkomen. Ik heb de motor pas 1,5 maand, maar de aansluiting op het koelsysteem is afgedopt en de vorige eigenaar reed iig nog in september. Begin november gaat ie sowieso op stalling voor n half jaar ...
 
Bij die van mij ook hoor, denk dat je iemand anders bedoeld hier want ik heb niks aangewezen hier.

Ik heb onderin de carbs 3 slangen zitten die de vier carbs met leidinkjes doorverbinden en er komen 2 slangen ergens bij de thermostaat vandaan die de aanvoer en retour van de carbverwarming verzorgen. Die kan je er niet zomaar aftrekken lijkt me.
Ik wees op de foto in mijn post ...
 
Ik zou dan eerst de tank reinigen (logisch) carbs reinigen stelt niet heel veel voor,carbreiniger halen ,revisiesetje erin en klaar !

Ik wilde eigenlijk even wachten met de tank, maar misschien dat ik dat toch wel eerst ga doen. Ik wil eigenlijk nu eerst zo min mogelijk doen en kijken of ie rijd voordat ik iets anders sloop waardoor het achterhalen van problemen moeilijker wordt. Ook lijkt mij de kans vrij groot dat de brandstoffilter aan vervanging toe is, ervan uitgaand dat de roest die in mij carbs zitten uit de tank komt. Al kan de roest ook vanuit mijn carbs komen lijkt mij. Weet jij of die roest in mijn carbs direct voor grotere problemen kunnen zorgen?

Ik weet nog niet zeker of ik het aandurf om mijn carburateurs zelf uit elkaar te halen.
 
Dat klopt theoretisch ook wel ja, maar het zat er standaard niet op, en blijkbaar heeft TS er nooit problemen mee gehad. Ook als ik navraag doe bij monteurs, kennen ze de theorie, maar praktijkvoorbeelden blijven uit.

Ook toen ik met mijn Thundercat doorreed (nauw verwant aan de fzs600) heb ik ook nog nooit dit soort problemen gehad. Ik zou zeggen; lekker laten zitten zoals het zat.

Toch heb ik er op de Diversion600 wel vaker last van gehad. Met name wanneer ik dan volgas gaf, of als ik op de snelweg reed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan