Carburateurs schoonmaken?

Kabouter Puntmuts

Blue Ninja
19 mei 2003
7.702
872
IJsselstein
Ik heb een ZX-7R uit 2000 met inmiddels 70000 km op de teller. Boven de 4000 toeren/min loopt de motor heel mooi.
Maar onder de 4000, vooral als je langzaam rijdt en optrekt bij het stoplicht loopt de motor rauw en onregelmatig.
Dus ik dacht de carburateurs schoonmaken.

Vanochtend de motor in de tuin gereden:
P5180553C.jpg


En de carburateurs losgehaald:
P5180557C.jpg


En toen werd ik wel blij; eigenlijk ziet alles er netjes en schoon uit.
Klein beetje troep onderin, maar dat is alles;
DSC_8787C.jpg


De rest ziet er schoon uit:
DSC_8791C.jpg


DSC_8788C.jpg


Vervolgens de sproeiers eruit gehaald en die zien er ook schoon en netjes uit:
DSC_8793C.jpg


DSC_8794C.jpg


En dan nu ... de vraag: Het heeft toch verder geen nut om deze carburateurs verder open te maken en/of te laten reinigen?
Die kleine gaatjes in de sproeiers zijn ook helemaal schoon, kan je gewoon door heen kijken.
 
Omdat ik dat heb staan en het 50+ jaar geleden ook al goed genoeg was om als smering in benzine te gebruiken?
En ik zelf heb het idee dat de ethanol wat een alcohol is wel in motorolie en zeker de minerale die ik ervoor gebruik wil oplossen terwijl mengsmeerolie als dit in benzine zit uiteindelijk weer uitzakt en niet gemengd blijft. Dus ik denk dat de ethanol dan uiteindelijk ook weer uit de
mengsmeer olie gaat.
Is het niet zo dat 2 T olie daar speciaal voor gemaakt is? (om te mengen?) Blijft voor mij alleen het gemak over. (omdat je het toch hebt staan)
 
Olie kan je nooit teveel verstoken...
Ik ben wou een keer een motorrijder zonder bezine helpen maar ik had alleen 2taktbenzine bij me (uiteraard) Liter erin kon hij 2 kilometer naar de volgende pomp. Nee zegtie, ik loop wel, geen tweetakt erin... Als zou ik op kerosine moeten, maar ik ga niet lopen
 
Ten eerste hoe bedenk je 't, en ten tweede waarom ga je het dan toch doen.:?

Je gooit olie die niet geschikt is, in een cilinder die het niet nodig heeft. :X
Aanslag van extra kool in de cil.kop en langs de uitlaatkleppen kan je verwachten.
Mss als je een pak suiker in je tank gooit dat hier ook verbetering (?) van kan verwachten.'(
Probeer het eens! ;(


Tja hoe bedenk je zoiets?
Ik denk af en toe net ff wat langer na als dat mijn neus lang is _O-
Dit in tegenstelling tot vele anderen.8-)

Ik hoorde dat de benzinepomp van mijn baksteen meer lawaai ging maken na een tijdje rijden op E10. Ben wat gaan zoeken op internet en vond een behoorlijk aantal berichten dat een benzinepomp kapot liep door E10. Aangezien ik er niet van hou om moedwillig dingen te slopen ben ik olie gaan toevoegen. De huidige troep die ze benzine durven te noemen is namelijk ontzettend schraal.
Dit had onmiddellijk effect en mijn benzinepompje spint weer als een tevreden katje. Zo om de 2 a 3 tankbeurten doe ik er wat olie bij.

Tja en bij mijn grasmaaiers. Dat is jaren 50 techniek met nog ouderwetse zijklepper blokken. Toen hadden we nog lekkere vette benzine met veel lood er in.:P
Nu niet meer en om dat te compenseren doe ik er sowieso olie door en om de al eerder beschreven redenen.

En extra koolafzetting is niets van terug te vinden.
Gelukkig zit er geen egr op zoals de huidige moderne koekblik motoren die zichzelf moeten vernielen vanwege het milieu:X|(
 
Klopt, de A-Ford zijklepper uit 1930 liep met Pasen ook warm.

Dus olie door de benzine helpt?

Het blok is wel loodvrij bestendig gereviseerd, een aantal jaren terug.
Kleppen, cilinderbussen, zuigers.
 
Tja hoe bedenk je zoiets?
Ik denk af en toe net ff wat langer na als dat mijn neus lang is _O-
Dit in tegenstelling tot vele anderen.8-)

Ik hoorde dat de benzinepomp van mijn baksteen meer lawaai ging maken na een tijdje rijden op E10. Ben wat gaan zoeken op internet en vond een behoorlijk aantal berichten dat een benzinepomp kapot liep door E10. Aangezien ik er niet van hou om moedwillig dingen te slopen ben ik olie gaan toevoegen. De huidige troep die ze benzine durven te noemen is namelijk ontzettend schraal.
Dit had onmiddellijk effect en mijn benzinepompje spint weer als een tevreden katje. Zo om de 2 a 3 tankbeurten doe ik er wat olie bij.

Tja en bij mijn grasmaaiers. Dat is jaren 50 techniek met nog ouderwetse zijklepper blokken. Toen hadden we nog lekkere vette benzine met veel lood er in.:P
Nu niet meer en om dat te compenseren doe ik er sowieso olie door en om de al eerder beschreven redenen.

En extra koolafzetting is niets van terug te vinden.
Gelukkig zit er geen egr op zoals de huidige moderne koekblik motoren die zichzelf moeten vernielen vanwege het milieu:X|(
Heel vaak krijg je met "assumptions" te doen omdat je niet precies doet wat het wetje, boekje, bijsluitertje of voorschriftje je vertelt. Mensen die geen stap opzij durven zetten van het uitgestippelde pad, oh zo bang dat ze iets fout doen omdat het in hun papiertjes tot 45 digits achter de komma niet voorkomt. Alle hypotheses in acht nemend dus echt klem zitten in een bankschroef die met 2 meter pijp is vastgetrokken... Andere metaforen kan ik niet bedenken. De vrijheid van denken is totaal ontnomen, gehersenspoeld door de massamanipulatie waarvan ze deel uitmaken... Wat jou en mij betreft??? Pleur die olie erin, heerlijk... Je moesteens weten wat voor gal ik overf me heen kreeg toen ik vertelde dat mijn RD op Autolube én bovensmering reed... Bougies, brandstoftekort, de kerk en kijn ouders, alles werd er bij gehaals. Terwijl het de enige RD250LC is die 58000 met de eerste zuigers heeft gedaan... Voor de komma denken, daar is zo verschrikkelijk veel ruimte...
 
Er mag euro 95 in.

Ik doe meestal 102, de anderen dat weet ik niet.
Ik denk vaak 95 omdat dat de enigste pomp in het dorp is.

Nu is het E10 geworden, dus ik denk dat ze gaan verkassen.


Die 102 is denkelijk het probleem. In de tijd dat de A ford modern was, leek de benzine meer op onze huidige kerosine.
Deze blokken lopen uitstekend op petroleum. Je moet ze alleen starten op benzine en zo gauw ze warm zijn kan het over op petroleum.
Is alleen met een auto niet zo handig.
Een hoog octaan getal houdt een hoge klopvastheid in en heeft een hogere compressie nodig om goed en volledig te ontbranden.
En onze huidige benzine heeft veel minder energieinhoud. Dus de standaard afstelling van de A ford is nu veel te arm. Zit er geen verstelbare hoofdsproeier in de carburateur? Dan een heel stuk rijker zetten.
Staat de ontsteking nog op naontsteking ingesteld? Dan de ontsteking wat vroeger zetten.
Je krijgt nu een explosie ipv een ontbranding en dat is veel heter.
Best lastig om jaren 20 techniek van de vorige eeuw nu nog goed te laten lopen.
Ik zou zelf iets proberen met benzine en diesel te mengen of zo. 20% diesel er door. Of iets van die zibro kamin brandstof want dat is kerosine.
 
Die 102 is denkelijk het probleem. In de tijd dat de A ford modern was, leek de benzine meer op onze huidige kerosine.
Deze blokken lopen uitstekend op petroleum. Je moet ze alleen starten op benzine en zo gauw ze warm zijn kan het over op petroleum.
Is alleen met een auto niet zo handig.
Een hoog octaan getal houdt een hoge klopvastheid in en heeft een hogere compressie nodig om goed en volledig te ontbranden.
En onze huidige benzine heeft veel minder energieinhoud. Dus de standaard afstelling van de A ford is nu veel te arm. Zit er geen verstelbare hoofdsproeier in de carburateur? Dan een heel stuk rijker zetten.
Staat de ontsteking nog op naontsteking ingesteld? Dan de ontsteking wat vroeger zetten.
Je krijgt nu een explosie ipv een ontbranding en dat is veel heter.
Best lastig om jaren 20 techniek van de vorige eeuw nu nog goed te laten lopen.
Ik zou zelf iets proberen met benzine en diesel te mengen of zo. 20% diesel er door. Of iets van die zibro kamin brandstof want dat is kerosine.
Je kunt aan het lopen wel merken of de ontsteking goed staat.
Dat was ook inderdaad het probleem deze lente, je kunt de ontsteking verzetten met de handel aan het stuur. Maar dat was toch niet helemaal lekker.
De grondplaat is nu ook vervangen door een iets andere versie.

De carburateur is afgelopen zomer gereviseerd, een verstelbare sproeier, dat zou kunnen.
Mijn vader is er nu toch weer pasgeleden mee bezig geweest, ook met de ontsteking.
En met de + en -. De plus loopt via het chassis en de - via de bedrading, en dat schijnt nogal eens probleempjes te geven.

Ik denk dat je inderdaad gelijk met met die 102, de eigenaar deed er volgens mij altijd gewoon 95 in.
En volgens vaders kon dat ook gewoon, omdat het blok gereviseerd is, in 2011.
Die tip van mengen met diesel is misschien wel goed, dat ga ik overleggen.

Op zich is denk ik de kennis er wel, maar er is de afgelopen jaren te weinig mee gereden.
Ivm verhuizing en verbouwing, en met die fucking 6 volt.
Wil het weer niet lopen omdat de accu gaar is. Mijn zwager had dat ding weer gestald zonder de accu eruit te halen.
Er zit alleen zo'n anti-lekslot op.

In elk geval, van de lente was de accu weer gaar, en waarschijnlijk dus ook de carburateur.
En dat zal ook wel komen door die euro95, met 5 % ethanol.
 
Laatst bewerkt:
Ben ik weer O-)

Het zijn hele kleine aluminium schilfertjes.
Het enigste mechanische in het koelsysteem is de waterpomp.
Waar komen die metalen schilvertjes dan vandaan?
Ik heb eens een microscoop onder het stof vandaag gehaald en een poging gedaan die schilfertjes te fotograferen.

DSC_4019C.jpg

P1050260C.jpg

P1050261C.jpg


Toch wel apart dat zoiets in het koelvloeistof zit.

Opmerking: Dit is wat er tegen het filter aan zat, de concentratie troep hier is dus niet representatief voor de rest van de vloeistof.
 
Ben ik weer O-)



Ik heb eens een microscoop onder het stof vandaag gehaald en een poging gedaan die schilfertjes te fotograferen.

Bekijk bijlage 1455349
Bekijk bijlage 1455350
Bekijk bijlage 1455351

Toch wel apart dat zoiets in het koelvloeistof zit.

Opmerking: Dit is wat er tegen het filter aan zat, de concentratie troep hier is dus niet representatief voor de rest van de vloeistof.
Het lijkt soldeertin.

En dan zat het waarschijnlijk al vanaf nieuw in de radiator.
 
Terug
Bovenaan Onderaan