Castrol spezialreiniger

Wim uut Drenthe

MF veteraan
18 jun 2003
13.305
296
Rolde
Hallo Mensen,

Ik vond laatst nog een oude spuitbus met Castrol Spezialreiniger bij ons thuis (zie foto). Heeft er iemand ervaring met dit spul, is het bijvoorbeeld niet aggresief, en kun je het voor alle onderdelen gebruiken? Volgens de handleiding op de spuitbus is het een kwestie van inspuiten van je motor, paar minuutjes wachten en dan met water afspoelen. Na deze handelingen zou de motor schoon moeten zijn :) .

138429


Greetz,
Wim.
 
Op je ketting, banden en remslofjes zou ik het iig niet spuiten.

Zelfs dat moest niet uit maken volgens de motorzaak (het goedje was overal op te gebruiken), alhoewel ik daar een beetje huiverig voor ben. Vandaar mijn vraag dus :) .
 
Gewoon quik & bright gebruiken.

Ja, ik weet het. Maar het werkt wel :P
 
Nergens voor nodig.

Vliegen verwijder je door er een oude met water doordrenkte handoek er een half uur overheen te leggen, waarna je ze zo weg kan wrijven.
Alles wat geen plaatwerk is maak ik schoon met een poetsdoek die ietwat vochtig van de kruipolie is (goedkoopste die er bestaat).
ZAo ook al het kettingvet op de achtervelg,,, goed met kruipolie inspuiten en weg is het (uitkijken voor de schijf).
Laak gewoon met een spons en een sopje, en dan hooguit 2 keer per jaar met poetsmiddel.

Het fijne van al die koudreinigers is dat ze alles ontvetten wat ze tegenkomen en zo dus gevoeliger maken voor roest en dergelijken..
Voor mij hoeft het blok, keringen en nog vele slijtage onderdelen niet brandschoon te zijn. Een dunne kruipolie film zie je niet maar beschermt je materiaal wel tegen verweer...

Tis maar een mening.
 
dit spul stond eens in de motoren en toerisme

het vormt een laagje en gaat tussen het vuil en het te reinigen oppervlak in zitten, het vuil gaat als het ware op het laagje drijven zodat het makkelijk weg te spoelen is (bovendien is het biologisch afbreekbaar)
in het artikel stond ook dat het niet corrosief en ook niet agressief is.
ik zou zeggen, doe de test en laat ons wat weten...
ik was ook van plan me zo'n spuitbusje te halen, maar heb te weinig tijd
 
Nergens voor nodig.

Vliegen verwijder je door er een oude met water doordrenkte handoek er een half uur overheen te leggen, waarna je ze zo weg kan wrijven.
Alles wat geen plaatwerk is maak ik schoon met een poetsdoek die ietwat vochtig van de kruipolie is (goedkoopste die er bestaat).
ZAo ook al het kettingvet op de achtervelg,,, goed met kruipolie inspuiten en weg is het (uitkijken voor de schijf).
Laak gewoon met een spons en een sopje, en dan hooguit 2 keer per jaar met poetsmiddel.

Het fijne van al die koudreinigers is dat ze alles ontvetten wat ze tegenkomen en zo dus gevoeliger maken voor roest en dergelijken..
Voor mij hoeft het blok, keringen en nog vele slijtage onderdelen niet brandschoon te zijn. Een dunne kruipolie film zie je niet maar beschermt je materiaal wel tegen verweer...

Tis maar een mening.
:^
 
dit spul stond eens in de motoren en toerisme

het vormt een laagje en gaat tussen het vuil en het te reinigen oppervlak in zitten, het vuil gaat als het ware op het laagje drijven zodat het makkelijk weg te spoelen is (bovendien is het biologisch afbreekbaar)
in het artikel stond ook dat het niet corrosief en ook niet agressief is.
ik zou zeggen, doe de test en laat ons wat weten...
ik was ook van plan me zo'n spuitbusje te halen, maar heb te weinig tijd

Aha, dus het goedje zou helemaal niet agressief moeten zijn, dan wordt het idd het proberen waard. Ik heb overigens wel een hele oude bus :? , maar ik neem aan dat de bestanddelen van het product hetzelfde zijn als de nieuwe lichting :) .

Weet je zo in welk nummer en jaartal het artikel in de Motortoerisme heeft gestaan?

Greetz,
Wim.
 
Als het hetzelfde principe is als de s100 reiniger: je moet er echt nog wel met een spons overheen. Maar da's alleen maar om het losgeweekte vuil weg te vegen, boenen is inderdaad nauwelijks nodig.

En daarna.....



WD40 ;)

Hmmm... dat zou idd best kunnen, ik zal het de eerstvolgende keer wel proberen als ik de motor schoon maken ga. Maar die S100 reiniger werkt dus perfect zo te horen :) .
 
Ik heb die S100 ook weleens geprobeerd maar dat stelt echt niet veel voor in vergelijking met Motowash van Belray. Dat spul werkt echt fantastisch.
Werkt eigenlijk precies hetzelfde alleen doet het net ietsje beter ;)
 
Het S100 middel zou goed moeten werken, en is ook biologisch afbreekbaar, alleen welke is nou beter :? De Castrol Greentec reiniger, of kan ik beter het S100 goedje kopen?

10004016.JPG


Tekst Motozoom/Louis.de
De absolute nummer 1 in Duitsland en Amerika, waar het zelfs als enige reinigingsmiddel door Harley Davidson wordt aanbevolen. Verwijdert geheel zelfwerkend zelfs de meest hardnekkige verontreinigingen, zoals bijvoorbeeld kettingvet. Absoluut zuurvrij, met biologisch afbreekbare werkstoffen. Tast lak, rubber en kunststof gegarandeerd niet aan. Is door de Super Gel-Formule ook uitstekend geschikt op loodrechte oppervlakken te gebruiken.
 
Ik heb hem vroeger ook gebruikt. Is perfect spul.. !!! Kuipwerk inspuiten en alle andere plastic en glazen meuk inspuiten met dit spul, in laten trekken en afspoelen maar... Voor blokdelen etc gewoon wd40 (of peut) gebruiken.
 
Nooit problemen gehad met Castrol spul.
Niet te lang laten intrekken en zeker niet in volle zon (spreekt eigenlijk voor zich), zal toch nog even met sponsje moeten overgaan, gaat niet vanzelf terug blinken ;)
S100 nooit gebruikt.
 
Gebruik het zelf ook altijd voor de schookmaak beurten van de brommert

fff opspuiten en inlaten werken

dan neem ik altijd een spons en verdun ik het spul met water en lekker soppen

brommert goed afspuiten met de tuinslang en schoon isie weer

nabehandelen met s100 total pledge of iets wat daar op lijkt en je kan er weer tegen

is een goede vet oplosser
niet op banden ketting en schijven gebruiken is mijn advies
 
Laatst bewerkt:
Thanx allemaal voor de reacties, ik zal het morgen (ben vrij morgen :) ) ff proberen als ik tenminste zin heb om mijn motor schoon te maken ;) .
Het is eigenlijk wel hard nodig er zit nu een dikke laag modder op :( .
 
Terug
Bovenaan Onderaan