Carter kotteren / lassen

jillzzzz

MF'er
25 mei 2021
86
40
Ik ben het blokje van mijn KTM EXC 300 aan het reviseren. Gister heb ik het lager van mijn main shaft door het blok geslagen |(Het kraagje dat aan de achterkant zit van het gat waar het lager in valt is afgebroken/afgescheurd. Ik heb al contact opgenomen met diverse lasbedrijven maar die geven allemaal aan dat lassen heel lastig gaat worden. Nu heb ik mij laten vertellen dat er wel een borgring in gekotterd kan worden. Ik ben zelf totaal niet thuis in metaalbewerken dus ik laat me graag door mensen adviseren die daar wel verstand van hebben. Ik heb tot op heden alleen nog geen 'capabele' metaalbewerker gevonden.

Wie kan mij vertellen of dit blokje nog te redden is of dat ik toch heel diep in de buidel moet tasten voor nieuwe carters....
 

Bijlagen

  • IMG_1916.jpg
    IMG_1916.jpg
    236,3 KB · Weergaven: 195
  • IMG_1931.jpg
    IMG_1931.jpg
    159,3 KB · Weergaven: 200
  • IMG_1932.jpg
    IMG_1932.jpg
    167,5 KB · Weergaven: 198
Hoe weet je nu of het kogellager recht in het carter zit? De lasrups is meer een retainer dan een vlakheids referentie nu, right?

Een lager is zeker wel te vervormen. Daarom zijn er verschillende tolerantieklassen zoals CN en de C3 (en nog meer). Afhankelijk van de passing en de dynamische omstandigheden zoals temperatuurtoename kunnen verschillende toleranties gewenst zijn.

Internal_clearance_3.png

En fabrikanten gaan hier ook de mist mee in. In mijn Yahama TT600R heb ik een aantal tolerantieklassen gewijzigd omdat na inpersen van het lager bleek dat het lager zwaar liep. En andersom lagen in hetzelfde motorblok een aantal lagers los in hun passing zodra het carter 100*C werd. De olietemperatuur werd ruim 130*C, dus dan liggen tijdens bedrijf de lagers ook los in het carter te draaien.
Interessante materie.. Kan een lager veel warmer worden dan de olie, bijvoorbeeld omdat het 10k rpm draait?

Was je TT600R nieuw toen je hem open maakte?

Wat ik heb gelezen over oud racers/tuners is dat ze soms simpelweg een blok een stuk netter in elkaar zetten. Zorgen dat dingen goed haaks staan op elkaar, gewichten matchen, toleranties matchen.. misschien zelfs klepveren matchen. Denk dat mensen soms overschatten hoeveel ruimte er voor verbetering er was dankzij productie processen.
 
Hoe weet je nu of het kogellager recht in het carter zit? De lasrups is meer een retainer dan een vlakheids referentie nu, right?


Interessante materie.. Kan een lager veel warmer worden dan de olie, bijvoorbeeld omdat het 10k rpm draait?

Was je TT600R nieuw toen je hem open maakte?

Wat ik heb gelezen over oud racers/tuners is dat ze soms simpelweg een blok een stuk netter in elkaar zetten. Zorgen dat dingen goed haaks staan op elkaar, gewichten matchen, toleranties matchen.. misschien zelfs klepveren matchen. Denk dat mensen soms overschatten hoeveel ruimte er voor verbetering er was dankzij productie processen.

Reviseren en verbeteren van een HD shovelhead

Morgen gaat de wekker weer vroeg, dus ik ga nu niet veel tikken. Je kan al veel over de TTR lezen via bovenstaande link.

Een lager kan de temperatuur uit zijn omgeving opnemen, door interne wrijving warm worden, maar bedenk je ook dat b.v. de as die door een lager loopt erg warm kan worden om wat voor reden dan ook, en daardoor de binnenring uitzet en het lager alsnog zwaar laat lopen.
Het hele idee van een motorblok beheerst warm draaien onder lichte belasting is dan ook belangrijk om alles op bedrijfstemperatuur te laten komen.

We wijken een beetje af van het topic onderwerp. Maar nog een geinige realisatie: de hardstalen pistonpen buigt ook! 8)7 Zie dit onderzoek: Analysis of piston-pin lubrication considering the effects of structure deformation and cavitation - Journal of Zhejiang University-SCIENCE A
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Morgen gaat de wekker weer vroeg, dus ik ga nu niet veel tikken.
:t

Kan een kogellager vervormen door teveel speling/hoge belasting. Door lager keuze of temperatuurs verschillen. En daardoor de aluminium passing ovaal maken > grip op lager verliezen > uitlopen?

Leuk filmpje en linkje van piston pennen. Als wederdienst, Steve Dinan!
 
Een bevriend classic-raceteam lastte achteraf een brace op een achterbrug en daarna passen de lagers er niet meer in, ik heb het toen nagemeten en op een gat van 29.98 millimeter was de diameter op sommige plekken tot wel 5/100e millimeter kleiner geworden, lassen kan dus echt wel flinke invloed hebben op de passing van lagers, zelfs als het laswerk er nog een paar centimeter vanaf is. Als je normaal een perspassing hebt van 2/100e en die is na het lassen bijna 3 x zo groot dan zou dat zeker invloed kunnen hebben op al dan niet soepel lopen van een lager.
 
Zo een hele discussie op gang gezet haha.

Wat de oorzaak was durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen. Ik weet in ieder geval wel dat na de lasreparstie het lager echt té stroef liep. Ik heb de lager schaal gelijkmatig rondom opgeschuurd vervolgens het lager gemonteerd. Dit net zo lang tot het lager lekker soepel liep. Het lager gaat er nu ook met een paar tikjes in als het carter warm gestookt is. Voor het opschuren van de lagerschaal moest het lager echt met veel kracht in geslagen worden en liep het echt té stroef. Ik heb voor de zekerheid een drupje (blauwe) loctite op de buitenkant van het lager gedaan dus dat gaat nergens meer naartoe.

Ja nogmaals dank aan VHS. Lager ligt perfect in het blok. Versnellingen lopen ook perfect en niets uit hoeven shimmen.

Een dezer dagen m’n top end doen en dan gaat het blokje (hopelijk) voorlopig niet meer uit elkaar. Sumo wielen zijn binnen dus lekker vlammen binnenkort 💪🏻
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan