carterontluchting maken

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.006
8.190
Assen
Het blokje van mijn fiets heeft geen ontluchting. Ik zat eraan te denken, op aanraden van een handelaar in deze blokjes, er 1 zelf op te zetten.
Het klepdeksel lijkt me de meest voor de hand liggende plek.
Nu zoek ik dus een soort van overdrukventieltje die ik als zodanig op een nog nader te verzinnen wijze op het deksel monteer.
Heeft iemand een idee/tip voor dit ventiel?
Andere tips/aanmerkingen welkom!
 
Een overdrukventiel is niet zo'n goed idee.
De druk van binnen en buiten moet ongeveer gelijk worden.

Een labyrinth, dat de olie voldoende de kans geeft om neer te slaan, of het labyrinth voor de arme man, een prop watten, moet er ook wel in zitten.
 
De meeste motoren (die ik ken)hebben bij mijn weten een overdruksysteem, waardoor er in het carter een milde onderdruk is.
Bij het naar beneden gaan van de zuiger ontstaat er anders overdruk.
Dit kost vermogen en kan de kans op lekkage vergroten
 
De meeste motoren (die ik ken)hebben bij mijn weten een overdruksysteem, waardoor er in het carter een milde onderdruk is.
Bij het naar beneden gaan van de zuiger ontstaat er anders overdruk.
Dit kost vermogen en kan de kans op lekkage vergroten

Een carter heeft altijd overdruk, of op z'n best atmosferische druk. Dit ivm de neiging om druk op te bouwen middels doorslag c.q. compressie onder de zuiger. De enige manier om dit tegen te gaan is idd druk aflaten. Voor daadwerkelijke onderdruk zou er zoiets als een vacuumpomp gemonteerd moeten worden. Dit wil je niet omdat: a) ook onderdruk vermogen kost en b) vuiligheid je blok IN wil.

Ik zal eens voor je kijken of ik niet nog een beluchter van een oud type Farymann diesel voor je heb..die sluiten af als de motor niet loopt en zodra er maar de geringste overdruk onstaat openen deze. Past qua 'industrie-factor' denk ik ook wel mooi bij je motor.
 
Een carter heeft altijd overdruk, of op z'n best atmosferische druk. Dit ivm de neiging om druk op te bouwen middels doorslag c.q. compressie onder de zuiger. De enige manier om dit tegen te gaan is idd druk aflaten. Voor daadwerkelijke onderdruk zou er zoiets als een vacuumpomp gemonteerd moeten worden. Dit wil je niet omdat: a) ook onderdruk vermogen kost en b) vuiligheid je blok IN wil.

Ik zal eens voor je kijken of ik niet nog een beluchter van een oud type Farymann diesel voor je heb..die sluiten af als de motor niet loopt en zodra er maar de geringste overdruk onstaat openen deze. Past qua 'industrie-factor' denk ik ook wel mooi bij je motor.

Hoogste klasse dragrace motoren in de States creeëren een onderuk in het carter met een pomp, dit levert een paar pk's op.
Waarom zou volgens jou onderdruk vermogen kosten?
 
Omdat voor zowel samendrukken als vacuumtrekken van gas door de zuigers arbeid nodig is.
Eventueel actief vacuum trekken kost daarnaast natuurlijk ook vermogen.
De enige verklaring die ik voor de pompen op dragracers kan bedenken is betrouwbaarheid: dan zorgt een grote blow-by er niet in 1 keer voor dat alle seals naar buiten toe gedrukt worden.
Of misschien is de pomp nodig omdat er zoveel blow-by is dat een normale beluchting nietvoldoende is om de druk (snel) genoeg af te bouwen.
Dientengevolge zou het benodigde pompvermogen op kunnen wegen tegen het vermogensverlies door drukopbouw.
 
Als je dat gedoe met hoe je een opening aan het blok maakt, dan komt de rest nog...

Gebruik een geschikte slang en monteer het volgende onderdeel op een nette plek, aan het einde van de slang (wel lager dan de opening in het blok!):

12050105 bij Motozoom. Uiteraard ook elders te verkrijgen, maar dit geeft een idee.
 
De meeste motoren (die ik ken)hebben bij mijn weten een overdruksysteem, waardoor er in het carter een milde onderdruk is.
Bij het naar beneden gaan van de zuiger ontstaat er anders overdruk.
Dit kost vermogen en kan de kans op lekkage vergroten

Dan ken je zeker alleen de 1 cilindermotoren of de meercilinder v motoren.
bij vele motoren gaat er tijdens een neergaande zuiger ook weer een zuiger omhoog, dit heft elkaar op.
Een 1cilinderblok op onderdruk zal weerstand bieden tijdens de compressieslag, dus wat is het vermogensvoordeel?

Onderdruk handhaven bij een blok valt niet mee voor een 1 cilinder, bij het neergaan van de zuiger zal meer dan 100% uit je blok aangezogen moeten worden in je filterhuis. Dit ga je niet redden.
Met een lijn, boxermotor en mindere mate de v blokken wordt het wat eenvoudiger om een blok op onderdruk te houden.

Meer duidelijkheid wat voor type blok je hebt kan in dit geval geen kwaad. :Y
 
Laatst bewerkt:
Dan ken je zeker alleen de 1 cilindermotoren of de meercilinder v motoren.
bij vele motoren gaat er tijdens een neergaande zuiger ook weer een zuiger omhoog, dit heft elkaar op.
Een 1cilinderblok op onderdruk zal weerstand bieden tijdens de compressieslag, dus wat is het vermogensvoordeel?

Onderdruk handhaven bij een blok valt niet mee voor een 1 cilinder, bij het neergaan van de zuiger zal meer dan 100% uit je blok aangezogen moeten worden in je filterhuis. Dit ga je niet redden.
Met een lijn, boxermotor en mindere mate de v blokken wordt het wat eenvoudiger om een blok op onderdruk te houden.

1 cilinder en boxer twins ja..
En nee, het gaat niet om een harley.
Die heb ik (gelukkig?)
niet

Meer duidelijkheid wat voor type blok je hebt kan in dit geval geen kwaad. :Y
 
carterventilatie filter: http://www.marktplaats.nl/index.php?sref=http%3A//www.google.nl/search%3Fhl%3Dnl%26cr%3DcountryNL%26sa%3DX%26oi%3Dspell%26resnum%3D0%26ct%3Dresult%26cd%3D1%26q%3Dcarterventilatie%26spell%3D1&url=http%3A//auto-diversen.marktplaats.nl/tuning-en-styling/180590332-kwaliteits-carter-ventilatie-filter.html%3Fxref%3D1
 
Ik zie de carterventilatie vrijwel altijd bovenin het blok zitten met een forse prop staalwol zodat de olienevel daar kan neerslaan en terugdruipt het blok in. Vroeger werd ook wel eens een extra neerslagtankje geplaatst in de vorm van een blikje in de slang tussen luchtfilter en aansluiting op het blok. Dit om het laatste beetje olienevel en condenswater daar te laten condenseren, zodat de aangezogen lucht in het luchtfilter zo schoon mogelijk is (Als de carterventilatie op het luchtfilter aangesloten is).

Maar.... ik geloof niet dat jouw blok nu geen carterventilatie heeft. Op een of andere manier moet ergens het langs de zuiger gelekte gas naar buiten gaan.
Is die plek bruikbaar?
 
ik zou gewoon een opening maken met een los filtertje zoals die van de marktplaatslink.

Op het werk hebben we wel ontluchtingsnippels die bij een bepaalde overdruk open gaan. (naar buiten toe dus)
Als je dat wil is 0,8 bar of daarergens wel goed. Die kun je nog open blazen met je mond.
Aansluiting is M16 fijne draad dacht ik.
 
ja ik dacht inderdaad aan een ventiel op het klepdeksel ofzo.
Vanaf daar evt. een slangetje naar de achterketting?
Waar kan ik als particulier een dergelijk ventieltje scoren?
 
Terug
Bovenaan Onderaan