Cb 200 onderdelen op een Cb 125

Tvdh

MF veteraan
1 mei 2012
1.304
274
Boekel
Hallo.

Een maatje van me rijdt op een Cb 125 B6 uit 1974.
Die willen wij graag wat opvoeren.
Nu kan ik aan wat Cb 200 onderdelen komen uit een zelfde type motor ook rond dat bouwjaar.

Echter zijn de blokken nogal wat anders, andere schetsplaten, iets andere carburateurs ( zelfde diameter ander type )
De Cb 200 heeft een 12 volt systeem en de Cb 125 een 6 volt systeem.

De uitlaten zijn schijnbaar dezelfde.
Volgens mij hebben beide motorblokjes dezelfde slag maar dat weet ik niet zeker.
Misschien zijn de cilinderkoppen ook wel hetzelfde, echter betwijfel ik dat.

De vraag is, kunnen we van een Cb 200 de cilinders, zuigers, carburateurs, en cilinderkop op een Cb 125 blok maken.
We weten dat het Cb 200 blok een iets langere 5e versnelling heeft dan de Cb 125 maar meer verschillen in het onderblok zijn er dacht ik niet.

Hopelijk kan iemand ons hier mee helpen.

Groeten en alvast bedankt, Tom.
 
Misschien zijn er toevallig ervaringsdeskundige die me wat meer kunnen vertellen daarover.
Zal vast niet de eerste zijn die op het idee is gekomen :)

Toch bedankt voor het meedenken.
 
Hallo MLB.

Een cb 200 blok is te regelen.
Echter werken die op 12 volt en een Cb 125 op 6.
Dat zou betekenen dat er een hele nieuwe kabelboom gemaakt moet worden, inclusief andere accu, koplamp, achterlicht, claxon.
 
Wat je zou kunnen proberen is om op cmsnl.com de exploded views te bekijken... Als de onderdeel no's gelijk zijn weet je zeker welke onderdelen uitwisselbaar zijn en welke niet... Weet niet heel zeker of dit klopt, maar is het proberen waard!
 
Bedankt

DaanK ga ik zo effe op mijn gemak doen.
Stel dat de ontsteking zou passen zou de startmotor van de 200 dan op 6 volt kunnen werken of zou je dan de 125 startmotor moeten monteren?
 
Als je naar 12v kan, moet je dat zeker doen !

Alles ombouwen naar 12v is echt niet veel werk, nieuwe bolletjes halen en je hebt al 75% van het werk gedaan.
Accu zet je er natuurlijk ook zo in, claxon koop je ook voor 3euri bij de brommerboer, alleen even een goede 12v regelaar/gelijkrichtiger scoren.

Verder lijkt het me niet dat je 200cc cilinders op een 125 blok kan zetten.

Uit me hoofd kon de CB125 twin max. 160cc cilinders hebben.

Verder wat maten betreft, gewoon even speuren op internet, de CB200 en CB125 B6 zijn geen allerdaagse fietsjes, dus zoveel mensen die alles weten van beide fietsen zullen er niet zijn.

In ieder geval niet blijven kloten met 6v, 6v is veelste gevoelig voor kleine storingen in het systeem, 12v is echt een stuk beter. Dus als je toch zo'n grote verbouwing wilt doen met grotere cilinders (als die te krijgen/passen zijn) , is het aanpakken/upgraden van de electra voorziening een kleine klus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan