Carburateurs versleten?

texoot

MF veteraan
23 mei 2007
4.034
852
Een maat had een motor gekocht als verrassing voor zijn vriendin,die al 30 jaar een rijbewijs heeft maar nog nooit een motor gehad.Een oud ding en hij lekte wat benzine,of ik er ff naar wilde kijken?Welja,breng hem maar.
Dit is de motor,een Kawasaki EN500 chopper uit 1991 met 48dkm. IMG_0341.jpg
Carburateurszijn Keihin vacuumcarbs.(heb een aversie tegen die dingen)

Ik zag dat er een nieuwe benzinekraan was gemonteerd,een manuele kraan ipv de standaard vacuumkraan.De vacuumslang stond gewoon nog lekker open op het inlaatspruitstuk.Ik zet de kraan open en benzine gutst langs de kraan.Nieuwe kraan heeft een 6mm tule ipv de 8mm van de originele kraan,dit icm een iets verharde slang zorgde voor de lekkage.
Snel opgelost dacht ik....(volgens verkoper waren de carbs schoongemaakt en nieuwe sproeiers gemonteerd)
Starten en slecht lopen,zowel stationair als niet op toeren komen.Carbs eraf,mengselschroeven gecontroleerd,één zat gewoon vast,vlotterbakken eraf,luchtkanaal naar één naaldsproeier verstopt,beide hoofdsproeiers zaten gewoon los.
Membranen zijn in orde,geen beschadiging en vallen ook weer mooi in de sponning.Vlotterhoogte is ok.Inlaatrubbers zijn ook goed,voor de zekerheid nieuwe klemmen erop gezet.

Alles gefixed,nu zal ie wel goed lopen,maar stond veel te arm(had daarvoor al de bougies gecontroleerd,die waren nieuw)stationair was goed,maar doortrekken in toeren lukte niet.Een enkele keer gek genoeg wel,dan liep ie ook echt naar max toeren.Maar doorschakelen naar volgende versnelling pakte ie weer niet op.
Carbs eraf en starten zonder luchtfilter om er zeker van te zijn dat de schuiven wel omhoog komen.Doen ze dus niet,pas wanneer ik mijn hand achter de carb houd vliegt ie naar max toerental.Zuigt wel zowat mijn hand op.
Ik vond de schuiven nogal rammelen in de sponningen,en ze gingen ook niet lineair omhoog.

Toen er via mijn maat achter gekomen dat de hoofdsproeiermaat 130 moet zijn,carbs er weer af,zitten er 105 in.Aha,probleem gevonden.Nieuwe sproeiertjesgehaald bij Motoport,kan dat ding weer de deur uit.
Je raad het al,met elke stap werd het iets beter,maar hij komt nog steeds niet op toeren.
Er is prima mee te rijden tot ca 80-90km/h,maar daarboven lijkt ie gewoon veel te arm te staan.....

Lang verhaal voor mijn vraag:is dit een modelspecifiek probleem bij deze motor?Ik denk zelf versleten carbs of evt een ontsteking waar de vervroeging niet werkt.
Iemand een idee?

O ja,ik adviseerde mijn maat om de motor gewoon te geven,en hoopte stiekem dat ze het niks vond,maar ze vond het helemaal geweldig.
Alleen duurt dat natuurlijk niet lang en dan komt ie weer bij me mat dat ding....
 
Als ik het zo lees vraag ik me af of je door de problemen/puinhoop in de carburateurs niet te veel gefocust bent op die dingen. Zoals hier boven gesteld kan de klepspeling nameten geen kwaad, maar waar ik ook zit te denken is het doorslaan van bougiekabels/doppen/bobine als hij even moet werken om aan enig toerental of trekkracht te komen. na 28 jaar zou dat ook geen ongewone kwaal zijn....

Mijn idee: loop niet alleen de brandstofvoorziening na, maar ook de overige "basisdingen". je zorgen gaan maken over het mengsel heeft pas zin als alle andere randvoorwaarden in orde zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan