CB-1 bijvraag ;-)

Walking

Die hard MF'er
28 feb 2007
836
0
Ik weet dat er al grote topics zijn geopend over cb-1's, maar ik had toch een vraagske:

In een andere topic maakte ik al duidelijk dat ik nogal Ducatie Monster favo ben, maar dat is een beeeje boven het budget op dit moment en ik wil niet nog drie jaar moeten sparen. Door iemand zijn postje, ontdekte ik de Honda CB-1, maar ik wilde graag weten of dat altijd 400cc was (op internet vind ik alleen dit, maar nooit veel tech specs) en is die idd ten laatste gemaakt in 1993? Dat is dus een echte lichte motor dus?

Wil dat dan ook zeggen dat je veel kosten hebt aan zo'n cb-1, gezien die zoveel ouder zijn? Hoeveel miles mag die gedaan hebben om nog redelijk te zijn?

Zijn er mensen echt niet tevreden van een cb-1 en waarom niet? Ow ja, me ook ingeschreven op het Nederlands CB-1-forum, maar ze moeten mijn registratie nog goedkeuren (snif, dat duurt dus meer dan een dag...). Daarom stel ik hier even de vraag en... wat is het verschil met een cb-2? (vond dat dit ook bestond, maar vind er nog minder over).

Damn, er bestaan dus toch 2de hands monsters van 3.000 euro... Snif, proefrijden dus...
 
Laatst bewerkt:
Alle experts zitten in het grote CB1 topic natuurlijk, maar ik trek weer eens brutaal mijn toetsenbord open.

Alle CB1's zijn gebouwd in de periode 89-90. De latere bouwjaren die je ziet zijn jaartallen dat ze op de Nederlandse wegen zijn verschenen (op kenteken gezet dus). De cilinderinhoud is altijd 400 cc geweest. Die 400cc poept er wel 56 Pk uit en is dus zonder aanpassing géén lichte motorfiets die in de 25kW klasse valt.

Onderhoudskosten bij zo'n oud fietsje zijn volledig afhankelijk hoe de vorige eigenaars ermee zijn omgegaan. Kan erg weinig zijn wanneer je hem koopt van een liefhebber met 80000 op de teller, maar kan ook veel zijn van iemand die niet zo begaan is met het beestje en toch maar 35000 km op de teller hebben. Let wel op wat voor tellers erop zitten, want soms is het in mijlen en dan moet je dat even vermenigvuldigen met 1,6 om kilometers te krijgen. Over het algemeen is de CB1 niet meer onderhouds gevoelig dan andere motoren. De kleine bandenmaat maakt banden wat goedkoper, maar daar houd het dan wel mee op.

Specs: http://www.motorbikes.be/nl/Honda_CB_1_1989.aspx

Sommige vrolijke zelfbouwers hebben er een CBR600 blok in gebouwd, maar daar zou ik niet aan beginnen aangezien de ophangpunten van het blok dat vermogen niet aankunnen zonder aanpassing.

De CB2 was geloof ik een stijlstudie van een CB1 van Safe motors heb ik eens in een boekje gelezen. Ook gewoon 400cc dus.

De CB1 is naar mijn idee de perfecte beginners motor. Ik heb inmiddels aardig wat motoren versleten en redelijk wat kilometers achter mijn naam. Daardoor durf ik mij al een meer ervaren motorrijder te noemen en nog steeds is de kans aanwezig dat er ééntje in de schuur komt te staan vanwege de leuke piekige vermogens afgifte, het soepele blokje, laag gewicht (mijn Hawk is lichter, maar de CB1 voelt veel lichter aan) en het heerlijke sturen.
 
Hey,

merci... ja, ik had dat topic beter ergens ander sgeplaatst, maar durfde het niet onder dat grote topic plaatsen eigenlijk. Wilde het niet verkeerd zetten en nog doe ik het ;-). Hm... ik ben nu wel helemaal weg van de b-1 moet ik zeggen. Bedankt voor de info!
 
CB 1 heb ik ook gehad, is een erg goed ding, gaat eigenlijk nooit stuk en behoeft niet veel onderhoud, alleen olie en oliefilterwissel op zijn tijd. Loopt ook nog eens moeiteloos 1 op 22 a 25. Kijk ook maar eens in het topic 100000km+,...staat er ook een in. De mijne was eerst lesmotor en daarna heb ik er nog een 65000km mee gereden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan