carterontluchting

sleutelgek

MF'er
17 jan 2005
134
0
annapaulowna
van mijn xz 550 yamahaha heb ik een chopper gebouwd,er komt ook een andere tank op,dus het originele luchtfilter past niet meer.
ik heb er nu open lchtfilters op maar wat moet ik nou met de carterontluchting doen ?die kan ik niet meer op de luchtfilters aansluiten!moet ik ze afdoppen? kan dat of een open slang er op loos aansluiten .
gr danny
 
Er zijn filters te koop die er hetzelfde uitzien als die open-airs op je carbs, maar dan veel kleiner en speciaal voor carterontluchting.
Foto post dadelijk vast wel iemand :Y
 
621330.jpg


alstu
 
Je moet het niet gaan afdoppen, het zit er niet voor niks op he...

je kunt er wel gewoon een slang aandoen en naar beneden laten lopen.
:^

Die carterontluchting gaat naar de carbs omdat het veelal om slecht of niet verbrand gas gaat, zo komt het nóg eens in het proces terecht omtoch nog te verbranden.

Ik kan me absoluut geen functie van een filtertje voorstellen. Domweg dichtstoppen kost je je kleppendekselpakking
 
Dat filtertje zorgt ervoor dat er geen vocht of vuil in het blok en/of ontluchting kan komen.
En het is voor de looks natuurlijk, en zelfs een heeeeeeeeeeel klein beetje extra geluid.
ja, maar wat er uit dat blok komt is baggervet en kool-doordrenkt. Zit het dan niet binnen de kortste keren zó dicht dat het knoerthard tegen je dijbeen geschoten wordt?
 
Kwestie van af en toe schoonmaken, maar de "normale"manier van carterontluchten is natuurlijk degelijker.

De normale manier is een lange slang zodat het na je achterwiel op straat terecht komt. Alle andere onzin zijn milieu maatregelen, die in het voordeel van je achtervolger werken.
 
je kunt de slang ook uit laten komen in een klein plastic flesje, dan heb je de rommel(vooral carterolie)niet op je blok flesje bij tijd en wijlen leeg kiepen.
dat met die lange slang hadden ducaties en laverda vroeger
 
Dat slangetje waar die 'sludge'inzit met dat doppie wat je er af en toe moet af halen om hem te legen en wat altijd vergeten wordt. Dat doppie kan er toch zeker wel voorgoed af? Of niet?
Dat slangetje heb ik nooit goed kunnen begrijpen, het heeft iets met condensvorming in het blok te maken, maar waarom zich dat verzameld in dat slangetje is mij een raadsel.
 
Dat slangetje waar die 'sludge'inzit met dat doppie wat je er af en toe moet af halen om hem te legen en wat altijd vergeten wordt. Dat doppie kan er toch zeker wel voorgoed af? Of niet?
Dat slangetje heb ik nooit goed kunnen begrijpen, het heeft iets met condensvorming in het blok te maken, maar waarom zich dat verzameld in dat slangetje is mij een raadsel.


Dat slangetje met dat doppie komt als het goed is vanaf de onderzijde van je luchtfilterhuis...( bij een heleboel motoren is dat wel zo...), mocht er namelijk toch enigzins wat waterdamp of andere vloeistof zich in het huis verzamelen, dan kan dat via dat slangetje weg. En ik denk dat het dopje o.a. als nut heeft, dat de opgebouwde luchtdruk in de airbox geen dip krijgt, maw==> dit is dus van toepassing op de modernere motoren die van dit systeem gebruik maken,......
 
Dat slangetje met dat doppie komt als het goed is vanaf de onderzijde van je luchtfilterhuis...( bij een heleboel motoren is dat wel zo...), mocht er namelijk toch enigzins wat waterdamp of andere vloeistof zich in het huis verzamelen, dan kan dat via dat slangetje weg. En ik denk dat het dopje o.a. als nut heeft, dat de opgebouwde luchtdruk in de airbox geen dip krijgt, maw==> dit is dus van toepassing op de modernere motoren die van dit systeem gebruik maken,......
Bedankt Kawa,

Al veel gesleuteld, maar dit was ik weer vergeten. Toch begrijp ik het niet helemaal. Als je kleppen goed afgesteld staan kan er eigenlijk niets anders in je luchtfilterhuis komen dan verse lucht. Toch zit er een soort van mayonaise in dat slangetje na verlooop van tijd en het huis zelf is ook vaak baggervet.
 
Die carteronluchting voert condens en gas dat langs de zuigers lekt naar je luchtfilter. er komt dus wel es wat olie bij, je krukas slingert behoorlijk in het rond moet je weten...
 
:^ die kan het minste hebben...

óf de proppen aan de kop van de nokkenassen
klopt bij mijn xs was de ontluchtingsslang(inhoud) bevroren waardoor ie dicht zat, prompt de proppen eruitgeblazen.
er lekt altijd gas langs de zuigerveren naar het carter waardoor er druk in het blok opgebouwd wordt, dit gaat via de carterontluchting naar buiten, hierin zit ook olie(damp) wat via het slangetje naar het luchtfilter weer in de cylinders verbrand wordt. goed voor het milieu.
 
Terug
Bovenaan Onderaan