carburateurs reinigen

jampie050

Rookie
12 jan 2020
23
12
Hallo,
Ik ben bezig met de yamaha fazer 600 2001 van mn vriendin, ik moest de inlaatrubbers vervangen omdat deze gescheurd waren en nu ik de carbs toch los heb wil ik ze gelijk reinigen/reviseren er zit wat groen achtige aanslag op de sproeiers en verder ook wel iets vervuiling.
Ik heb al heel veel gelezen over het reinigen maar nog niks over de carbs in een bak met benzine te leggen en daar zo'n flesje carb reineger (bijv forte) bij in te doen heeft iemand daar ervaring mee? Dan hoor ik het graag thnx alvast👌.

En dan nog een vraag, waar kan je het beste carburateur revisie setjes krijgen met een goed prijs/kwaliteids verhouding nogmaals thnx alvast 👌
 
Laatst bewerkt:
succes

/edit, als je dan toch het eerste bericht veranderd hebt:
Rommel ontstaan door benzine ga je niet makkelijk wegkrijgen met benzine.

Meest genomen route is schoonmaken met een ultrasoon, voor het gemak neem ik aan dat je die niet hebt.

Over het schoonmaken van carbs is al wel het een en ander geschreven hier op het forum:


db
 
Laatst bewerkt:
Dirtbag, klopt wat jij zecht in alleen benzine niet maar mijn vraag was dan ook of er iemand ervaring had men benzine icm een toevoeging bijvoorbeeld forte carb reiniger.
En juist daar heb ik niks over kunnen vinden
 
Ik snap het gedeelte zelf willen doen, snel weer in elkaar en goedkoop.
Maar breng het ding gewoon even naar de motorzaak om de hoek om een uurtje in de ultrasoon friteuse te leggen.
Kost je hooguit een paar tientjes en je carb is als nieuw. Meestal krijg je nog een gratis tip of advies mbt naalden of montage.
Neem je meteen daar even je nieuwe pakkingen mee.
Als je vragen stelt als 'leggen in Forte' lijkt me dat sowieso de beste weg....
 
@jampie050 Ik ben heel erg aan het experimenteren met sproeirers optisch te reinigen. Forté heb ik geprobeerd puur en ongezoet. Dat werkt niet zoals we willen.

Het allerbeste resultaat heb ik bereikt door ze eerst een uur te ultrasonen in 70 graden, daarna in een potje van de Spaghettisaus met alle kleine onderdelen te kiepen met een laagje Dasty, maakt niet uit of je geel of zwart neemt. Dus alle onderdelen zijn ook de schroefjes van de deksels en sproeierhouders. Ik heb beide dasty's geprobeerd. Al naar gelang je langer schud worden de sproeiers schoner en lijken ze op enig moment nieuw
Het belangrijkste is dat ze technisch schoon zijn... de doorlaten vrij.
Hele vuile groene dichtzittende sproeiers heb ik in Caustich Soda weleens schoongemaakt. Ik heb er wel eens een topic of wat aan geweid
 
Hallo,
Ik ben bezig met de yamaha fazer 600 2001 van mn vriendin, ik moest de inlaatrubbers vervangen omdat deze gescheurd waren en nu ik de carbs toch los heb wil ik ze gelijk reinigen/reviseren er zit wat groen achtige aanslag op de sproeiers en verder ook wel iets vervuiling.
Ik heb al heel veel gelezen over het reinigen maar nog niks over de carbs in een bak met benzine te leggen en daar zo'n flesje carb reineger (bijv forte) bij in te doen heeft iemand daar ervaring mee? Dan hoor ik het graag thnx alvast👌.

En dan nog een vraag, waar kan je het beste carburateur revisie setjes krijgen met een goed prijs/kwaliteids verhouding nogmaals thnx alvast 👌
Carburateurs maak je niet schoon met benzine, daar zijn middelen voor die wel werken.
Bij de motorzaak kan je orginele onderdelen bestellen, uit ervaring weet ik dat deze de beste kwaliteit hebben.
 
Thnx voor de adviezen en tips!
Ik heb een revisie set besteld.
En ga in eerste instantie alles schoon maken met een spuitbus carb cleaner en perslucht.
Van 2 vlotternaalden zat het interne veertje vast, die worden dan ook vervangen(alle 4).
Als ik alles binnen heb kan ik weer verder en als het klaar is laat ik weten of het is gelukt!
 
Goedemorgen,
De fazer is inmiddels klaar en rijd als nooit te voren.
Loopt heel mooit stationair en is veel veller als eerst en het gasrespons is in het hele touren gebied goed.
Voorheen als ik in zn 2 in over een rotonde reed begon die al heel snel te sputteren maar ik dacht eerst dat dit allemaal een beetje het karakter van dit type motor was maar blijkbaar niet dus.
Wat ik nu gedaan heb is het volgende, heb de carbs volledig gedemonteerd en gereinigd met een tandenborstel,carbreiniger (spuitbus) magnefiek spul en perslucht, revisie set gemonteerd lektest gedaan nog op de werkbank was in 1x goed.
Alles weer gemonteerd en met de "pilot" stationairschroef een beetje geexpirimenteerd en die 1/4 verder open gezet (stond standart op 2 slagen) flinderkleppen gesynchroniseerd met carbtunepro4 en een nieuw brandstof filtertje.
Ik ben zeer tevreden met het resultaat en mijn vriendin (waar de motor van is) ook.😁👍
op naar het volgende project dat is een suzuki bandit 1200 uit 2001(mijn eigen brommert)
 
@jampie050 Ik ben heel erg aan het experimenteren met sproeirers optisch te reinigen. Forté heb ik geprobeerd puur en ongezoet. Dat werkt niet zoals we willen.

Het allerbeste resultaat heb ik bereikt door ze eerst een uur te ultrasonen in 70 graden, daarna in een potje van de Spaghettisaus met alle kleine onderdelen te kiepen met een laagje Dasty, maakt niet uit of je geel of zwart neemt. Dus alle onderdelen zijn ook de schroefjes van de deksels en sproeierhouders. Ik heb beide dasty's geprobeerd. Al naar gelang je langer schud worden de sproeiers schoner en lijken ze op enig moment nieuw
Het belangrijkste is dat ze technisch schoon zijn... de doorlaten vrij.
Hele vuile groene dichtzittende sproeiers heb ik in Caustich Soda weleens schoongemaakt. Ik heb er wel eens een topic of wat aan geweid
De groene sproeiers heb ik trouwens in wasbenzine laten weken en met een tandenborstel en perslucht en een koperdraadje schoon gemaakt werkte voor mij prima.
 

Bijlagen

  • 20210228_080219.jpg
    20210228_080219.jpg
    92,8 KB · Weergaven: 12
Toolstation verkoopt die carburateurreiniger van valvoline . Iets van 6 euro per bus dacht ik. Spuiten en het vuil loopt eraf. Het had bij mij niet geholpen en heb ze laten reinigen bij motoport Rockanje. Kost 47 euro 👍🏻. Je moet ook forte kopen en benzine dan ben je ook 20 euro kwijt en je zit daarna met 5 liter vervuilde benzine in je schuur.
 
Toolstation verkoopt die carburateurreiniger van valvoline . Iets van 6 euro per bus dacht ik. Spuiten en het vuil loopt eraf. Het had bij mij niet geholpen en heb ze laten reinigen bij motoport Rockanje. Kost 47 euro 👍🏻. Je moet ook forte kopen en benzine dan ben je ook 20 euro kwijt en je zit daarna met 5 liter vervuilde benzine in je schuur.
Ik heb het besteld bij roukema japparts icm het revisie setje.
Met dat forte was maar zo een idee wat in me op kwam, ik dacht als het schijnd te werken
in gemonteerde carbs zou het toch ook in gedemonteerde carbs moeten werken... maar heb hier al begrepen dat dat geen goed idee was idd
 
Of het echt geen goed idee is heb je mij niet horen zeggen. Ik wil best het experiment aangaan, een potje met 1 op 20 forte en wat onderdeeltjes erin. Jouw argument "zo zit het ook in de carbs" biedt voor mij een nieuw perspectief
 
Terug
Bovenaan Onderaan