carter plug

Reuver1970

MF'er
22 dec 2021
46
11
Zou iemand mij kunnen vertellen waar de carter plug zit waar ik mijn olie eruit kan laten lopen, om de olie te verversen..

gaat hier om een kawa z250 c uit 1985

Alvast bedankt
 
Mwah, motoren met een dry sump kunnen al een heel ander verhaal zijn, er kunnen hier en daar nog wat extra filters en zeefjes zitten...en bij sommige andere modellen moet je na verversen de oliepomp eerst weer primen anders loopt je hele blok aan gort.

Een Z250 is gelukkig relatief simpel, wel een cartridge filter waar je even rekening mee moet houden.
Ik ben al aan mijn derde motor met dry sump toe en bij alle drie werkte dit ook gewoon met een olieplug op het laagste punt van het carter. Wel zit er vaak nog een tweede aftapplug ergens in het carter.
 
Ik ben al aan mijn derde motor met dry sump toe en bij alle drie werkte dit ook gewoon met een olieplug op het laagste punt van het carter. Wel zit er vaak nog een tweede aftapplug ergens in het carter.
Robinjo doelt op het primen van de oliepomp (ontluchten). Dit heb je bijvoorbeeld bij een xr600, wanneer je deze niet ontlucht worden de nokkenassen niet meer gesmeerd. Daar zit je niet op te wachten-O-
 
heb geen olie filter dacht ik, alleen lucht
Oliefilter zit waarschijnlijk rechts, achter een motordeksel met 3 boutjes.
Nr14025A op de tekening,Nr 110 is om te onluchten.
1643725002407.png
 
Laatst bewerkt:
A: Bout zit te vast, draait de kop rond.
B: Je draait de verkeerde kant op bij het los draaien en trekt de draad uit het carter.
C: Je draait de draad uit je carter bij het vastdraaien van de plug.
D: De plug lekt doordat je het ringetje niet hebt vervangen, of niet schoon hebt gewerkt.
E: Doordat hij lekt trek je de plug vaster, waarna je de draad alsnog uit je carter trekt._O-
F: Verkeerde nieuwe olie (auto olie)
 
F: Verkeerde nieuwe olie (auto olie)
Friction modifiers zitten volgens mij alleen in lage viscositeit 'energy conserving' oliën.
In de meeste, zo niet alle 10W40/10W50/20W50 zit het naar mijn idee niet.
Hier heel wat geëxperimenteerd met motorolie en geen koppeling(en) versleten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan