Cardanas of ketting ?????????

Dark Shadow

MF'er
16 jan 2010
72
0
Liedekerke
Hallo,

Ik zit met een aankoop van een motor in het vooruitzicht en graag had ik van jullie vernomen welke motor een cardanas heeft omdat dat beter en makkelijker is dan een ketting.
Honda Deauville:

Honda Pan european:

Honda VFR:

Yamaha Diversion 900:

En welke van deze heeft handvatverwarming?

Vriendelijk dank voor de hulp.
 
Ik vraag me echt af of je dat merkt, ik heb een tijdje woon-werk met een kettingfiets gereden maar voor mij hoeft het echt niet meer.
Cardan hoef je nooit naar om te kijken, van mij mag dat nog wel 30pk kosten.

Kost echt niet zoveel vermogen.

Elke Pk is 750 watt, met 6 pk verlies zou je dan 4,5 Kw vermogen hebben dat in warmte wordt omgezet als dat verhaal waar zou zijn. Dat overstijgt een gemiddelde frietpan ruimschoots.
Als je na een rit het huis voelt is dat handwarm, dus van grote verliezen kan geen sprake zijn.

Mits dat je toch de olie jaarlijks checkt is dat een probleemloze oplossing om het achterwiel aan te drijven.
 
Die hoge absolute PK verliezen treden ook maar op als je het max aan pk gebruikt.
Een motor van 100pk aan krukas, gaat er hoeveel 90 aan het achterwiel hebben met ketting, en 85 met cardan?
Das 15% verlies voor de cardan.
Rij je een normale 90km/u dan heb je maar een 20 pk nodig. 15% verlies is dan maar 3 pk.
En die moet je dan nog verdelen over de twee uiteinden (bij een eendelige). De cardanklok krijgt zo slechts 1.5 pk oft 1kw in warmte om te zetten. Aan 90/u he je genoeg koelende rijwind, om niet al te veelopwarming van de klok en de olie en cardanas zelf te hebben.
Een ketting wordt trouwens ook goed warm.

Of mis ik ergens iets :?
 
Laatst bewerkt:
het is maar wat je gewend bent heeft allebeide zijn voor en nadelen, een motorfiets waar je veel kilometers mee rijd +15.000 per jaar dan doe je er volgens mij goed aan om geen ketting te nemen.

wil je hem hebben voor het betere knalwerk kun je beter naar een kettingfiets kijken, meer omdat fabrikanten en motorrijders traditioneel zijn ingesteld dan dat een cardan op een motorfiets niet handig is.
de reden dat het relatief weinig word toegepast is dat het vooral een heel duur component is in vergelijking met een ketting. (en op het circuit even tandwiel verhouding aanpassen is toch wel erg handig)
staat wel tegenover dat een cardan net als bij een auto zo 5 ton draait zonder ander onderhoud dan olie verversing ... (ik vermoed toch dat een motorblok er eerder de brui aangeeft).

geen idee wat voor budget je hebt
kan heel klein
honda vt500c of ascot (VT)500e
meeste shadow varianten hebben cardan.

veel toermotoren zijn uitgerust met cardan voornamelijk de dikkere varianten

moto guzzi bv de moto guzzi stelvio (moet je wel van dat motorblok houden)

leuke budget fiets zijn de yamaha diversion die al was genoemd.
honda NTV650 (de voorloper van de deauville)

en er zullen er vast nog zat andere zijn, misschien is het verstandig om eens bij een motorzaak te kijken.
 
Laatst bewerkt:
Bmw K 75 k 100 k 1100, leuke cardan fietsen, te krijgen MET handvatverwarming , en eventueel ABS.

niet duur, en leuk als woon werk en winter fiets.

ouwe lullen grijs haar? tsjah.. met een helm op zie je dat toch niet;)
 
Tja, ik vind het een wat rare manier van een motor kiezen, als je éérst kiest voor cardan en hvv en daar dan een motor bij zoekt.

Kies vooral een motor die je lekker vindt rijden en qua uiterlijk, zit, windbescherming, aantal cilinders etc. aan je eisen voldoet. Da's al lastig genoeg, zeker als geld een rol speelt.
Zit er een cardan op, dan is dat mooi (of niet...). Zit er een ketting op, dan kun je er een kettingsmeerder op zetten. Hvv kun je op elke motor monteren, dus dat is helemaal geen punt van discussie.
 
Tja, zoveel mensen zoveel wensen.
Mijn woon-werk motor moet aan 2 eisen voldoen:
cardan & goed zitten.
Als de rest maakt mij echt niet uit, ligt er helemaal aan wat mijn pad kruist.

Uiteindelijk doet het merk, hoe hij eruit ziet, hoeveel cilinders hij heeft er niet echt toe als je alleen een motor hebt om van A naar B te gaan.
 
Tja, zoveel mensen zoveel wensen.
Mijn woon-werk motor moet aan 2 eisen voldoen:
cardan & goed zitten.
Als de rest maakt mij echt niet uit, ligt er helemaal aan wat mijn pad kruist.

Uiteindelijk doet het merk, hoe hij eruit ziet, hoeveel cilinders hij heeft er niet echt toe als je alleen een motor hebt om van A naar B te gaan.

helemaal mee eens,
maar een cardan scheelt mij elk jaar 250 euro aan onkosten dus ik weet het echt wel.
hoewel ik moet zeggen dat als ik de motor niet had voor woon/werk dat het me ook niet zoveel zou boeien.
 
Een toermotor van tussen 2000 en 4000 euro dat is wat ik zoek om te beginnen rijden.
Nadien als ik meer rij ervaring heb ga ik wel over naar een zwaardere motor.
En ik heb mij laten vertellen van een zeer goede vriend die al met heel wat moto's heeft gereden dat een cardan as onderhoudsvriendelijker is en dat ik daar zeker voor moet gaan.
Ik zou de motor gebruiken voor woon en werk verkeer maar ook om er weekendritten mee te doen en toch ook eens per jaar mee op reis gaan.
Ik heb gisteren met iemand staan praten bij zijn Ducati Monster en die is daar helemaal weg van maar ik zoek het toch liever om te beginnen ietsje rustiger,ik wil mezelf niet dood rijden want dat is wat er zou kunnen gebeuren als ik een racer zou kopen.
Dus voor mij absoluut geen racer en ook geen scooter en ook geen chopper.
Ik hoop dat het zowat voor iederéén duidelijk genoeg is wat ik zoek.
Waar ik ook rekening mee moet houden dat is dat mijn vrouw ook lekker comfortabel kan zitten achterop de motor.
 
Een toermotor van tussen 2000 en 4000 euro dat is wat ik zoek om te beginnen rijden.
Nadien als ik meer rij ervaring heb ga ik wel over naar een zwaardere motor.
En ik heb mij laten vertellen van een zeer goede vriend die al met heel wat moto's heeft gereden dat een cardan as onderhoudsvriendelijker is en dat ik daar zeker voor moet gaan.
Ik zou de motor gebruiken voor woon en werk verkeer maar ook om er weekendritten mee te doen en toch ook eens per jaar mee op reis gaan.
Ik heb gisteren met iemand staan praten bij zijn Ducati Monster en die is daar helemaal weg van maar ik zoek het toch liever om te beginnen ietsje rustiger,ik wil mezelf niet dood rijden want dat is wat er zou kunnen gebeuren als ik een racer zou kopen.
Dus voor mij absoluut geen racer en ook geen scooter en ook geen chopper.
Ik hoop dat het zowat voor iederéén duidelijk genoeg is wat ik zoek.
Waar ik ook rekening mee moet houden dat is dat mijn vrouw ook lekker comfortabel kan zitten achterop de motor.

:X


:W



_O-



:(



:(



:P
 
Die hoge absolute PK verliezen treden ook maar op als je het max aan pk gebruikt.
Een motor van 100pk aan krukas, gaat er hoeveel 90 aan het achterwiel hebben met ketting, en 85 met cardan?
Das 15% verlies voor de cardan.
Rij je een normale 90km/u dan heb je maar een 20 pk nodig. 15% verlies is dan maar 3 pk.
En die moet je dan nog verdelen over de twee uiteinden (bij een eendelige). De cardanklok krijgt zo slechts 1.5 pk oft 1kw in warmte om te zetten. Aan 90/u he je genoeg koelende rijwind, om niet al te veelopwarming van de klok en de olie en cardanas zelf te hebben.
Een ketting wordt trouwens ook goed warm.

Of mis ik ergens iets :?

Is daar de wrijving van de banden bij inbegrepen, in de 90 resp. 85 km/u?
Die worden ook behoorlijk warm na een rit.

Op internet kan ik zo gauw geen diagrammen vinden waar alle verliezen in een voertuig gaan zitten.

Ik heb wel ergens een vermogensoverdracht lijstje gezien waarin staat dat behalve wormwielen tandwielen (per set) hooguit 2% van het vermogen in wrijving omzetten.
In werkelijkheid zijn het niet de tandwielen maar de olie tussen de tanden waar het plaatsvindt.
In mijn versnellingsbak is dat 1 tandwielstel, cardanklok ook 1stel, dus dat zou 4% zijn totaal.
Het vermogen in de klok afgezien van de lagers zou dan bij 100 Pk 1,5 Kw zijn. Dat is bij ca. 200 km/u?
 
Laatst bewerkt:
Een toermotor van tussen 2000 en 4000 euro dat is wat ik zoek om te beginnen rijden.
Nadien als ik meer rij ervaring heb ga ik wel over naar een zwaardere motor.
En ik heb mij laten vertellen van een zeer goede vriend die al met heel wat moto's heeft gereden dat een cardan as onderhoudsvriendelijker is en dat ik daar zeker voor moet gaan.
Ik zou de motor gebruiken voor woon en werk verkeer maar ook om er weekendritten mee te doen en toch ook eens per jaar mee op reis gaan.
Ik heb gisteren met iemand staan praten bij zijn Ducati Monster en die is daar helemaal weg van maar ik zoek het toch liever om te beginnen ietsje rustiger,ik wil mezelf niet dood rijden want dat is wat er zou kunnen gebeuren als ik een racer zou kopen.
Dus voor mij absoluut geen racer en ook geen scooter en ook geen chopper.
Ik hoop dat het zowat voor iederéén duidelijk genoeg is wat ik zoek.
Waar ik ook rekening mee moet houden dat is dat mijn vrouw ook lekker comfortabel kan zitten achterop de motor.

de Yamaha Diversion 900 voldoet perfect aan al jouw criteria.
Met een topkoffer met ruggesteun zit je vrouw ook lekker comfortabel!
 
Als je meer verliest in een cardan, draai je het gas toch verder open, nette resultaat op de achterband is dan weer hetzelfde. Mocht iemand het voor elkaar krijgen om constant volledamp de gashendel open te hebben en nog tekort komen, kijk, dan heb je recht van klagen dat je teveel vermogen verliest. Hoeveel komen ook daadwerkelijk vermogen tekort? Denk dat maar weinig zijn die met recht kunnen zeggen dat 100+ paarden niet genoeg zijn ;)
 
vermogen verlies betekend toch ook dat je ondder normale omstandigeheden meer brandstof moet gebruiken voor het zelfde resultaat aan het achterwiel. ik bedoel in vergelijk met een ketting motor...

dus meer verbruik is ook aan de orde?
 
Daar weet ik niks van mijn Guuz loopt bij normaal gebruik 1:18 1:20 al gelang het warm of wat kouder is en of de ritten langer zijn .
Naar mijn idee geld dit voor de meeste motoren dus verbruik verschil tussen een ketting fiets of een cardan fiets zal niet veel uitmaken meer hoe je met het gas omgaat.

Ik lees bij de meeste berichten alleen maar verlies op op het achterwiel en niet hoe de meting is aan de krukas want je kan pas verlies uitrekenen als beide op de fiets gemeten is .
Je kan een meting niet met een papieren vermogen gaan vergelijken elke motor is door de tolerantie anders dan wat die op papier zou moeten zijn .
Een verschil bij hoog vermogens motoren kan wel 10 Kw zijn tussen de slechtste en de beste die van de band komen terwijl allebij wel aan de controle voorwaarde van de fabriek voldoen .
Vandaar dat bleuprinten voor de standaard racers zo goed uitkwam meer vermogen zonder opvoeren wat dus niet mocht
 
Cardan is eigenlijk in alle opzichten gewoon nét nadeliger als een ketting- of riemoverbrenging.

Een haakse overbrenging is gewoon een naar iets. Cardan heeft meer verlies in de eindaandrijving, zorgd voor een hoger verbruik, je hebt reactiekrachten (tegenwoordig flink verbeterd overigens), enorm onafgeveerd gewicht, hoge totale massa, geen vrijheid om je eindoverbrengingsverhouding aan te passen.

Geef je daar allemaal niks om, en wil je gewoon veel en praktisch rijden, dan neem je een cardan.

En áls een cardan ooit stuk gaat (komt niet vaak voor), kost het relatief gezien een godsvermogen t.o.v. een ketting en wat kettingwielen.
 
Een toermotor van tussen 2000 en 4000 euro dat is wat ik zoek om te beginnen rijden.
Nadien als ik meer rij ervaring heb ga ik wel over naar een zwaardere motor.
En ik heb mij laten vertellen van een zeer goede vriend die al met heel wat moto's heeft gereden dat een cardan as onderhoudsvriendelijker is en dat ik daar zeker voor moet gaan.
Ik zou de motor gebruiken voor woon en werk verkeer maar ook om er weekendritten mee te doen en toch ook eens per jaar mee op reis gaan.
Ik heb gisteren met iemand staan praten bij zijn Ducati Monster en die is daar helemaal weg van maar ik zoek het toch liever om te beginnen ietsje rustiger,ik wil mezelf niet dood rijden want dat is wat er zou kunnen gebeuren als ik een racer zou kopen.
Dus voor mij absoluut geen racer en ook geen scooter en ook geen chopper.
Ik hoop dat het zowat voor iederéén duidelijk genoeg is wat ik zoek.
Waar ik ook rekening mee moet houden dat is dat mijn vrouw ook lekker comfortabel kan zitten achterop de motor.

ligt eraan wat voor monster je koop de 600 is een "kleine" maar erg leuke stuurfiets, verwacht echt geen super vermogen want dan gaat het tegenvallen.
heb de 796 een keer mogen proefrijden en dat vond ik toch wel een gaaf ding.
die heeft dan weer genoeg vermogen om een poos leuk te blijven, maar alles went ook een dikke motor is na 2 week ineens niet zo snel meer als de eerste keer dat je erop rijd.


jezelf dood rijden ga je echt niet doen, je gebruikt namelijk je verstand als je rijd |(
als je dat niet doet op een snelle motor moet je ook niet op een langzame stappen.
grootste verschil tussen snel en langzaam is dat je op een snelle gas kunt geven of remmen bij een inschattingsfout, bij een langzame kun je alleen remmen.
 
Laatst bewerkt:
vermogen verlies betekend toch ook dat je ondder normale omstandigeheden meer brandstof moet gebruiken voor het zelfde resultaat aan het achterwiel. ik bedoel in vergelijk met een ketting motor...

dus meer verbruik is ook aan de orde?

ik heb met mijn DIV900 een verbruik van 1:18,5 over een afstand van 15.000 km (komt neer op +/- 5,5L/100km). :Y Redelijk stabiel, dus, wel doorgaans wat langere ritten van +/-80 km. Onderhoud komt op minder dan 5 cent per km (1 grote beurt, 1 kleine beurt, 1 voorband en 1 achterband vervangen). Voor het overige zijn er eigenlijk kwasi geen kosten...één van de voordelen van een cardan-aandrijving :] .
 
Ja, uiteraard. Daarom ligt het aantal doden en zwaar gewonden bij motorrijders zo laag, toch? |(

en dat heeft alles te maken met het vermogen .. not :X
het heeft meer met de bestuurder te maken, praat alsjeblieft niet de piet praat paal van de politiek na.

daarnaast ontstaan de meeste ongelukken niet door snelheid en soms zelfs niet door eigen toedoen.
dat je op de motorfiets na een ongeluk vaak enkel geschikt bent als orgaan donor... moet er toch voor zorgen dat je je verstand gebruikt als je aan het rijden bent?


komen we bij de vraag ben jij al donor? O-)
zo niet klik hier
en zorg dat je zo maar 5 levens kunt redden in het geval dat jij niet meer te redden bent.


p.s het stukje dat jij citeert haal je uit de context, wat ik bedoel is dat het geen ruk uit maakt of je nou op een snelle motor rijd of een langzame, je dient je verstand op beide te gebruiken doe je dat niet dan zou je inderdaad wel eens in een nare positie kunnen komen

ik wil de lol van het motorrijden voor de TS niet verknallen probeer hem alleen te laten zien dat die uitspraak "daar zou ik mezelf dood mee rijden" volkomen onzin is.
 
Laatst bewerkt:
Om nog even op de vraag terug te komen

Deauville - cardan
Pan European - cardan
Diversion - cardan

VFR - ketting (750/800) / cardan (1200).

Ik heb zelf 4 jaar woon-werk gedaan op een ketting fiets (CBR600F) en sinds maart gebruik ik een cardan fiets (Pan European).
Het niet meer moeten smeren/spannen van de ketting bevalt uitstekend.
De Pan is wel wat lomp in vergelijking met de overige genoemde fietsen, maar de bagageruimte is wel weer erg praktisch :-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan