Carburatoren lekken

LinKing

MF veteraan
4 dec 2007
5.360
1.171
Vlaanderen
Instagram
Hallo,


Ik heb vandaag op men CB750F ('81) de sportluchtfilters die er op zaten gedemonteerd en de originele luchtfilter gemonteerd. Daarvoor moest ik de carburatoren demonteren. Ik heb tegelijk ook de inlaatrubbers vervangen.

Nadat alles terug gemonteerd is sluit ik de benzinetank terug aan en draai het kraantje terug open.

Daarna loopt de benzine uit men vier carburatoren, gewoon door het pijpje onderaan de vlotterkamer. Wat heb ik verkeerd gedaan?

Een foto ter illustratie (rode cirkel is waar ze lekken):

nevkmb.jpg
 
Je vlotternaald in 1 of meerdere carburateurs sluit niet goed.
Bij mij was het de rechter die dit veroorzaakte . Stukje rubber van de benzineslang tussen naald en opening.Om maar een voorbeeld te geven.
 
Ook een kans: de zogenaamde "overloop" (= vlotterkamerventilatie) ademt niet genoeg tussen het binnenste van iedere vlotterkamer en de buitenlucht. Dan houden opgesloten lucht/damp-bellen de vlotter(s) omlaag zodat de toevoer niet meer wordt afgesloten. Afhankelijk van de constructie (pijpje(s), buisje(s)) kan er een verstopping zitten of een vervorming/beklemming.
 
dit pijpje heeft totaal niks te maken met overloop of wat dan nog.
dit pijpje dient enkel om je vlotterkaner leeg te laten lopen of om je vlotterniveau te kunnen checken.
onderaan naast dat pijpje zit een schroef wat eigenlijk een soort van kraantje is .
als je deze schroef losdraaid loopt de vlotterkamer leeg via dit pijpje
Begrijp enkel niet hoe dit plots kan gaan lekken als je niet aan deze schroeven hebt gedraaid.
Komt de benzine niet van hoger naar beneden gelopen en lijkt het alsof het uit dit pijpje komt.
 
Laatst bewerkt:
dit pijpje heeft totaal niks te maken met overloop of wat dan nog.
dit pijpje dient enkel om je vlotterkaner leeg te laten lopen of om je vlotterniveau te kunnen checken.
onderaan naast dat pijpje zit een schroef wat eigenlijk een soort van kraantje is .
als je deze schroef losdraaid loopt de vlotterkamer leeg via dit pijpje
Begrijp enkel niet hoe dit plots kan gaan lekken als je niet aan deze schroeven hebt gedraaid.
Komt de benzine niet van hoger naar beneden gelopen en lijkt het alsof het uit dit pijpje komt.

Dat pijpje is wel degelijk de overloop, de aftapschroef zit op hetzelfde kanaal echter de opening daarvan zit aan de onderkant.

full
 
Laatst bewerkt:
Kan nog wel eens een vlotternaald zijn die blijft kleven in zijn gelijding tot de zitting..

Gewoon even met de achterkant van een schroevendraaier tegen de betreffende vlotterkamer tikken. Helpt in 9 van de 10 gevallen. Als het blok loopt, trillen de carbs een beetje, hierdoor trillen de vlotternaalden lekker in hun zitting. Als je het rek er zo inzet, dan willen ze nog wel eens blijven hangen...
 
Laatst bewerkt:
Kan nog wel eens een vlotternaald zijn die blijft kleven in zijn gelijding tot de zitting..

Gewoon even met de achterkant van een schroevendraaier tegen de betreffende vlotterkamer tikken. Helpt in 9 van de 10 gevallen. Als het blok loopt, trillen de carbs een beetje, hierdoor trillen de vlotternaalden lekker in hun zitting. Als je het rek er zo inzet, dan willen ze nog wel eens blijven hangen...

Dit was de gouden tip! Na even tikken nul benzineverlies meer en de motor loopt als nooit tevoren! Bedankt!

voor mij mag het topic op slot
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan