Carburator loopt over, maar na meer dan 5 minuten.

Yamaha XTZ660 Tenere van 92 met dubbele carburator.
De o-ring van de valve seat (sorry voor de termen in het Engels, ik woon in het buitenland en ken de correcte Nederlandse termen niet. 5 en 6 op de foto) was stuk en de carburator liep over. Dan maar alles vervangen en schoongemaakt. Gecontroleerd en needle valve/Seat en vlotter werken naar behoren. Als de vlotter boven staat (volgens specificaties - 25-27mm) komt er geen benzine (zelfs geen lucht) meer door. Maar, wat er nu wel gebeurt: blijkbaar doet de vlotter eerst zijn werk. Er loopt geen benzine over. Maar, de motor wil niet starten. En na soms meer dan 5 minuten loopt de carburator dan toch over. Wat kan het probleem zijn?
AF5B06A8-7D98-486E-ABBD-846FD64742FA.png
AF5B06A8-7D98-486E-ABBD-846FD64742FA.png
 
Volgens mij heb je 2 problemen?
1) de motor wil niet starten?
2) Carb loopt over na 5min.

Je zegt dat je de o-ring van de seat hebt vervangen (wat goed is want deze wordt vaak vergeten), maar hoe is de naald zelf?
Heeft de XT660Z netzoals de XT600Z een mechanisme benzinepomp?
Het kan zijn, dat als de motor niet start, en je blijft starten, de benzine alsnog langs de naald wordt gepompt.
 
Volgens mij heb je 2 problemen?
1) de motor wil niet starten?
2) Carb loopt over na 5min.

Je zegt dat je de o-ring van de seat hebt vervangen (wat goed is want deze wordt vaak vergeten), maar hoe is de naald zelf?
Heeft de XT660Z netzoals de XT600Z een mechanisme benzinepomp?
Het kan zijn, dat als de motor niet start, en je blijft starten, de benzine alsnog langs de naald wordt gepompt.
Klopt, 2 problemen. Motor start niet meer en als ik blijf proberen, gaat de carburator overlopen.
Een pakketje gekocht met nieuwe pakkingen, Seat en naald. Alles tegelijkertijd vervangen.
Inderdaad een mechanische benzinepomp en dat lijkt inderdaad wat er gebeurt. Wat kan ik hiertegen doen? Of is dit normaal?
 
Klopt, 2 problemen. Motor start niet meer en als ik blijf proberen, gaat de carburator overlopen.
Een pakketje gekocht met nieuwe pakkingen, Seat en naald. Alles tegelijkertijd vervangen.
Inderdaad een mechanische benzinepomp en dat lijkt inderdaad wat er gebeurt. Wat kan ik hiertegen doen? Of is dit normaal?
Lijkt me niet normaal, anders zou hij bij langdurig stationair ook gaan overlopen (zoveel gebruikt je motor dan ook weer niet).
Al kan ik me voorstellen dat als je langdurig gaat starten terwijl er niks wordt verbruikt, de kans wel groter is dat er wat gaat lekken als er iets niet goed is.

Ik zou inderdaad nog maar eens kijken of alles echt goed zit/werkt.
Je kan met een slangetje aan de drain-plug zien tot hoever je benzine in je vlotter staat (en of 'ie ook netjes stopt):

WhatsApp Image 2020-08-23 at 00.22.42.jpeg
 
Is het vlotterpen puntje (dat wat moet afdichten tegen de zitting) van metaal of rubber?

als het rubber is: dat rubber kan verharden door alcohol waardoor hij niet meer goed afdicht en gaat door lekken.
Bij de overgang van loodhoudend naar loodvrij destijds was dat ook zo'n puntje dat bij veel motoren met mikunis voor kwam, kort daarna kwamen er ombouw setjes en terugroep acties om de vlotter pennen te vervangen.
 
***schaamrood***
Ik had de “air vent” en de benzineslang omgewisseld.
Benzine liep dus constant binnen via het verkeerde gat.
Zo stom dat ik er zelfs niet aan had gedacht om ook daar te controleren.
Toch bedankt voor al jullie feedback en hulp.
Ik heb alvast weer een stuk bijgeleerd.
Super dat je vertelt wat het probleem was.
 
Terug
Bovenaan Onderaan