Carburatieregeling (Husqvarna 610 SMR '00)

Powerbiker

Rookie
29 jun 2004
5
0
Brugge
Aan diegenen die messchien al hetzelfde voorgehad hebben en me vervolgens wat kunnen helpen:

het betreft dus een Dell'orto van 40 zonder injectiepomp.
Probleem: Bij vol gas geven houd hij in (dwz. verzuipen maar niet teveel benzine, immers wel teveel lucht) Nergens heb ik een plaats gevonden waar hij valse lucht zou kunnen zuigen. Ontsteking staat prima. De luchtvijs is praktisch helemaal dicht (kwart toer minder.)
M'n enigste oplossing dat ik kan zien is andere sproeiers steken, doch heb ik er weinig ervaring mee. Men eerste idee is om de ralentie-sproeier (nu 65) iets groter te nemen zodat er meer benzine vrijkomt bij lage toeren maar bij hoge toeren durft ie ook wel te sputteren dus moet een andere hoofdsproeier ook gestoken worden (nu 180). Aan de naald kan het ook nie liggen want die heb ik al meerdere keren aangepast zonder resultaat.
Heb er al m'n hoofd op gebroken en vind maar niet aan wat het kan liggen.
Heeft iemand al hetzelfde voorgehad of kent er iemand deze kwaal? Zo ja, help me out please :?
Thanx
 
Ik heb sinds kort een SMR570 en heb vanaf de eerste dag een andere luchtfilter en uitlaat gemonteerd. Het probleem dat jij aangeeft is het zelfde als ik heb gehad.
Alle geleerden, die ik heb gesproken, vertelden dat een Husqvarna met een Dell'Orto geen grotere sproeier nodig heeft dan 185/190. Zelf ben ik gaan experimenteren met sproeiers van 195/200. Naarmate de sproeiers groter werden, werd het inhouden minder. Nu zit er een 200 sproeier in en ook de gasnaald is in de hoogste stand gezet(orriginele sproeier is 180).
Het probleem wat daarop volgde, was de warme start > verzuipen!
Hiervoor heb ik de stationair sproeier verkleind van 65 naar 62 + het stationair toerental iets opgeschroefd. (Een stationair sproeier veranderd niets aan het accelereren bij laag toeren. Het moment van oppakken heeft te maken met de hoogte van de gasnaald en al de rest is voor de hoofd sproeier, want als de gasschuif open staat heeft de stationair sproier geen funktie meer).
 
Als je vol gas rijd en hij gaat beter lopen als je het gas een stukje terugdraait dan is je hoofdsproeier te klein.
de luchtstelschroef heeft alleen effect tot een kwart gas, de hoofdsproeier vanaf 3/4 gas. daartussenin regel je met de gasnaald.
Bel anders bonmotoren in den bosch eens, die weet er heel veel van.
 
@Royco: (Een stationair sproeier veranderd niets aan het accelereren bij laag toeren. Het moment van oppakken heeft te maken met de hoogte van de gasnaald en al de rest is voor de hoofd sproeier, want als de gasschuif open staat heeft de stationair sproier geen funktie meer).

Inderdaad maar naar mijn mening is er in deze carbu geen overneemcircuit (omloopcircuit) en aangezien er ook geen acceraliepomp op zit kan de stationairsproeier daar messchien ook dienst doen overnemer. Dus als je een grotere sproeier steekt zal er een rijker mengsel afgegeven worden bij lage toeren. Het is maar een persoonlijke redenering die waarschijnlijk weinig realistisch is... Ik heb immers al de naald in z'n hoogste stand gezet (=circlip in de onderste stand van de naald) en dit haalde totaal geen verschil uit :?
 
De sproeierbezetting of de stand van de gasnaald heeft weinig te maken met het toerental maar wel met de stand van de gasschuif. De stationairsproeier (de naam zegt het al) heeft alleen invloed als de gasschuif onderin staat. Als de motor niet goed loopt bij volgas dan moet je dit zoeken in de hoofdsproeier. Rijd eens een stuk vol gas en bekijk daarna je bougie eens. Als hij licht van kleur is dan krijgt hij te weinig benzine. is hij erg donker dan krijgt hij teveel.
 
Probeer eens een aantal andere sproeiers uit, deze kosten zijn ook niet extreem hoog en het proberen waard.
Misschien ken je in je omgeving wel iemand die zoiets heeft liggen.
 
Als de motor niet goed loopt bij volgas dan moet je dit zoeken in de hoofdsproeier.
Het is niet dat ie niet goed loopt bij volgas. Het probleem zit hem dat bij het (snel) volgas accelereren geen verbranding kan optreden. Eens ie op dreef is gaat hij volgas wel goed. Ik heb er nu al meerdere mensen over gesproken en blijkbaar is de beste (dure) oplossing een carb. steken met acceratiepomp... Doch weiger ik te geloven dat dit de énige oplossing is..

Rijd eens een stuk vol gas en bekijk daarna je bougie eens. Als hij licht van kleur is dan krijgt hij te weinig benzine. is hij erg donker dan krijgt hij teveel
.

De kleur van de bougie is licht met zwarte spikkels, niet ideaal vermoed ik :?
 
Ik heb er nu al meerdere mensen over gesproken en blijkbaar is de beste (dure) oplossing een carb. steken met acceratiepomp... Doch weiger ik te geloven dat dit de énige oplossing is..
dat is de makkelijkste en dure oplossing

met wat (lees hier: veel) geduld en veel proberen, of misschien zelfs een bezoekje aan een dyno-bank, kun je je standaard carb-je best goed ge-tuned krijgen
 
Terug
Bovenaan Onderaan