Cardan of ketting?

Veel kilometers = Cardan :}

Het hangt idd wel af van de omstandigheden hoe lang een ketting / tandwielen setje meegaat.

* kwaliteit ketting / tandwielen
* droog / nat weer
* smeerfrequentie
* kwaliteit smeermiddel

 
Laatst bewerkt:
Hmm, dat ligt aan een aantal dingen. cardan kost per km minder dan een ketting. Mits je er normaal mee rijdt. Lomp met je koppeling of gaslos-gas vol open is niet bevorderlijk voor een cardan.

De meeste grijpen met "vingers" in elkaar en die hebben altijd een beetje speling. Maximvan mijn vrieindin is zo kapot gereden. 3500,- schade. Was al en heb hem goedkoop kunnen kopen. Zelf gemaakt tegen een fractie van die prijs.

Ketting gaat lang mee als je er maar voor zorgt. (Daar wint en cardan het wel van een ketting). Heb op mijn fj al 50.000 km op mijn ketting zitten en die is nog niet aan vervanging toe.

Weg gedrag in bochten is anders van een cardan.
Ik zou zeggen kijk wat voor een motor je wil hebben en neem de aandrijving erbij! Keus heb je meestal niet meer dan. Als je veel km's rijdt is de motor belangrijker (zithouding, algemeen comfort) Dan wat voor een aandrijving hij heeft.

Beetje langdradig, weet ik, helaas ben ik dat af en toe. Pechhebbuh
 
Voor een toermotor is het ideaal. Maar als het om de pk's gaat kun je beter ketting hebben.

Voordeel van cardan is dat je er geen omkijken naar hebt. En een ketting moet je goed bijhouden. 3000 km in vier dagen betekent een keer of 4 ketting smeren. Dat 'probleem' heb je niet met cardan.
 
Wanneer je van plan bent veel kilometers te maken is het dan beter om een cardanas te hebben ipv een ketting? Ketting en tandwielen moeten om de 15.000 km vervangen worden.

Zover ik weet is cardan niet onderhouds gevoelig dus dat is voor veel kilometers dan beter, maar bij cardan verlies je wel veel meer vermogen dan bij ketting aandrijving.
 
Terug
Bovenaan Onderaan