Cardan as verlengen Honda vf700

Eric_

Rookie
1 apr 2021
9
2
Ik ben bezig met het verbouwen van een Magna vf700 uit '84. Nu wil ik om wat extra ruimte te krijgen kijken of ik de cardanas iets kan verlengen. Wie weet waar of wie mij hier mee kan helpen?

Groetjes Eric
 
Hoi Patrick,

Ik neem aan dat je bedoeld Ja het kan. Heb je ook enig idee hoe dit te doen, of wie mij daarbij zou kunnen helpen, of zelfs dit eventueel voor mij kan doen?
 
De cardanas (aandrijfas) zelf verlengen is niet zo verstandig aangezien deze nadien weer 100% recht moet zijn en goed gebalanceerd.
De cardanastunnel van de achterbrug verlengen en ook de andere kant is eventueel zelf te doen mits je heel precies en alles weer zuiver recht en haaks in elkaar last. Wel extra versteviging in de buis ter plekke van de lasnaden maken.
Beetje lullig als onderweg je achterbrug knikt of breekt
 
voordeel van een VF700 is dat t koppel niet zo hoog is en er staan ook geen 100pks aan de as te rukken...

als je t goed laat doen, is het mogelijk, ik spreek uit ervaring,
misschien kan je beter mijn motor kopen, ben je in één keer klaar..

achteras +10cm
en cardan en spaakwielen...
🤩🤩🤩🤩🤩
 
Een kant en klare motor kopen haalt alle fun van zelf iets ontwerpen en bouwen weg Patrick. maar nu is de vraag, hoe doe je het goed of waar laat je het goed doen?
 
Een kant en klare motor kopen haalt alle fun van zelf iets ontwerpen en bouwen weg Patrick. maar nu is de vraag, hoe doe je het goed of waar laat je het goed doen?

Niet om het een of ander, maar als ik "cardanas verlengen" intik op google, krijg ik echt heel veel hits... zelfs een topic op MF zit tussen de resultaten waar een user een specifiek bedrijf noemt. Heb je uberhaupt gezocht of heb je meteen een topic aangemaakt?
 
Niet om het een of ander, maar als ik "cardanas verlengen" intik op google, krijg ik echt heel veel hits... zelfs een topic op MF zit tussen de resultaten waar een user een specifiek bedrijf noemt. Heb je uberhaupt gezocht of heb je meteen een topic aangemaakt?
Ik heb zeker eerst e.e.a. gegoogled. Zie voornamelijk over cardanassen van een bmw verschijnen, kwam ook de topic op mf tegen van Patrick zijn mooie project.
Heb ook dat bedrijf gevonden waar jij op doelt, lasklus was dat geloof ik. Maar wil graag meer info vinden en ervaringen van mensen weten, en keuze hebben waar ik dit eventueel kan doen en niet op de eerste de beste reactie af gaan. Vandaar mijn vraag hier.
 
Lassen is warmte inbrengen, materiaalspanningen opwekken en dus vervormen. Dus alles wat je last en wat nauwkeurig moet zijn/blijven moet je spanningsarm maken, richten en/of nabewerken.

Ik heb de topics gelezen van mensen die een cardanas doorzagen, er een stuk pijp omheen meppen en weer vastlassen. En zeggen dat het goed gaat.

Dat laatste betwist ik zeker niet, als het in hun ogen werkt dan werkt het, kan eeuwig goed gaan. Maar ga mij niet vertellen dat je hetzelfde product hebt.
 
Kende iemand die de cardanas van een V-Max verlengd heeft met x cm. Cardanbuis was verlengd met 3 gelaserde stukken van 10 mm staal.
De veerpoten kwamen ook onder een andere hoek te staan en de krachten erop waren niet te beheersen, want het cardanbuis en klok zitten met 4 bouten aan elkaar vast. Bij flink optrekken trokken de krachten de originele bouten en draad uit de cardanklok en rammelde alles los. Gelukkig geen ongelukken gebeurt, maar weet wat je doet.
 
zoals ik al eerder aangaf
er zit geen turbo op..
80 pkaaas?
max..
koppel is ook niet torenhoog...zelfde cardanas erbij zoeken en op de gewenste lengte goed aan elkaar plakken..

ik heb zelfs de cardan pijp open gemaakt.. dus je ziet de as bij mij draaien..

kopuh?
😂🤣😂
 
zoals ik al eerder aangaf
er zit geen turbo op..
80 pkaaas?
max..
koppel is ook niet torenhoog...zelfde cardanas erbij zoeken en op de gewenste lengte goed aan elkaar plakken..

ik heb zelfs de cardan pijp open gemaakt.. dus je ziet de as bij mij draaien..

kopuh?
😂🤣😂
Nee niet kopuh.. maar heb even opgezocht en wel erg netjes gedaan, en mooi dat open stukje erin.
 
Ik ben bezig met het verbouwen van een Magna vf700 uit '84. Nu wil ik om wat extra ruimte te krijgen kijken of ik de cardanas iets kan verlengen. Wie weet waar of wie mij hier mee kan helpen?

Groetjes Eric
Het ligt er aan of het materiaal te verspanen is.
Maak een gat met schroefdraad in een kant, draai een stuk af van de andere as, maak daar ook schroefdraad aan, zorg dat je een schuine kant aan beide assen hebt.
Schroef de boel goed strak in elkaar, en las de 2 assen aan elkaar.
Richt de boel in een draaibank met een meetklok.

Zo heb ik meerdere assen verlengt, werkt goed, ik krijg het tot minder dan 0.1mm nauwkeurig, had nauwkeuriger gekunt als ik er meer tijd aan besteed zou hebben.


shaft.jpg
shaft weld.jpg
 
Laatst bewerkt:
De cardanas (aandrijfas) zelf verlengen is niet zo verstandig aangezien deze nadien weer 100% recht moet zijn en goed gebalanceerd.
De cardanastunnel van de achterbrug verlengen en ook de andere kant is eventueel zelf te doen mits je heel precies en alles weer zuiver recht en haaks in elkaar last. Wel extra versteviging in de buis ter plekke van de lasnaden maken.
Beetje lullig als onderweg je achterbrug knikt of breekt
Je bent te bang ;) Zo spannend is het niet.
Zorg dat je alles zo nauwkeurig mogelijk inspant in de draaibank, niet met een 3 klauw..
 
Laatst bewerkt:
Je bent te bang ;) Zo spannend is het niet.
Zorg dat je alles zo nauwkeurig mogelijk inspant in de draaibank, niet met een 3 klauw..
Denk dat het ook nog even een kwestie is van het juiste gereedschap hebben, en weten hoe het te gebruiken.
Draaibank met meetklok, goed lasapparaat, niet iedereen heeft dit zomaar tot zijn beschikking.

Even een asje doorslijpen, en met de elektrode weer op de werkbank aan elkaar bakken gaat waarschijnlijk niet lang goed.
 
Denk dat het ook nog even een kwestie is van het juiste gereedschap hebben, en weten hoe het te gebruiken.
Draaibank met meetklok, goed lasapparaat, niet iedereen heeft dit zomaar tot zijn beschikking.

Even een asje doorslijpen, en met de elektrode weer op de werkbank aan elkaar bakken gaat waarschijnlijk niet lang goed.
Zonder het juiste gereedsschap moet je niet aan zo'n klus beginnen
 
  • Leuk
Waarderingen: K@W@
Kende iemand die de cardanas van een V-Max verlengd heeft met x cm. Cardanbuis was verlengd met 3 gelaserde stukken van 10 mm staal.
De veerpoten kwamen ook onder een andere hoek te staan en de krachten erop waren niet te beheersen, want het cardanbuis en klok zitten met 4 bouten aan elkaar vast. Bij flink optrekken trokken de krachten de originele bouten en draad uit de cardanklok en rammelde alles los. Gelukkig geen ongelukken gebeurt, maar weet wat je doet.
Ik denk dat dat niet komt door het verlengen van de as, meer door onkunde..
 
Terug
Bovenaan Onderaan