Carburateurs schoonmaken

St-Daan

Die hard MF'er
27 apr 2013
452
398
Hi all,

Is een ultrasoon badje noodzakelijk om carburateurs weer schoon te krijgen? Of volstaat het om, na demontage, alles in een badje carbcleaner te laten soppen en daarna met perslucht schoon te blazen?
 
En ook geen E10

Ehmm... ik was geinstrueerd dat een kwartier ultrasosnen zijn werk doet, maar van profs hoor ik steeds vaker: laat maar 2 uur sudderen... Dat wordt de volgende sessie maar.

Ik gebruik natuurlijk Tekopur, lijkt me uiteindelijk een goedbetaalde industriele reiniger te zijn... maar heeft iemand er wel eens Dasty in de ultrasoon geflikkerd???

Bij mij is twee uur ook wel zo'n bietje de norm, maar ik krijg dan ook bijna alleen maar de ergste gevallen. Ik heb wel eens Dasty toegevoegd, en nog wel meer ge-ekspierementeerd , met van allerlei, maar het voegt wat mij betreft weinig extra's toe. Ik hou het water gewoon op minimaal 65 graden en laat het ultrasoonding minimaal twee uur staan jengelen, daarna direct met perslucht schoonblazen en klaar ben ik.
 
Maar wel met tekopur dus?
Nee, meestal een scheutje van het één of ander, vaak wat Dasty trouwens wel. Dat staat nou eenmaal klaar in de garage. Vaak doe ik er ook een scheutje huishoudzeep bij, gewoon omdat het dan lekker ruikt, geen gein ... de sproeiertjes worden volgens mij gewoon schoon van twee uur in heet water en ultrasoongolven. Niet van het toegevoegde middel. But results, and especially opinions, may vary... *D :t
 
Er wordt op MF te vaak het advies gegeven dat ultrasoon reiniger van carburateur het beste is .
ik weet zeker dat een verstopte sproeier of vacuümkanaaltje niet door ultrasoon reiniger open gaat, schoon wordt .
wel door deze met juiste diam.verenstaal draadje met benzine plus luchtdruk te bewerken .
daarna alle carburateur delen een paar uur in een badje met dasty .
 
Er wordt op MF te vaak het advies gegeven dat ultrasoon reiniger van carburateur het beste is .
ik weet zeker dat een verstopte sproeier of vacuümkanaaltje niet door ultrasoon reiniger open gaat, schoon wordt .
wel door deze met juiste diam.verenstaal draadje met benzine plus luchtdruk te bewerken .
daarna alle carburateur delen een paar uur in een badje met dasty .

Zo 1 rafeltje van een bromfiets gaskabel steek ik erdoor. Is dat wat je bedoelt met verenstaal?
Indien wel, dan heb je zeker gelijk. Dat is gewoon een must do.
 
Er wordt op MF te vaak het advies gegeven dat ultrasoon reiniger van carburateur het beste is .
ik weet zeker dat een verstopte sproeier of vacuümkanaaltje niet door ultrasoon reiniger open gaat, schoon wordt .
wel door deze met juiste diam.verenstaal draadje met benzine plus luchtdruk te bewerken .
daarna alle carburateur delen een paar uur in een badje met dasty .
Ik heb het altijd nog met ouderwets elleboog vet gedaan, nooit enige issues gehad.. pakte vaak m'n doorstekers setje van m'n acetyleen & zuurstof brander/las karrreke en met veel beleid schiet dat meer op.. loopt altijd weer als n tiet na goede reinigingsbeurt .. maar dasty is misschien wel n goede tip.. thanks, ga ik zeker proberen..
 
Er wordt op MF te vaak het advies gegeven dat ultrasoon reiniger van carburateur het beste is .
ik weet zeker dat een verstopte sproeier of vacuümkanaaltje niet door ultrasoon reiniger open gaat, schoon wordt .
wel door deze met juiste diam.verenstaal draadje met benzine plus luchtdruk te bewerken .
daarna alle carburateur delen een paar uur in een badje met dasty .
En plus lucht druk... Mocht je nu geen compressor hebben dan pomp / trap je je ff t zweet op je voorhoofd met n gewone fietspomp... Er is altijd wel ergens n oplossing voor te verzinnen... :) :)
 
Voor dat doorsteken gebruik ik ook wel een haar van een staalborstel.
Nou zijn sommige sproeiers zo verdomde klein, als dat er ook zo'n haar niet ingaat.

PAS OP. Ik heb reeds meerdere keren sproeiers keurig schoon gekregen met Caustic Soda. Ten einde raad heb ik een hand sproeiers die ik maar niet doorgeprikt of ontdaan kreeg van groene aanslag in de caustic soda geflikkerd. Een volgend experiment is nog uitkoken met een half (heel) vaatwastablet er in.

Ik ben pas tevreden als sproeiers er zo uitzien als met die Schumma


En plus lucht druk... Mocht je nu geen compressor hebben dan pomp / trap je je ff t zweet op je voorhoofd met n gewone fietspomp... Er is altijd wel ergens n oplossing voor te verzinnen... :) :)
Spuitbusje Druklucht bij Bol

Alle andere zullen ook voldoen maar ik gebruik deze

 
nou dan een reactie van iemand die nog maar pas motor rijdt (44 jaar)..
heb nog NOOIT een carburateur schoon hoeven maken, en heb er ook motoren bij die maar 2x per jaar gebruikt worden..
En ik zal niet ontkennen dat er carbs vervuilen door troep in de benzine, maar een motor die niet gebruikt wordt tap ik af, en dan staan ze droog
 
Werelds...
Maar dat is helaas niet maatgevend. Nou moet ik zeggen dat mijn eigen fietsen ook altijd wel gehoorzaam luisteren, temeer omdat altijd overal 98 ingaat, maar het spul dat ik van andere n binnen heb gekregen is regelmatig dramatisch...
 
Voor dat doorsteken gebruik ik ook wel een haar van een staalborstel.
Nou zijn sommige sproeiers zo verdomde klein, als dat er ook zo'n haar niet ingaat.

PAS OP. Ik heb reeds meerdere keren sproeiers keurig schoon gekregen met Caustic Soda. Ten einde raad heb ik een hand sproeiers die ik maar niet doorgeprikt of ontdaan kreeg van groene aanslag in de caustic soda geflikkerd. Een volgend experiment is nog uitkoken met een half (heel) vaatwastablet er in.

Ik ben pas tevreden als sproeiers er zo uitzien als met die Schumma



Spuitbusje Druklucht bij Bol

Alle andere zullen ook voldoen maar ik gebruik deze

Yoow.. Thanx voor de tip.. aangezien ik momenteel geen ruimte over heb voor n compressor... Zeer handig. !!
 
nou dan een reactie van iemand die nog maar pas motor rijdt (44 jaar)..
heb nog NOOIT een carburateur schoon hoeven maken, en heb er ook motoren bij die maar 2x per jaar gebruikt worden..
En ik zal niet ontkennen dat er carbs vervuilen door troep in de benzine, maar een motor die niet gebruikt wordt tap ik af, en dan staan ze droog
Dan doe jij het op de correcte wijze en je hebt waarschijnlijk veel mazzel, toppie!.. je ziet helaas vaak andere verhalen..
 
nou dan een reactie van iemand die nog maar pas motor rijdt (44 jaar)..
heb nog NOOIT een carburateur schoon hoeven maken, en heb er ook motoren bij die maar 2x per jaar gebruikt worden..
En ik zal niet ontkennen dat er carbs vervuilen door troep in de benzine, maar een motor die niet gebruikt wordt tap ik af, en dan staan ze droog
Grappig, nu ik er over nadenk heb ik in mijn 34 jarige motorcarrière ook nog nooit zelf carburateurs zodanig laten vervuilen dat ik ze schoon moest maken. Maar ik heb wel heel wat fietsen gekocht die beter konden lopen, en dan was een reinigingsbeurtje onbetaalbaar. Onlangs nog een SRAD750 die gewoon lopend weg is gezet en zes jaar stil heeft gestaan, je wil niet weten hoe dat er dan uitziet. Twee uurtjes in de bak, perslucht, klaar. Lopen als een kogeltje.

In dat ene jaar dat ik 'professioneel' ( _O- ) sleutelde in de zaak van een maatje van me heb ik zeker 40 tot 50 carburateurs gedaan. Ik ben toen ook begonnen met draadjesdoorprikken, carburateurreiniger en perslucht, en dat ging inderdaad ook. Maar toen er eenmaal een ultrasoonbak stond ging het beter, en vooral veel sneller.

O trouwens, .. ik heb ook nog steeds regelmatig veel plezier van die verfspuit die ik toen van je gekregen heb, topding! :t
 
Ik heb één keer preventief de carbs van mijn RD schoongemaakt, dat is wat ik hierboven op het fototje heb staan, verder is alles noodzakelijk gewest
Hey Rob, ik zie helaas geen foto, maar je ontkomt er soms niet aan om zo nu en dan eens de boel open te gooien, slijtagedelen etc.. maar gelukkig heb ik techniek met de paplepel ingegoten gekregen en hou ik ervan om te sleutelen en dingen te repareren & verbeteren.. Dus dan is t gaaf toch... En wat ik ook lachen vind is je nickname... Ik ben al van kleins af aan al in love met de rd's 2 strokers..
 
Vorige bladzijde

1601716551541.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan