Cardan: Smeer uw splines!!

vliegende baksteen

MF veteraan
30 jan 2005
2.841
43
goes
Dan komt eens de dag, je opent je cardan om de splines te smeren en je ziet dat de splines er niet meer best uitzien. Vandaag dus. Garantie net verlopen (ga morgen wel ff langs met een zielig gezicht..heb nog een as nodig) en de as heeft enkel nog zaagtandjes.. De as van de eindaandrijving is nog niet zo erg, maar een mm of 1,5 is er wel af.. Nog ff en ik sta onherroepelijk stil.

Nou heb ik alvast dichtbij huis een goede eindaandrijving voor weinig gevonden waarvan de splines er netjes uitzien, enkel de as dus nog. Iemand enig idee welk vet er in moet? Het vet wat ik in de lagers gebruik is niet geschikt, moet erg plakkerig vet zijn wat goed blijft zitten.

Leuk detial is dat de cardan er in 10 minuten uit gehaald kan worden. Je hoeft niet eens je achterwiel te demonteren.. *D
Aangezien de eindaandrijving bij het in elkaar zetten ook vervangen moet worden zal het terugbouwen wat meer tijd in beslag nemen.
 
Moet dit bij elke motor met een cardan???? Zo ja waar zitten die dingen???
Ik heb namelijk, voor zover ik weet, alleen een cardanolie op pijl te houden in het achterwiel en zo nodig om de x aantal km's te vervangen...
 
Moet dit bij elke motor met een cardan???? Zo ja waar zitten die dingen???
Ik heb namelijk, voor zover ik weet, alleen een cardanolie op pijl te houden in het achterwiel en zo nodig om de x aantal km's te vervangen...
Volgens mij wel, de olie zit er enkel in voor je tandwieloverbrenging en je lagers. De olie loopt niet door de hele cardan. (tenminste bij m'n BMW)
De splines onderin bij de eindoverbrenging zorgen ervoor dat bij verschil in lengte door inveren de as niet uit elkaar trekt, maar een stukje kan verschuiven.
Als hier geen vet tussenzit, ziet het er dus net zo uit als bij mij..

Even tussendoor; ik heb een K100.. en bedankt voor de link!! :}
 
Bedankt voor de tip, ik heb bij mijn brik wel de sapjes vervangen maar nog niets ingesmeerd.
Bij een auto-onderdelentoko verkopen ze van dat speciale vet hiervoor. CV-grease heet dat geloof ik, in elk geval voor aandrijfassen van auto's met splines.
 
Foto's van de betreffende onderdelen?
(en de huidige staat bij jou?)

Enne, hoort dit niet gewoon bij een grote beurt te gebeuren ofzo?
Ja, dat hoort bij een grote beurt te gebeuren, maar is nooit gebeurt. De motor heb ik zelf nog niet zo lang, dus toen ik zelf de grote beurt ging doen voordat er serieus mee gereden gaat worden kwam ik erachter. Blijkbaar wordt het nogal eens vergeten. (is dus door mij niet te verhalen)
Heb inmiddels de aandrijving opgehaald (voor 100 euro, met prima splines) en een nieuwe as besteld, waar ik korting op heb gekregen omdat ik de motor bij hun had gekocht (ondanks dat er officieel enkel garantie zat op de motor en versnellingsbak) dus dan heb ik voor 180 euro een nieuwe cardan as erbij. :}
Als je zoiets dus allemaal nieuw moet kopen ben je rond de 1100 euro kwijt (slik)
(rond de 800 voor de cardan-eindaandrijving en 250 euro voor de as en dan nog vet e.d.)
Vandaar dus even de waarschuwing dat je beter even kunt smeren dan afwachten..
Zal ff kijken voor foto's..
 
Voor de beeldvorming:
no_lube_splines.jpg


is geen alleen voor beeldvorming, is geen BMW nl ;)

hier al wel vast wat BMW info hierover.



:} :} Topic trouwens :} :}
 
Volgens mij wel, de olie zit er enkel in voor je tandwieloverbrenging en je lagers. De olie loopt niet door de hele cardan. (tenminste bij m'n BMW)
De oude modellen (weet niet meer hoe oud, tot (en met) de /7 serie?) hadden wel olie in de cardan-"huls". Je moest dus op 2 plaatsen olie verversen, ik geloof 100 ml in de huls. Of dat echter ook met de spline smering te maken had weet ik niet zeker. Ik heb een half miljoen kilometers op BMW's rondgekard (weliswaar niet allemaal op een en de zelfde ;) )maar eerlijk gezegd nog nooit de splines gesmeerd (wel altijd de mee-nemer op het achterwiel).
 
En maak niet de fout zoals ik (waarschijnlijk) bij de Honda heb gedaan: koperpasta erop smeren. Dit schijnt in te gaan vreten. Vertanding van de meenemer (in a.wiel) en de uitwendige vertanding van het kroonwiel naar de kleuten. 500 euri's voor een 2e handse :( :( !!!
Ik gebruik MoS² vet, het zwarte, dat is speciaal tegen hoge drukken bestand.
Is er trouwens misschien een professionele techneut die dit kan bevestigen, dat invreten van koperpasta op zo'n verbinding? Ik heb het ook maar uit een blaadje.
 
Ik heb zelf nog nooit "invreet-problemen" gehad met kopervet, maar je hoort het zo vaak dat het misschien wel kan wanneer je het op bepaalde materialen smeert?

Ik denk dat het grootste probleem met koper-vet de NAAM is, nl "vet", want het is niet echt primair een universeel smeer-middel. Kopervet gebruik ik alleen op hete onderdelen die makkelijk kunnen gaan vastzitten, zoals uitlaten (niet op de meenemer). Dus eigenlijk juist een anti-invreet middel.
 
Ik heb zelf nog nooit "invreet-problemen" gehad met kopervet, maar je hoort het zo vaak dat het misschien wel kan wanneer je het op bepaalde materialen smeert?

Ik denk dat het grootste probleem met koper-vet de NAAM is, nl "vet", want het is niet echt primair een universeel smeer-middel. Kopervet gebruik ik alleen op hete onderdelen die makkelijk kunnen gaan vastzitten, zoals uitlaten (niet op de meenemer). Dus eigenlijk juist een anti-invreet middel.


Je gaat toch geen kopervet op draaiende delen smeren? :? :? :?
 
Ik heb zelf nog nooit "invreet-problemen" gehad met kopervet, maar je hoort het zo vaak dat het misschien wel kan wanneer je het op bepaalde materialen smeert?

Ik denk dat het grootste probleem met koper-vet de NAAM is, nl "vet", want het is niet echt primair een universeel smeer-middel. Kopervet gebruik ik alleen op hete onderdelen die makkelijk kunnen gaan vastzitten, zoals uitlaten (niet op de meenemer). Dus eigenlijk juist een anti-invreet middel.
Copaslip, of kopervet is montagepasta. Dwz dat je het kan gebruiken om moeren en bouten makkelijker demontabel te houden (rembouten bijvoorbeeld)
Op de splines komt een enorme druk en het vet moet daar tegen kunnen. Koperpasta wordt daar tussenuit gedrukt en dan vreet het staal op staal enorm in.
Bij mij is geen spoor van wit of zwart vet, maar een roestbruine prut die ergens onderin het cardanhuis is blijven liggen... :P
Ik ga eens op zoek naar dat molybdeen vet.
 
Je gaat toch geen kopervet op draaiende delen smeren? :? :? :?
Ik niet, maar ik ken mensen die smeren het bijna overal op.
Toen ik ooit es mijn motor na een beurt van een dealer terugkreeg ontdekte ik kort daarna dat de steekassen vol met kopervet zaten. Misschien ben ik paranoide (o.k. dan, laat dat "misschien" maar weg ;) ) maar ik kan me niet voorstellen dat dit erg goed voor de wiellagers is (die waarschijnlijk wel een likje hadden meegekregen met die actie).
 
Ja, dat hoort bij een grote beurt te gebeuren, maar is nooit gebeurt. De motor heb ik zelf nog niet zo lang, dus toen ik zelf de grote beurt ging doen voordat er serieus mee gereden gaat worden kwam ik erachter. Blijkbaar wordt het nogal eens vergeten. (is dus door mij niet te verhalen)
...

Hm, sterkt wel het vertrouwen in de dealers he :?
Voordat ik het verhaal van de ibmw-site helemaal ga doornemen:
is er een manier om dit "snel" te controleren na een grote beurt door
de dealer?
 
Op boutjes die los gehaald moeten worden bij een beurt, kun je een stipje nagellak ofzo zetten. Doe dat op de rand van de boutkop en het onderdeel. Als de bout is losgeweest zie je dat meteen, omdat de verf dan gebroken is, of niet precies bij elkaar zit.
 
Op boutjes die los gehaald moeten worden bij een beurt, kun je een stipje nagellak ofzo zetten. Doe dat op de rand van de boutkop en het onderdeel. Als de bout is losgeweest zie je dat meteen, omdat de verf dan gebroken is, of niet precies bij elkaar zit.

Nagellak... Oh ja, dat spul: misschien dat er hier nog ergens een
overjarig potje in de kast ligt :)

En voor wat voor toepassingen gebruiken we molybdeendisulfide vet ipv andere vetten/smeermiddelen ?? ??

Voor alles waar grote krachten op komen te staan wellicht?
(of gebruik je het ook voor andere doeleinden?)
 
dat verhaal van ibmw ken ik.
dat heb ik altijd gewoon afgedaan onder het motto: amerikanen kunnen niet rijden.
op flying brick staat het onderhoudsinterval voor bakstenen.
http://www.flyingbrick.de/GB/technology.html
daar staat niets over het invetten van final drive splines.
ook in mijn haynes manual staat er niets over.
ik raak nog niet in paniek.
op mijn k75 staat nu 110.000km en ik hoor niets, nooit gesmeerd en ik was het ook niet van plan.
de oude boxers waren de enige motorfietsen met olie in de cardan, verder deed geen enkele fabrikant dat.
naar ik aanneem heeft nu ook bmw ondekt dat het niet hoeft.
als je verkeerde vetten met elkaar mengt heeft dat juist een desastreuze uitwerking.
misschien is dat bij de ts in het verleden gebeurd :?
 
Ow, een dealer die wat kopervet op je assen doet, doet zijn werk goed, en nee, bij een grote beurt worden je splines niet gesmeerd, als het wiel verwijderd wordt voor een nieuwe band, is het echter een kleine moeite.
 
Terug
Bovenaan Onderaan