carburator probleem bandit 1200

michiel1200

Rookie
20 mei 2011
10
0
Hey,

Ik heb mij vorig jaar een bandit 1200 van '04 gekocht en tot over een tijdje terug liep hij als een zonnetje. Enkele dage geleden wou hem starten maar sloeg heel slecht aan en heel veel witte rook uit uitlaat, na een beetje nakijken tot conclusie gekomen dat een carburator zou lekken ( ik haalde 7 a 8 liter motorolie eraf, 3,3 liter motorolie en de rest was benzine ), carburators gedemonteerd en vlotters en naalden gecontroleerd en alles ziet er prima uit ( allé voor mij dan toch ), de linkse carbu lekt 0,25l en de 2de van links lekt 0,3l per 24h de andere 2 blijven droog. Kan iemand mij vertellen dat het probleem toch van vlotters moet komen of loopt de naft nog langs een andere weg door deze carbu's.

Groetjes van de semi mekanicien
 
gewoon 4 nieuwe vlotternaald sets erin zetten inderdaad.

overigens wel raar dat de benzine blijft doorlekken als de motor niet loopt. zit er op dit model geen automatische (vacuum gestuurde) benzinekraan??
 
De carbs van een bandit 1200 hebben losse vlotternaaldzittingen, het kan ook langs de o-ring van de zitting lopen. Even de o-ringen inspecteren op scheurtjes en kijken of de zittingen goed strak in de carburateurs vallen. Zo niet, o-ringen vervangen.
 
merci bikers, kzal er nieuwe set vlotternaalden insteken en laat wel weten hoe het afloopt maar wss zal het terug in orde zijn, benzine kraan is vacuum gestuurd,dacht dat de PRI volledig dicht was, niet het geval dus....., als er geen vacuum is komt er niets uit als kraan op ON of RES staat dus deze is nog oké of zouden jullie deze toch nog ook reviseren
 
merci bikers, kzal er nieuwe set vlotternaalden insteken en laat wel weten hoe het afloopt maar wss zal het terug in orde zijn, benzine kraan is vacuum gestuurd,dacht dat de PRI volledig dicht was, niet het geval dus....., als er geen vacuum is komt er niets uit als kraan op ON of RES staat dus deze is nog oké of zouden jullie deze toch nog ook reviseren
PRI staat voor "prime" dan loopt de benzine ook door zonder vacuum. Die stand gebruik je als bijvoorbeeld je carbs hebt afgetapt en weer wil vullen met benzine zonder de motor op de startmotor te laten draaien.
 
De overloopslangetjes van de vlotterkamer zitten vaak verstopt en dan krijg je dus problemen als de vlottertjes niet goed afsluiten

Ik denk dat de vacuumkraan er niet op zit om te voorkomen dat er benzine in het carter komt maar dat de kraan niet open blijft staan bij een ongeluk

Soms is een vacuumkraan handig en soms ook niet

Een kennis van mij heeft een kawa 650 twin en ieder jaar aan het begin van het mooie weer kon ik daar de carbs afhalen want dan zat er 1 vlotternaald vast gerot en bleef hangen door de oxide
Vorig jaar heeft de beste man de motor op weg gezet met de kraan op de PRI stand (op mijn verzoek) en de motor had bij het weer opstarten nergens last van en liep metteen en dat was andere jaren wel anders

Ik lees hier heel vaak dat men de zelfde problemen heeft met motoren die een winterslaap hebben gehouden en ik denk dat als men die had weg gezet op de PRI stand dat men dan geen problemen had ondervonden

Een zitting van de vlotternaald en de geleiding enzo krijgen geen kans te oxideren als de carbs vol blijven staan met benzine
Benzine verdampt en na een tijd staan zijn dus de carbs leeg en krijgt de oxidatie een kans en als de kraan op PRI staat blijven de carbs gevuld en geen oxidatie en geen problemen bij de volgende start van het mooie weer

Dus als je weer stopt aan het einde van het mooie weer.....zet de kraan op PRI
Bij een goed lopende motor is de werking van de vlotters goed en is er dus geen gevaar voor vol stromen van het carter en kan je dus de kraan zonder risico op PRI zetten
 
overloopslangetjes liepen eerst naar boven om dan terhoogte van bovenkant luchtfilter terug naar beneden te gaan, ik zal ze bij het monteren op een andere manier leggen. Kan er nog iets zijn stukgegaan wanneer motor een sec. of 10 a 15 heeft gedraait met een liter of 8 in de carter of valt het voor de rest allemaal nog mee? morgen ga ik voor de vlotternaalden......
 
overloopslangetjes liepen eerst naar boven om dan terhoogte van bovenkant luchtfilter terug naar beneden te gaan, ik zal ze bij het monteren op een andere manier leggen. Kan er nog iets zijn stukgegaan wanneer motor een sec. of 10 a 15 heeft gedraait met een liter of 8 in de carter of valt het voor de rest allemaal nog mee? morgen ga ik voor de vlotternaalden......
Nou het is wel een beetje veel, maar als je niet boven stationair bent uitgekomen zal dat wel loslopen...
 
Gixer-Harry ....... De overloopslangetjes van de vlotterkamer zitten vaak verstopt en dan krijg je dus problemen als de vlottertjes niet goed afsluiten .......
Eh .... ongeveer, ja. "Overloop" is een verwarrende scheldnaam voor vlotterbak-ventilatie. Is iedere "overloop" niet volkomen vrij ademend open tussen omgevingslucht en het binnenste van de vlotterkamer(s) dan drukt binnen seconden een lucht/damp-bel de vlotter iets omlaag, kan niet meer goed sluiten en je hebt overstroming.
 
Laatst bewerkt:
Nou het is wel een beetje veel, maar als je niet boven stationair bent uitgekomen zal dat wel loslopen...
Kans dat er nog benzine in cilinders zit (slok doorgelopen na stilvallen/stilzetten) ..... weinig samendrukbaar ...... ik zou eerst met de bougies er uit de boel een paar slagen rondstarten.
 
Laatst bewerkt:
Kans dat er nog benzine in cilinders zit (slok doorgelopen na stilvallen/stilzetten) ..... weinig samendrukbaar ...... ik zou eerst met de bougies er uit de boel een paar slagen rondstarten.
Da's waar... Aan de andere kant, als het blok uberhaupt startte terwijl er 4 liter benzine door het hele verhaal heen is gelopen, zal er blijkbaar niet zoveel in de cilinder zijn blijven staan. Of waren er hele rare geluiden bij het starten? Dan zou het kunnen dat je inderdaad al veel te veel vloeistof hebt proberen te comprimeren, en dan kan het maarzo einde verhaal zijn... Maar da's nogal een worst case scenario, als ie wel startte zal dat niet.
 
Kans dat er nog benzine in cilinders zit (slok doorgelopen na stilvallen/stilzetten) ..... weinig samendrukbaar ...... ik zou eerst met de bougies er uit de boel een paar slagen rondstarten.
Da's waar... Aan de andere kant, als het blok uberhaupt startte terwijl er 4 liter benzine door het hele verhaal heen is gelopen, zal er blijkbaar niet zoveel in de cilinder zijn blijven staan. Of waren er hele rare geluiden bij het starten? Dan zou het kunnen dat je inderdaad al veel te veel vloeistof hebt proberen te comprimeren, en dan kan het maarzo einde verhaal zijn... Maar da's nogal een worst case scenario, als ie wel startte zal dat niet.
 
Laatst bewerkt:
Dan denk ik dat het nog allemaal gaat meevallen, ik ga wel pas op het einde van de week vlotternaalden kunnen gaan halen, nogal druk opt werk maar laat wel weten hoe het afloopt.

alvast al heel hard bedankt voor de vele reacties, dankuwel iedereen en tot op de 1000 bochten....
 
Da's waar... Aan de andere kant, als het blok uberhaupt startte terwijl er 4 liter benzine door het hele verhaal heen is gelopen, zal er blijkbaar niet zoveel in de cilinder zijn blijven staan. Of waren er hele rare geluiden bij het starten? Dan zou het kunnen dat je inderdaad al veel te veel vloeistof hebt proberen te comprimeren, en dan kan het maarzo einde verhaal zijn... Maar da's nogal een worst case scenario, als ie wel startte zal dat niet.
Ik zette erbij: slok doorgelopen NA STILZETTEN/STILVALLEN ..... heus dat er nog wel meer brandstof doorstroomt als het eenmaal bezig is.
 
Laatst bewerkt:
Als ik men vlotterkammers vol laat lopen en zet dan de carburators op hun kop dan komt er uit alle twee de slangetjes naft uit gelopen dus slangetjes zijn dus ook open en vrijademend.
Heb van iemand ( hij doet niets anders dan moto's en dergelijke ) gehoord dat de oorzaak van dit probleem bij de O-ringen zit, deze zitten boven de losse vlotternaaldzittingen, en zullen waarschijnlijk verduurd zijn. Ik ga er de zaterdag even langs en hopelijk heeft hij ze liggen. Als ik het bij een suzuki dealer wil gaan halen dan heeft het een leveringsduur van 2 tot 3 weken.

Groetjes en het vervolg laat ik wel weten
 
Alleen dichtingen vervangen rond de vlotternaaldzittingen en het probleem is opgelost, de vlotternaalden zijn in orde en dus niet vervangen. carbus terug monteren en ik kan weer gaan genieten....

groetjes
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan