Carter kotteren / lassen

jillzzzz

MF'er
25 mei 2021
86
40
Ik ben het blokje van mijn KTM EXC 300 aan het reviseren. Gister heb ik het lager van mijn main shaft door het blok geslagen |(Het kraagje dat aan de achterkant zit van het gat waar het lager in valt is afgebroken/afgescheurd. Ik heb al contact opgenomen met diverse lasbedrijven maar die geven allemaal aan dat lassen heel lastig gaat worden. Nu heb ik mij laten vertellen dat er wel een borgring in gekotterd kan worden. Ik ben zelf totaal niet thuis in metaalbewerken dus ik laat me graag door mensen adviseren die daar wel verstand van hebben. Ik heb tot op heden alleen nog geen 'capabele' metaalbewerker gevonden.

Wie kan mij vertellen of dit blokje nog te redden is of dat ik toch heel diep in de buidel moet tasten voor nieuwe carters....
 

Bijlagen

  • IMG_1916.jpg
    IMG_1916.jpg
    236,3 KB · Weergaven: 195
  • IMG_1931.jpg
    IMG_1931.jpg
    159,3 KB · Weergaven: 200
  • IMG_1932.jpg
    IMG_1932.jpg
    167,5 KB · Weergaven: 198
Lassen is niet je enigste probleem dat zou je bij "Van de Wouden techniek "uit Waddinxveen kunnen vragen .
Maar na het lassen moet er ook dat lager passing weer erin gekotterd moeten worden Want als ik je foto bekijkt is dat randje wel erg smal .
Dat is niet terug te lassen daarom zal er een lasrups op die plek gelegd worden en daarna moet die plek bewerkt worden
 
Lassen is niet je enigste probleem dat zou je bij "Van de Wouden techniek "uit Waddinxveen kunnen vragen .
Maar na het lassen moet er ook dat lager passing weer erin gekotterd moeten worden Want als ik je foto bekijkt is dat randje wel erg smal .
Dat is niet terug te lassen daarom zal er een lasrups op die plek gelegd worden en daarna moet die plek bewerkt worden
Dat is wel mogelijk dus? Dat is fijn om te horen.
MVS racing/crossblok revisie kan dat denk ik wel fixen
Bedankt! Ik heb gelijk een mail gestuurd ☺️
 
Ja daar heb ik zelf ook aan gedacht. Het randje helemaal netjes weg vijlen en dan iets in elkaar fabrieken maar dan moet ik in de carters gaan boren dat vind ik toch wel spannend. Heeft niet mijn voorkeur. Plus dat je niet heel veel ruimte hebt achter de kooi van de koppeling.
 
Misschien kun je daar ook een metalen kap op zetten en deze vastzetten met loctite en schroeven. Zit er alleen om het lager op zijn plek te houden.
Ja daar heb ik zelf ook aan gedacht. Het randje helemaal netjes weg vijlen en dan iets in elkaar fabrieken maar dan moet ik in de carters gaan boren dat vind ik toch wel spannend. Heeft niet mijn voorkeur. Plus dat je niet heel veel ruimte hebt achter de kooi van de koppeling.
MVS racing/crossblok revisie kan dat denk ik wel fixen
Heb al gelijk een reactie. Kosten E 850,- .... Dan ga ik toch liever voor nieuwe carters voor dezelfde prijs.
 
Mike weet wat zn werk waard is :+

Ik volg op instagram een Ben Coyle Racing in Engeland (klik), die doet ook erg veel van dit soort herstelwerkzaamheden, ik denk niet dat het uit kan, maar berichtje sturen kan nooit kwaad.
 
Op de oude exc blokjes zat er gewoon een plaatje achter het lager met twee schroeven. Ik ga eens informeren of het niet mogelijk is om dat er in te fabrieken. Waarom zijn ze daar in godsnaam vanaf gestapt. Veel steviger constructie.

KTM-300-EXC-Carters-Carter-54630000844-29-600x450.jpg
 
Vhs motoren Geldrop en rk Services Nieuwendijk eens contacten. Voor de rest zal dit enorm schrikken zijn geweest toen de "krak" klonk.
Succes met de wederopbouw.
 
Lassen en passingen nabewerken lijkt me een hele dure en riskante oplossing. Alfankelijk van de dikte van je portomonee zou ik:
Nieuw/gebruikt carter kopen...

Of de goedkope oplossing: het lager bij monteren met loctite vastlijmen (mits de passing nog strak is). Je kan daarnaast ook nog en borgboutje/schroef maken tegen het uitlopen van het lager. (Op het vlakke gedeelte waar de kraag is afgebroken)

 
Laatst bewerkt:
Vhs motoren Geldrop en rk Services Nieuwendijk eens contacten. Voor de rest zal dit enorm schrikken zijn geweest toen de "krak" klonk.
Succes met de wederopbouw.
Het was meer een "huh wtf" momentje toen m'n lager ineens op de werkbank lag 8)7. Niet echt een krak gehoord. Mogelijk dat het aluminium een beetje moe/poreus was of m'n carters te heet gestookt en iets te hard erin geslagen. Ik denk eerlijk gezegd een combinatie van.

Ik heb even contact opgenomen met een metaalbewerkingsbedrijf in de buurt hier om te kijken of die de schuin aflopende ring op twee punten een lasje kan geven, vlakmaken en vervolgens een draad kan tappen. Ik kan dan simpelweg een ringetje monteren op de twee punten met een verzonken schroefje of een plaatje zoals op de oudere modellen. Zie de foto hieronder. Op de plek van het groene puntje zit aan de andere kant al een draad getapt. Misschien dat draad doortrekken. Dan heb je alleen wel linksdraaiend schroefdraad. Ik ga morgen m'n versnellingsbak even monteren om te kijken hoeveel ruimte ik precies achter de korf heb maar dat is zeker wel een halve centimeter gok ik.

IMG_19162.jpg
 
Het was meer een "huh wtf" momentje toen m'n lager ineens op de werkbank lag 8)7. Niet echt een krak gehoord. Mogelijk dat het aluminium een beetje moe/poreus was of m'n carters te heet gestookt en iets te hard erin geslagen. Ik denk eerlijk gezegd een combinatie van.

Bekijk bijlage 1834387
uhhh...slaan?! Zou mijn inziens niet nodig moeten zijn...goed opgewarmd vallen de lagers er vanzelf uit...?
 
dat randje zit er als aanslag en om het lager op zijn plek te houden. maar nu je er van 2 kanten goed bij kan zou je het lager ook prima op zijn plek kunnen brengen zonder de aanslag en vastzetten gaat prima meteen drupje groene locktite (dat is er speciaal voor om lagers op hun plek te lijmen). het enige nadeel het is waarschijnlijk wel de laatste keer dat je dat lager kan vervangen want het gaat echt heel vast zitten en de enige manier om het dan los te krijgen is roodheet stoken (letterlijk) maar dan smelt je het aluminium, maar tot die tijd blijft het lager prima op zijn plek.
 
dat randje zit er als aanslag en om het lager op zijn plek te houden. maar nu je er van 2 kanten goed bij kan zou je het lager ook prima op zijn plek kunnen brengen zonder de aanslag en vastzetten gaat prima meteen drupje groene locktite (dat is er speciaal voor om lagers op hun plek te lijmen). het enige nadeel het is waarschijnlijk wel de laatste keer dat je dat lager kan vervangen want het gaat echt heel vast zitten en de enige manier om het dan los te krijgen is roodheet stoken (letterlijk) maar dan smelt je het aluminium, maar tot die tijd blijft het lager prima op zijn plek.
120 graden is normaal genoeg, maar ik zou er ook die boutjes in maken, en dan alles met groen vastzetten.
 
dat randje zit er als aanslag en om het lager op zijn plek te houden. maar nu je er van 2 kanten goed bij kan zou je het lager ook prima op zijn plek kunnen brengen zonder de aanslag en vastzetten gaat prima meteen drupje groene locktite (dat is er speciaal voor om lagers op hun plek te lijmen). het enige nadeel het is waarschijnlijk wel de laatste keer dat je dat lager kan vervangen want het gaat echt heel vast zitten en de enige manier om het dan los te krijgen is roodheet stoken (letterlijk) maar dan smelt je het aluminium, maar tot die tijd blijft het lager prima op zijn plek.
Voor een 2T crosser niet echt ideaal, die moeten nogal eens uit elkaar.

Ik weet niet welk bouwjaar het is, maar ik zou zelf denk ik een setje 2e hands carters scoren. Die EXC's worden genoeg in puin gejaagd. Soms ook als er een echt dure reparatie aan komt worden ze in hun geheel weg gedaan voor wisselgeld. Dan heb je een goede set carters, reserve velgen en weet ik wat meer voor maar iets meer dan die €800.

Dit lager moet heel precies op z'n originele plek anders kun je heel de bak uit gaan shimmen (normaal kloppen de standaard ringen eigenlijk direct).

Mosterd na de maaltijd. Zelf leg ik de carters altijd in de oven met lagers (de)monteren. Op 175 a 200 graden, vallen de oude er zo uit en de nieuwe klikken zo op de plek. Vaak een heel klein tikje voor de zekerheid, maar ik hoef niet meer te slaan.
 
Dat met die schroefjes gaat vast niet. In dat lager zit een as en daar zit iets op gemonteerd. Ik neem aan een tandwiel. Dat loopt vast en zeker vlak langs dat lagerhuis. Anders had KTM het wel lomper gemaakt.
 
Dat met die schroefjes gaat vast niet. In dat lager zit een as en daar zit iets op gemonteerd. Ik neem aan een tandwiel. Dat loopt vast en zeker vlak langs dat lagerhuis. Anders had KTM het wel lomper gemaakt.
Daar zit ik ook mee, maar zo te zien steekt dat randje iets uit..
Ik zou dan gaan voor een klein verzonken schroefje door een klein ringetje, zodat kop en ring vlak liggen.
Puur als aanslag, een goeie lijm/ loctite moet in staat zijn het lager te fixeren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan