Carburateurs synchroniseren

Hawker

MF'er
24 mei 2015
128
2
Emmen
Hoi allemaal,

Wil één deze dagen de carbs van mn sc28 synchroniseren, alleen is er ook een vuistregel om hiermee te beginnen? Bijvoorbeeld ; eerst alle stel schroeven indraaien en vervolgens 3 slagen uitdraaien en vanuit daar het synchronisatie proces starten. Of kan ik gewoon direct beginnen met synchroniseren?

Alvast bedankt voor de reacties.

Groeten Daniel
 
Gewoon direct beginnen. Als je ze in draait en bijv 3x uit draait dan verander je je stationair toerental.

Vaak moet je toch om te synchroniseren en bepaald toerental aanhouden (1700 rpm ofzo).

Gewoon onderling gelijk zetten en daarna stationair rpm weer goed zetten.
 
Laatst bewerkt:
Hoi allemaal,

Wil één deze dagen de carbs van mn sc28 synchroniseren, alleen is er ook een vuistregel om hiermee te beginnen? Bijvoorbeeld ; eerst alle stel schroeven indraaien en vervolgens 3 slagen uitdraaien en vanuit daar het synchronisatie proces starten. Of kan ik gewoon direct beginnen met synchroniseren?

Alvast bedankt voor de reacties.

Groeten Daniel

Mogelijke verwarring tussen mengsel afstellen en synchroniseren?

Het afstellen van het stationair brandstof mengsel doe je met stelschroeven die je inderdaad eerst gelijk ingeschrioefd en dan gelijkmatig uitdraait naar de fabrieksinstelling.

Synchroniseren is wat anders: Dat doe je na je onderhoudsbeurt en (indien van toepassing) kleppen stellen. Je zet in principe gewoon de doorlaat van de gasschuiven / kleppen gelijk met de carburateur waar niets aan af te stellen valt.
 
Laatst bewerkt:
Het stationair toerental stel je idd met slechts 1 schroef af, voor het mengsel zit er toch echt één schroef per carb op.
Bij het synchroniseren wordt 1 carburateur (meestal nr 2) als ijkpunt gebruikt en worden met stelschroeven de 3 andere vlinderkleppen zo gesteld dat alle kleppen even ver open (of dicht) staan. Te zien doordat in alle 4 de inlaatpoorten hetzelfde vacuum heerst.
Dan met 1 schroef het stationair toerental afstellen (bijna altijd bij carb 2.
Als laatste de mengselschroeven van alle 4 de carbs zo afstellen dat het toerental het hoogste is.
 
Bij het synchroniseren wordt 1 carburateur (meestal nr 2) als ijkpunt gebruikt en worden met stelschroeven de 3 andere vlinderkleppen zo gesteld dat alle kleppen even ver open (of dicht) staan. Te zien doordat in alle 4 de inlaatpoorten hetzelfde vacuum heerst.
Dan met 1 schroef het stationair toerental afstellen (bijna altijd bij carb 2.
Als laatste de mengselschroeven van alle 4 de carbs zo afstellen dat het toerental het hoogste is.

Ok duidelijk dank daarvoor.

Zie onder de carburateurs een soort kruiskop schroef zitten, deze is voor het mengsel neem ik aan?

De tank en luchtfilterhuis moeten er nog af, volgens mij zijn de schroefjes die dan zichtbaar worden voor het synchroniseren? Kan iemand dit bevestigen?

De rest ook bedankt voor de reacties.
 
Ok duidelijk dank daarvoor.

Zie onder de carburateurs een soort kruiskop schroef zitten, deze is voor het mengsel neem ik aan?

De tank en luchtfilterhuis moeten er nog af, volgens mij zijn de schroefjes die dan zichtbaar worden voor het synchroniseren? Kan iemand dit bevestigen?

De rest ook bedankt voor de reacties.

stelschroef zit bovenop tussen de carbs, een carb is je 0 punt dat is een vast waarde, daarvanuit ga je werken, filters er af alle eventueele sensoren aangesloten, tank kan of er af of met een stukje hout ofzo omhoog houden je hebt wel brandstof nodig natuurlijk.

vacuum aansluiting zit helemaal onderop daarvoor moeten de carbs er waarschijnlijk af.
 
Ik weet niet wat je bedoelt, je omschrijving is mij niet duidelijk, maar als je bij het aansluiten van de vacuümmeters grote verschillen meet is het misschien raadzaam om eerst de kleppen te controleren/stellen.
Grote verschillen in vacuüm onderling kan ook duiden in een afwijking in klepspelling.

En download voor je ergens aan draait eerst een WPHB.
 
Hoi allemaal,

Wil één deze dagen de carbs van mn sc28 synchroniseren, alleen is er ook een vuistregel om hiermee te beginnen?

Ja, je koopt een werkplaatsboek en leest de informatie, googled en leest de informatie, gebruikt YouTube om informatie te verzamelen en tot je te nemen.
Je koopt goed gereedschap en gaat aan de gang.

Zo te lezen heb je nog erg weinig informatie verzameld, met wat je nu in je hoofd hebt word het een puinhoop.
 
Sommigen bedankt voor het goede vertrouwen :/ :+

Denk dat het wel gaat lukken als ik het doe zoals jaap43 en mechanism etc. zegt, welke van de weinige antwoorden met nuttige informatie overigens.

Morgen ligt de carbtune pro en mobiele brandstof fles op de mat. Overigens op YouTube inmiddels al het e.e.a. informatie tot me gewonnen alleen het enige waar ik nog mee zat is welke schroef waar zit...

Ook nieuwe ngk iridium bougies mee besteld welke vooraf ook even insteek.

Beetje vertrouwen in jezelf moet je hebben toch ;)
 
Laatst bewerkt:
Sommigen bedankt voor het goede vertrouwen :/ :+

Denk dat het wel gaat lukken als ik het doe zoals jaap43 en mechanism etc. zegt, welke van de weinige antwoorden met nuttige informatie overigens.

Morgen ligt de carbtune pro en mobiele brandstof fles op de mat. Overigens op YouTube inmiddels al het e.e.a. informatie tot me gewonnen alleen het enige waar ik nog mee zat is welke schroef waar zit...

Ook nieuwe ngk iridium bougies mee besteld welke vooraf ook even insteek.

Beetje vertrouwen in jezelf moet je hebben toch ;)

Precies, voor alles een eerste keer. Als je het niet voor elkaar krijgt kan je altijd nog naar een specialist :)
 
Altijd zo overdreven hier. Dit soort dingen zijn juist goeie motieven om techniek (van je motor) te leren.

Als het goed is heb je 3 schroefjes je carbs. Een tussen carb 1&2, een tussen 3&4 en eentje tussen 1&2 en 3&4.

Het doel hier van is om de vlinderkleppen zo gelijk te zetten, dat de onderdruk in de inlaat gelijk is over alle 4 je carbs. Dit kan namelijk verschillen door bijv. klepspeling, ongelijkheden, slijtage etc.etc.

Je sluit je carbtune dus aan op nipples op je inlaat (tussen je carb en blok dus) om de onderdruk te meten. Het belangrijkste is dat ze onderling dus gelijk zijn, hoever je vlinderkleppen dan open staan is van minder belang, dit kan je met je stationair-toerental bepalen.

Je wil dus het liefst eerst je kleppen stellen, en daarna balanceren, ipv andersom.

Pak je WHPB erbij om te kijken of je nog moet meten bij bepaald toerental (en op bedrijfstemperatuur). Er staat ook wel een volgorde in, logischerwijs vaak eerst bijv 1&2, dan 3&4 en dan pas 1&2 en 3&4.

Oh een apart tankje die je kan ophangen is ook wel handig, anders zit je te kutten met je tank die in de weg zit.

Succes.
 
Laatst bewerkt:
Voor zover is het gelukt. Nippels aangesloten op de inlaat poorten. Voor montage van de slangen nog wel eerst dempers moeten monteren op ca 10 cm blok kant.

Wat opviel was dat op cilinder 1 al een nippel zat en cilinder 2,3 en 4 gewoon waren afgedopt d.m.v. m5 inbusjes, hier heeft de motor ook gewoon op gelopen zonder problemen, terwijl je zou zeggen dat er dan valse lucht word aangetrokken en cilinder 1 dus te arm staat. Bij het vervangen van de bougies waren de oude alle 4 mooi schoon en koffie bruin van kleur. Wat overigens niet direct duidt op een te arm mengsel op cilinder 1.

Bij het synchroniseren viel me wel op dat bij carb. 1 meer brandstof langs de gasnaald zichtbaar was t.o.v. de overige 3 carbs. Stellen aan het mengsel schroef bracht hier geen verandering in. Verder ter controle staan alle 4 mengsel schroeven ca. Op 4 slagen en hiermee dus een mooie schone licht bruine bougie.

Heb de inlaat van cilinder 1 nu ook gewoon afgedopt met een m5 schroefje. Loopt er verder ook prima op, maar kan me voorstellen dat deze nu iets te rijk staat, wellicht heeft 1 can de vorige eigenaren de nippel met een reden gemonteerd op cilinder 1. Iemand die hier iets kan over toelichten?

Tot zover is alles volgens plan verlopen :)

Voor ;

Na ;
 
Bij het synchroniseren viel me wel op dat bij carb. 1 meer brandstof langs de gasnaald zichtbaar was t.o.v. de overige 3 carbs.
Hoe kun jij dat zien?


Stellen aan het mengsel schroef bracht hier geen verandering in.
Ik ben nu geen expert in carburateurs, maar een mengselschroef dient voor iets anders, werkt ook niet op de manier die jij hier volgens mij in gedachten hebt.
Staan de mengselschroeven nu wel weer juist afgesteld? Niet geheel onbelangrijk namelijk...
 
De mengselschroeven dienen voornamelijk voor een mooie stationaire loop, en tot het gebied waar de gasnaalden worden gelift door het vacuum. Welk toerental dat exact is, weet ik niet. Ik dacht zo rond de 4000 toeren.
Daarna doet de mengselschroeven nog wel mee maar is het niet meer echt merkbaar.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan