Cardan of ketting

JimBob

MF'er
9 nov 2004
38
0
A
Hallo ..

Kan iemand mij vertellen wat beter is voor een oude gs 1000..
kan er meedere kopen maar weet niet of een cardan of ketting beter is

Alvast bedankt :]
 
ik weet het niet, als je ziet wat die primaire belts kosten val je helemaal achterover......

er zullen wel veel ontwikkelingskosten achter zitten ofzo...

je krijgt bij HaDee ook levenslange garantie tegen breken tegenwoordig......mits je houd aan de onderhouds intervallen en dan moet er geloof ik bij 50k een nieuwe op....dat is ook wel wat waard, ik weet niet of je wel eens zo'n dikke 520er of 530er hebt zien knappen maar dan kan je dus met een beetje mazzel je blok weggooien, en met pech je halve of hele poot erbij of nog erger........

Op mijn Duc heb ik een speciaal plaatje gemonteerd dat het carter beschermd bij een eventuele kettingbreuk. Kostte een tientje in ouderwets geld, maar bespaarde een hele berg geld als het verschijnsel zich voordeed. Die zijn idd. natuurlijk niet voor niets gemaakt. Ik heb heeeel vroeger eens een afgelopen ketting gehad. Maar die liep er (gelukkig) alleen maar af en vond ik op een behoorlijke afstand van de motor weer op straat terug. Was de eerste rit op een pas aangeschafte Yamaha XS500 (Tweecilinder achtklepper) gekocht van een student. Wat bleek achteraf , visje (had je toen nog) er verkeerd opgezet....
 
........

Toch gaat mijn voorkeur ook uit naar een cardan vanwege eerder genoemde redenen. Het mag dan een beetje vermogen kosten, maar dat heb je toch genoeg tegenwoordig.

dat laatste is ook weer een leuk "fabeltje" ; een cardan vreet vermogen t.o.v. en ketting.
Dit klopt inderdaad, met een gloednieuwe ketting (en tandwielen) na een paar duizend km is het "verlies" vergelijkbaar en een oude ketting is zelfs ongunstiger als een cardan aandrijving.
En om ook even in te haken op het verschillende overbrengingen, voor de meeste cardanfietsen zijn ook wel andere tandwielsets (of complete cardan-huizen) te koop, het is alleen wat duurder als een tandwielset voor een ketingfiets.
Maar de tandwielen van een cardanfiets gaan meestal de levensduur van de fiets mee, enige ernstige slijtage-punten aan een cardan aandrijving zijn de lagers en eventueel de kruiskoppeling, zoals ik al zei in een eerdere post, mijn huidige cardan is meer als 200.000km oud.
 
40.000km. met één kettingset? Dat wil ik nog wel eens zien.

Dat KUN je ook zien Steph, mijn ketting gaat al meer dan 60.000 kilometer mee, ik heb één keer het voortandwiel vervangen, Nu wordt het tijd voor het achtertandwiel.

de ketting ?
nee, die is nog niet aan z'n eind.

Nee, niet weer een topic vervuilen met "je moet alles tegelijk vervangen"die zijn er al genoeg. Dit topic ging over dikke soes met of zonder cardan.
Ik zou zeggen: Kies de mooiste uit en laat de aandrijving er niet zoveel toe doen.
 
Dat KUN je ook zien Steph, mijn ketting gaat al meer dan 60.000 kilometer mee, ik heb één keer het voortandwiel vervangen, Nu wordt het tijd voor het achtertandwiel.

de ketting ?
nee, die is nog niet aan z'n eind.
Da's knap! Volgens mij doet het motortype er dan ook wel toe. Ik had vroeger een Kawa 750 B Twin, die rukte een Souvlaki (of was het een andere naam) Sigma ketting plus originele tandwielen (smerig duur!) in 15.000 km helemaal aan flenters. En dat met pijnlijk nauwkeurig stellen en smeren! De omloopsnelheid zal er ook wel mee te maken hebben - misschien is er een echte techneut die hier iets zinnigs over kan zeggen.
 
Guzzi maakt sportmotoren met cardan.
.............

Guzzi maakt geen kettingfietsen.......
Moet er alleen wel heel eerlijk bij zeggen dat wat Moto Guzzi de laatste jaren op de markt brengt als sport motoren zich bij lange na niet kan meten met de concurentie: ze zijn relatief zwaar (het blok alleen al weegt dieplood.......) en hebben niet de hoge vermogens zoals de ducaties en japanse twins.
De laatste succesvolle Moto Guzzi supersport was de Le Mans 850, begin jaren 80 was dat zo'n beetje de beste sportmotor die je voor normaal geld kon kopen, deze was uiteraard zoals alle guzzi's vanaf begin jaren 70 uitgerust met cardan.
 
als ik terugdenk al aan mijn kettingfietjes en het smeren en het vet
wegpoetsen enz enz.........
al een paar bikes nu met cardan.
wil absoluut NOOIT meer anders.
(met ketting krijg je toch altijd een keer iets in de kleren
en dan kun je het net niet hebben....)
nee, ik sla kettingfietsen, hoe mooi ook, direct over.

:]
 
40.000km. met één kettingset? Dat wil ik nog wel eens zien. Dan wordt 'ie zeker dagelijks of abnormaal vaak gereinigd en gesmeerd?
48k met ketting gedaan...

:X :X |(

223-10.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan