Carter ventilatie, wel of geen onderdruk

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.722
987
Almere
Is het bij motorblokken nu wel of niet belangrijk dat er onderdruk is?

Ik lees veel verschillende meningen en hoor graag wat een expert er van vind.

Wat ventilatie zelf betreft, noodzakelijk om druk te voorkomen en het lijkt mij positief dat de gassen sneller afgevoerd worden met onderdruk. Negatief aan ventilatie vaan luchtfilterhuis of inlaat is dat er water en olie(damp) mee komt wat het luchtfilterhuis / de inlaat weer vervuild.

Op de motor vind ik dit al veel maar zo der een auto topic te starten, zeker op de auto, i.c.m. een EGR levert dit significante vervuiling op.

Kan het kwaad als je geen onderdruk hebt door naar de buitenlucht te ventileren?

Catch can is leuk maar niet praktisch, na elke rit een dopje er uit draaien zie ik niet zitten.

Ik heb o.a. al gehad dat de IAP sensor onder de oliedamp zat.
 
Is het bij motorblokken nu wel of niet belangrijk dat er onderdruk is?

Ik lees veel verschillende meningen en hoor graag wat een expert er van vind.

Wat ventilatie zelf betreft, noodzakelijk om druk te voorkomen en het lijkt mij positief dat de gassen sneller afgevoerd worden met onderdruk. Negatief aan ventilatie vaan luchtfilterhuis of inlaat is dat er water en olie(damp) mee komt wat het luchtfilterhuis / de inlaat weer vervuild.

Op de motor vind ik dit al veel maar zo der een auto topic te starten, zeker op de auto, i.c.m. een EGR levert dit significante vervuiling op.

Kan het kwaad als je geen onderdruk hebt door naar de buitenlucht te ventileren?

Catch can is leuk maar niet praktisch, na elke rit een dopje er uit draaien zie ik niet zitten.

Ik heb o.a. al gehad dat de IAP sensor onder de oliedamp zat.
Je hebt geen onderdruk nodig maar om gewoon naar de buitenlucht te ventileren moet de doorlaat een stuk groter zijn. (Om de carterdruk laag te houden)

En voor het milieu is het zwaar af te raden om die los te laten liggen zonder filter.
Er bestaan open carter ventilatie filters.
Vervuiling van je inlaat en luchtfilterhuis is minimaal als de motor in goede staat is.

De iap sensor is bestand tegen olie, daar moet je geen zorgen over maken.
 
Hoezo moet de doorlaat dan groter worden? Hij moet zijn druk kwijt kunnen en zolang er geen restricties in de slang zitten zou dat geen probleem moeten zijn toch?

En milieu aspect ken ik, toch neig ik zeker met de auto naar open ventilatie. Dat filtertje zit ook binnen no-time vol en lijkt mij een wassen neus.

De motor is wel te overzien, hoewel het stuk foam wat er in het luchtfilterhuis zit al behoorlijk aan het vergaan is.

Motor is van 2004, 1000cc v-tein, daar komt heel wat blow-by van af.
 
Hoezo moet de doorlaat dan groter worden? Hij moet zijn druk kwijt kunnen en zolang er geen restricties in de slang zitten zou dat geen probleem moeten zijn toch?
Blaas eens door een rietje en door een 40mm PVC pijp, met hetzelfde debiet zal je veel meer druk ervaren bij het rietje. (Tegendruk)
En milieu aspect ken ik, toch neig ik zeker met de auto naar open ventilatie. Dat filtertje zit ook binnen no-time vol en lijkt mij een wassen neus.
Dat filtert komt niet echt vol maar vuil. (Geen catch can)
Maar Google eens op open carter ventilation filter
De motor is wel te overzien, hoewel het stuk foam wat er in het luchtfilterhuis zit al behoorlijk aan het vergaan is.

Motor is van 2004, 1000cc v-tein, daar komt heel wat blow-by van af.
Dan is het tijd voor een revisie.
 
Ik neem aan dat je dan een grotere doorvoer bedoeld wanneer je er een filter op zet?

Met nog geen 50.000km vermoed ik dat het met revisie wel mee valt. Hij heeft ook alle paardjes nog. De auto is uit 2016 met nu 170.000km op de teller, die heeft ook geen revisie nodig maar de catch can zat wel heel snel vol met water en een druppel olie :)

Maar wel goed om te weten dat het dus niet veel uit maakt, filter kan ik eens naar kijken.

Bedankt!
 
Ik neem aan dat je dan een grotere doorvoer bedoeld wanneer je er een filter op zet?
Zelfs als je er geen filter op zet, het systeem is ontworpen voor onderdruk.
Met nog geen 50.000km vermoed ik dat het met revisie wel mee valt. Hij heeft ook alle paardjes nog. De auto is uit 2016 met nu 170.000km op de teller, die heeft ook geen revisie nodig maar de catch can zat wel heel snel vol met water en een druppel olie :)
Als er veel/overmatig olie/blowby is, dan is het toch op z'n minst tijd voor een inspectie.
Kilometerstand zegt niet zo veel.
50.000 keer 1km of 1 keer 50.000km.

Maar wel goed om te weten dat het dus niet veel uit maakt, filter kan ik eens naar kijken.

Bedankt!
Ik zou geen problemen maken van iets dat geen kwaad kan.

En sowieso foam uit 2004 zal vergaan, zelfs zonder olie.
 
Een (4-takt) motor wordt ontworpen met voldoende carterventilatie (daar gaan we even van uit). Daarbij is er minimale overdruk. De carterdampen worden i.v.m. het milieu weer terug gezogen in de inlaat. leesvoer

Wanneer je merkt dat je carterdruk krijgt is er iets aan de motor wat gesleten is waardoor die carterdruk ontstaat. Versleten zuigerveren/cilinders is bijvoorbeeld een oorzaak hiervan. Heb je dus erg last van carterdruk moet je inderdaad de oorzaak aanpakken.

Ik snap je probleem/vraag niet helemaal, maar de carterdruk in de buitenlucht laten gaan is geen probleem. Bij racemotoren zie je dat vaak i.c.m. een catch can. Dit omdat je dan geen vuile lucht in de inlaat krijgt, en dus verse lucht over houdt (meer vermogen dan vuile lucht).

Als deze vol zit na een aantal ritjes, is er iets anders aan de hand.
 
Er is geen probleem.
Waar ik van af wil is de prut in de inlaat. Of het nu (te) veel zou zijn even buiten beschouwing gelaten.

De 1 zegt dat je niet naar de buitenlucht kan ventileren (want er is een lichte onderdruk zoals het systeem origineel is) en de ander zegt dat het geen kwaad kan.

Een catch can is doorgaans bedoeld om de luchtstroom naar de inlaat intact te laten maar om de prut er uit te filteren, niet om naar de open lucht te ventileren.
 
Ik ben het niet met je eens.
De 1 zegt dat je niet naar de buitenlucht kan ventileren (want er is een lichte onderdruk overdruk zoals het systeem origineel is) en de ander zegt dat het geen kwaad kan.

1643375197940.png

Deze filtert je zooi uit je carterdampen, de vuile lucht kan kan via een slang weer aan je luchtfilter (of lekker naar buiten). Dan is toch jou oplossing?

Voorbeeld:

1643375746568.png
en
1643375863270.png
 
welke onderdruk is er in een luchtfilterkast ? als die er al is is die verwaarloosbaar klein.
In een filterhuis misschien minder ja maar er zijn gevallen waarbij het op de aanzuig buis zit en daar is iets meer onderdruk.

@Eelco36 ja overdruk vanuit de carter, maar onderdruk in de inlaat. De lucht wordt uit het carter gezogen.

Een catch can moet hoe dan ook eens geleegd worden, dat is iets wat ik 100% ga vergeten :)
 
Waarom worden er auto-gerelateerde zaken op een motor-forum gestart..?
EGR..? Catch-can..?

Een blok moet kunnen ademen: gaan zuigers omhoog ontstaat onderdruk, en naar beneden overdruk.
Meestal resulteert het in een lichte continue-overdruk zodat dampen het luchtfilter in geblazen worden en vervolgens weer mee kunnen in het verbrandingsproces.
 
Op mijn motor zit gewoon een catch can hoor, en het is op beide toepasbaar. Ja de auto heeft een EGR, daar wil ik er van af vanwege extra vervuiling.

Op de motor vind ik de catch can niet handig, zit te ver weg om hem regelmatig te legen, tijdens het zoeken naar alternatieven kwam ik tegen dat er een lichte onderdruk vanuit lichtfilterhuis/inlaat nodig zou zijn om de gassen goed af te zuigen en vandaar de vraag.
 
Je hoeft die gassen helemaal niet af te zuigen. Wat er uit komt is vrijwel nihil. Dat zuigen is een milieudingetje. Vroeger was de carterontluchting gewoon een slang die bij je voorkettingwiel of je achterspatbord uitkwam. Je moet alleen een open verbinding hebben zodat carterdruk niet op kan bouwen
 
Dat is wellicht een heel andere discussie en de EGR zelf vervuild idd ook maar het gaat om de inlaat, EGR i.c.m. olie (damp) levert een aangekoekte dikke drap op.
Droge roetaanslag is niet zo'n probleem.
 
Terug
Bovenaan Onderaan