Carburateurs schoonmaken?

Kabouter Puntmuts

Blue Ninja
19 mei 2003
7.702
872
IJsselstein
Ik heb een ZX-7R uit 2000 met inmiddels 70000 km op de teller. Boven de 4000 toeren/min loopt de motor heel mooi.
Maar onder de 4000, vooral als je langzaam rijdt en optrekt bij het stoplicht loopt de motor rauw en onregelmatig.
Dus ik dacht de carburateurs schoonmaken.

Vanochtend de motor in de tuin gereden:
P5180553C.jpg


En de carburateurs losgehaald:
P5180557C.jpg


En toen werd ik wel blij; eigenlijk ziet alles er netjes en schoon uit.
Klein beetje troep onderin, maar dat is alles;
DSC_8787C.jpg


De rest ziet er schoon uit:
DSC_8791C.jpg


DSC_8788C.jpg


Vervolgens de sproeiers eruit gehaald en die zien er ook schoon en netjes uit:
DSC_8793C.jpg


DSC_8794C.jpg


En dan nu ... de vraag: Het heeft toch verder geen nut om deze carburateurs verder open te maken en/of te laten reinigen?
Die kleine gaatjes in de sproeiers zijn ook helemaal schoon, kan je gewoon door heen kijken.
 
Inmiddels begrepen dat mijn motor een 'P5' model is.

Bekijk bijlage 1394910

Bekijk bijlage 1394911


Bekijk bijlage 1394912

De gaatjes zijn piepklein maar volgens mij schoon. Toch?
Het ziet er redelijk uit maar het is niet schoon genoeg.

Het oppervlak moet overal lekker glad/gepolijst aanvoelen en ik kan nu al zien dat het dat bij lange na niet is.
Dit moet gewoon in een ultrasoonbad.

Dus nee, het is bij lange na niet schoon. Dat denk jij, terwijl een expert nog net niet gaat huilen.
Laat ik het zo zeggen, dat een gaatje los is wil niet zeggen dat het schoon genoeg is.
Álles moet ultrasoon gereinigd worden, vooral nu toch alles al los is.
 
Dit is een voorbeeldvideo van het schoonmaken van de carbs van een GS.
Zoek zelf even een video op YouTube voor jouw motor, dan krijg je een goed idee over hou jouw carbs eruit zien, en wat belangrijk is voor jouw model motor.

Dit is dus een voorbeeldvideo wat men globaal aan kan houden voor bijna iedere motor met carburateurs:


 
:?
Ik heb nu toch alles gehad?
Wat is de japans-engelse benaming dan? Dan kan ik die in de service manual opzoeken.
Dat zijn gewoon de stationair sproeiers hoor, die waar 35 op staat, in de manuel P1 type worden die
Pilot jet (slow jet) maat 35 genoemd.

Pilot air jet(slow air jet) maat 125, die zitten bij de inlaat/luchtfilter zijde van de carburateur, bij deze carb zijn dat volgens mij vaste buisjes, die kan je er niet uit draaien.
Main jet= maat 170, 180 hoofdsproeier.
starter jet maat 42= een vast buisje.
Die schroeven met een scherpe punt eraan, zijn de mengselschroeven.

Pak een dop van een spuitbus, spuit daar een laagje remmenreiniger/carbcleaner in.
leg daar al je sproeiers, en mengselschroeven in, laat het even weken.
Nog even in de gaatjes schoon poetsen met een tandenrager boorsteltje, dan is de meeste vuil er wel af.
I
 
Laatst bewerkt:
Dat vraag ik mij ook af, op de zijkant van de 2e sproeier van de foto lijkt 120 te staan, dat is niet de juiste maat voor een hoofdsproeier.

mlno0z.png
Misschien heb je gelijk dat de maat van de sproeiers niet goed is, maar hoe kom jij aan die info als ik vragen mag?

Heb je dat uit een werkplaatshandboek, of van CMSNL.com?
Ik vind het op zich wel een normale maat, nr 120.
Maar ik heb geen zin om dat na te kijken op cmsnl, want dan heb ik alle gegevens van de motor nodig.
En schijnbaar ben jij al op de hoogte. Vandaar even mijn vraag of je dat zeker weet van de maat hoofdsproeier die in deze carbs hoort?
 
Misschien heb je gelijk dat de maat van de sproeiers niet goed is, maar hoe kom jij aan die info als ik vragen mag?

Heb je dat uit een werkplaatshandboek, of van CMSNL.com?
Ik vind het op zich wel een normale maat, nr 120.
Maar ik heb geen zin om dat na te kijken op cmsnl, want dan heb ik alle gegevens van de motor nodig.
En schijnbaar ben jij al op de hoogte. Vandaar even mijn vraag of je dat zeker weet van de maat hoofdsproeier die in deze carbs hoort?
Kabouter puntmuts post een foto van zijn service manual op de vorige pagina :) , daar kan je de maten van de hoofdsproeiers, die er in horen, gewoon in terug vinden.
Daar staat main jet (hoofdsproeir)170, 180
 
O
Kabouter puntmuts post een foto van zijn service manual op de vorige pagina :) , daar kan je de maten van de hoofdsproeiers, die er in horen, gewoon in terug vinden.
Daar staat main jet (hoofdsproeir)170, 180
Oké, klopt. Ik had vanmiddag wel zoiets gezien, maar ik had weinig tijd. Was aan het verticuteren bij de ouwelui dus ik was dat hele diagram alweer vergeten.

Maarrrr, geloof jij zo'n kabouter puntmuts op zijn woord?
Nou ik niet.

Geef mij een link zodat ik kan zien dat die gegevens kloppen, en anders vertrouw ik wel op mijn zesde zintuig, nr 120 is een mooie maat.
 
Dat vraag ik mij ook af, op de zijkant van de 2e sproeier van de foto lijkt 120 te staan, dat is niet de juiste maat voor een hoofdsproeier.

mlno0z.png
Wat jij bedoeld, dat bedoeld Raymond W waarschijnlijk niet.

Hij bedoeld dat als sproeier 3 uit carburateur 3 komt, deze sproeier ook weer in carb 3 moet, en niet in bijv carb 1?
Jij denkt dat er te kleine sproeiers gemonteerd zijn omdat kabouter met een mooi lijstje aan komt zetten waar dat op staat.

Nou, ik geloof kabouter puntmuts dus niet, en jou ook niet.
 
Wat jij bedoeld, dat bedoeld Raymond W waarschijnlijk niet.

Hij bedoeld dat als sproeier 3 uit carburateur 3 komt, deze sproeier ook weer in carb 3 moet, en niet in bijv carb 1?
Jij denkt dat er te kleine sproeiers gemonteerd zijn omdat kabouter met een mooi lijstje aan komt zetten waar dat op staat.

Nou, ik geloof kabouter puntmuts dus niet, en jou ook niet.
Inplaats van mensen voor leugenaar uit te maken, kan je die jongen ook gewoon proberen te helpen.
Ik haal de informatie gewoon uit de gegeven foto van zijn manuel, dat is niet mijn verzonnen waarheid.
Dat de gegeven info/manuel niet klopt dat zou kunnen.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik jou 6e zintuig nattevingerwerk ook niet echt betrouwbaar vind
 
Het oppervlak moet overal lekker glad/gepolijst aanvoelen en ik kan nu al zien dat het dat bij lange na niet is.
Dit moet gewoon in een ultrasoonbad.
Even terug naar het probleem. Mijn probleem is dat de motor bij lage toerentallen onregelmatig draait.
Natuurlijk kunnen deze carburateurs nog schoner en nog gladder, maar ik kan mij niet voorstellen dat een ultrasoonbad het onregelmatige gaat verhelpen.

Dit is een voorbeeldvideo van het schoonmaken van de carbs van een GS.
Ja, dit is zo'n typische youtube video waarbij iemand met slecht gereedschap op een vieze bank zijn carburateurs mishandeld.
Dan heb ik moeite zo iemand te geloven, zeker als je ziet dat hij halverwege een pen krom trekt.

Dat zijn gewoon de stationair sproeiers hoor, die waar 35 op staat, in de manuel P1 type worden die
Pilot jet (slow jet) maat 35 genoemd.

Pilot air jet(slow air jet) maat 125, die zitten bij de inlaat/luchtfilter zijde van de carburateur, bij deze carb zijn dat volgens mij vaste buisjes, die kan je er niet uit draaien.
Main jet= maat 170, 180 hoofdsproeier.
starter jet maat 42= een vast buisje.
Die schroeven met een scherpe punt eraan, zijn de mengselschroeven.

Pak een dop van een spuitbus, spuit daar een laagje remmenreiniger/carbcleaner in.
leg daar al je sproeiers, en mengselschroeven in, laat het even weken.
Nog even in de gaatjes schoon poetsen met een tandenrager boorsteltje, dan is de meeste vuil er wel af.
I
OK, bedankt.
Carbcleaner past nog wel in mijn budget, ik ga van de week naar Brezan.

Dat vraag ik mij ook af, op de zijkant van de 2e sproeier van de foto lijkt 120 te staan, dat is niet de juiste maat voor een hoofdsproeier.
Even inzoomen:
DSC_8793C.jpg


180 ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: B07
Even terug naar het probleem. Mijn probleem is dat de motor bij lage toerentallen onregelmatig draait.
Natuurlijk kunnen deze carburateurs nog schoner en nog gladder, maar ik kan mij niet voorstellen dat een ultrasoonbad het onregelmatige gaat verhelpen.


Ja, dit is zo'n typische youtube video waarbij iemand met slecht gereedschap op een vieze bank zijn carburateurs mishandeld.
Dan heb ik moeite zo iemand te geloven, zeker als je ziet dat hij halverwege een pen krom trekt.


OK, bedankt.
Carbcleaner past nog wel in mijn budget, ik ga van de week naar Brezan.


Even inzoomen:
Bekijk bijlage 1394969

180 ;)
Jongüh, dit was de eerste link tussen het verticuteren door.
Ik heb amper gekeken of het echt wat was, kzei ook zoek er een betere bij van jouw Ninja.
 
Even terug naar het probleem. Mijn probleem is dat de motor bij lage toerentallen onregelmatig draait.
Natuurlijk kunnen deze carburateurs nog schoner en nog gladder, maar ik kan mij niet voorstellen dat een ultrasoonbad het onregelmatige gaat verhelpen.


Ja, dit is zo'n typische youtube video waarbij iemand met slecht gereedschap op een vieze bank zijn carburateurs mishandeld.
Dan heb ik moeite zo iemand te geloven, zeker als je ziet dat hij halverwege een pen krom trekt.


OK, bedankt.
Carbcleaner past nog wel in mijn budget, ik ga van de week naar Brezan.


Even inzoomen:
Bekijk bijlage 1394969

180 ;)

"Even terug naar het probleem. Mijn probleem is dat de motor bij lage toerentallen onregelmatig draait.
Natuurlijk kunnen deze carburateurs nog schoner en nog gladder, maar ik kan mij niet voorstellen dat een ultrasoonbad het onregelmatige gaat verhelpen."


Oké dus het stationaire circuit en CO-kanaaltjes, en sproeiers schoonmaken heeft hierbij geen zin?

Goh bedankt zeg, heb ik weer wat geleerd vandaag.
 
Even terug naar het probleem. Mijn probleem is dat de motor bij lage toerentallen onregelmatig draait.
Natuurlijk kunnen deze carburateurs nog schoner en nog gladder, maar ik kan mij niet voorstellen dat een ultrasoonbad het onregelmatige gaat verhelpen.


Ja, dit is zo'n typische youtube video waarbij iemand met slecht gereedschap op een vieze bank zijn carburateurs mishandeld.
Dan heb ik moeite zo iemand te geloven, zeker als je ziet dat hij halverwege een pen krom trekt.

Dat kon ik vroeger ook niet geloven. Maar misschien kun je oplossingen waar je geen ervaring mee hebt beter niet gelijk uitsluiten, alleen maar omdat het jouw voorstellingsvermogen te boven gaat. Nogmaals, ik heb ook uiteindelijk wel eens geluisterd naar vrienden, ondanks dat ik dacht dat ze poep praatten ... maar inmiddels heb ik zelf een 30 liter ultrasoonbak gekocht omdat je je carburateurs uiteindelijk veel schoner mee krijgt dan je kunt ZIEN.

Dat videootje heb ik dan weer niet bekeken.
 
"Ja, dit is zo'n typische youtube video waarbij iemand met slecht gereedschap op een vieze bank zijn carburateurs mishandeld.
Dan heb ik moeite zo iemand te geloven, zeker als je ziet dat hij halverwege een pen krom trekt."

Jep klopt, dit is inderdaad een topvideo :t
Fijne stem, heldere uitleg, weet waarover hij praat, enz enz.
Hij is alleen verkouden.

Er zijn wel wat verbeterpunten, maar voor de rest niets mis mee🤷‍♂️:o})
 
Terug
Bovenaan Onderaan