cb 250 vs suzuki gs500e (onderhoud)

Ik heb met de CB250 Boedapest - (1500km) - Delft in één keer gereden. Het kost je wel ff tijd (21uur). Het had sneller gekund als het niet had geregend.
 
Dat je zoveel onderdelen kunt krijgen komt omdat ze allemaal in onderdelen verkocht worden nadat het big-endlager eruit gelopen is :')
niet goed warmrijden en een laag olie niveau is funest ja daar staan ze op bekend.
Ik weet er genoeg te reden met een dikke 70.000 of meer op de klok.
Onderhoudskosten zijn zowel van de CB als de GS laag.
Maar ik zou voor de GS gaan, snelweg is daarmee ook goed te doen, een breder vermogen en ben je minder snel beu.

Bij mij heeft die nooit 1 klap verkeerd gegeven, is daarna naar mijn ma gegaan en rijdt nog steeds 100% fris.
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor alle snelle reacties!
heel fijn!
ik ga gewoon eens bij de gs kijken en hoe het bevalt.
Die andere motoren waren geen 25 kw, en die kosten van het omzetten zijn toch al gauw 250-300 euro!
En tja, ik zoek echt iets van zo'n 600-700 rijklaar
want ik heb ook nog een helm +handschoenen nodig
mijn voorkeur gaat toch richting de cb nog, vanwege de slijtvastheid. En ik ben wel wat gewend, ik heb 2 jaar op een puch rondgetuft waar altijd wat mee aan de hand was.
Ben er een keer van gouda mee naar maastricht en terug in 2 dagen gereden, een keer naar amsterdam, arnhem. en den helder ging jammer genoeg niet door:p
maargoed, ik ga denk ik niet veel op de snelweg, het is vooral om beetje mee te touren en miss eens stukje op vakantie, maar dan heb ik toch geen haast!
 
MIJN ervaring is dat de GS500 een onbetrouwbaar stuk sportschoolgereedschap is en dat de Honda háást onverwoestbaar is...

Karl
 
MIJN ervaring is dat de GS500 een onbetrouwbaar stuk sportschoolgereedschap is en dat de Honda háást onverwoestbaar is...

Karl

:^

Ook mijn ervaring, hoewel de GS wel leuker rijd. Maargoed verbruik van 1:30 maakt veel goed als je goedkoop wilt rijden (en het feit dat je kan rijden :X )
 
Laatst bewerkt:
Zo`n gsje gaat ook met gemak de klok rond, daar heb je echt niet perse een honda voor nodig hoor.
 
Ja maar dan heb je er intussentijd wel bijna een complete donorfiets aan losse onderdelen bijgekocht (die gelukkig niet alles kostten) :+

Mn broer heeft in 2003 een GS500E gekocht uit 1992 (kortom toendertijd "pas" 11 jaar oud) Ik heb 3x achterop gezeten en 3x naar huis moeten lopen.. In de 10,5 maand dat hij 'm had heeftie 700km op de klok gezet, waarvan de ene helft van en naar de dealer en de andere helft lopend.

Zelf heb ik vorig jaar mn Honda CB450S gekocht voor 450 euro en een jaar later verkocht voor 500 euro, bijna 90 dkm en niks aan de hand. Dit jaar heb ik "voor weinig" een Honda VFR400R gekocht met 92dkm, behalve achterstalling onderhoud geen gekke mankementen. Of een langzame motor snel gaat vervelen ligt net aan jezelf :)

M'n broer heeft het radicaal over een andere boeg gegooid en heeft nu een 2004 én een 2006 Honda CBR600RR. :z

Kortom, als ik voor weinig zou willen rijden zou ik als allerallerallerlaatste die Suziki gekocht hebben. Maar er zijn vast andere mensen (die bijvoorbeeld Olifant heten) die goede ervaringen hebben met die krengen :?

Groeten, Karl
 
Thomas, ik heb een oude lesmotor gekocht en die heeft veel gekost om te later repareren. Ik heb die van mijn gekocht voor 500€. En ik heb zo'n 1000€ inclusief montage aan verspijkerd in het eerste jaar (van 56000-60000km)
Achterband 150€
Kettingset 130€
Voorremschijf + remblokjes 150€
Achterrem 20€
Koppelingsplaten set + koppelings pakking 130€
Balhoofdlager 80€
Rechterschakkelaarset 130€ +
790€

Dus kijk uit wat je koopt want het is 150€ hier en 150€ daar. Maar met een beetje geluk en als je geen afgerachde lesmotor neemt kan je het kopen een groot deel van deze slijt onderdelen uitstellen.

Maar goed na het zo'n beetje alles fixen, kon mijn CB250 15000km rijden met alleen olie erbij vullen en ketting smeren. Daarna moest ik ee nieuwe set banden halen en vaker ketting stellen. De balhoofd lager een paar keer vaster zetten.

NU na 30000km na alles laten fixen, is het motortje toe aan een nieuwe kettingset. Nieuwe bougies en een nieuwe luchtfilter. En ik ga zo de motor olie+filter dan ook maar verwisselen.
Mijn motor heeft inmiddels 86000km gelopen. Het blokje luidt niet zo best meer maar het blijft doen.



Verde ben je hartstike welkom in de Honda CB250 (Twin) Topic
 
Ik heb met de CB250 Boedapest - (1500km) - Delft in één keer gereden. Het kost je wel ff tijd (21uur). Het had sneller gekund als het niet had geregend.

:} :}

niet goed warmrijden en een laag olie niveau is funest ja daar staan ze op bekend.
Ik weet er genoeg te reden met een dikke 70.000 of meer op de klok.

Ook met perfect onderhoud gaan ze kapot. Vrijwel elke japanner haalt met gemak die 70K, maar bij de gs is dat iets om trots op te zijn :?
 
Mijn GS500 E (uit '91) heeft me in 2 jaar en > 30.000 (inmiddels 73.000 op de klok) km nog nooit laten staan, en het enige onderhoud ging over een achterband, 2 kettingsets en remmerij die ik vervangen heb (voorschijf + blokken en achterschijf + blokken) allemaal slijtagedelen dus.

Verbruikt haast geen olie, zeker niet als je hem lekker rustig warm laat worden.

Ik denk dat het voordeel van een 500 erg groot is, op de snelweg schiet een GS500 op 25kw al niet echt heel erg op. Ik moet er niet aan denken dat ik op een 250 de snelweg op zou moeten...

succes met je keuze.
 
Laatst bewerkt:
:} :}Ook met perfect onderhoud gaan ze kapot. Vrijwel elke japanner haalt met gemak die 70K, maar bij de gs is dat iets om trots op te zijn :?

Ik heb de 76dkm gehaald voor het blok kapot liep O-) daarvoor bij 56dkm wel het hele blok los moeten halen omdat de spline vertanding van de uitgaande as op mysterieuze wijze verdwenen was.



Mijn GS500 E (uit '91) heeft me in 2 jaar en > 30.000 (inmiddels 73.000 op de klok) km nog nooit laten staan, en het enige onderhoud ging over een achterband, 2 kettingsets en remmerij die ik vervangen heb (voorschijf + blokken en achterschijf + blokken) allemaal slijtagedelen dus.

Verbruikt haast geen olie, zeker niet als je hem lekker rustig warm laat worden.

Ik denk dat het voordeel van een 500 erg groot is, op de snelweg schiet een GS500 op 25kw al niet echt heel erg op. Ik moet er niet aan denken dat ik op een 250 de snelweg op zou moeten...

succes met je keuze.

Op de snelweg willen ze ook nog wel eens 'het werk er bij neer gooien', zijn meerdere topics over.

Slijt jij trouwens meer kettingsets dan achterbanden :?


Ik vind een GS een hele leuke fiets om op te rijden, met de jusite uitlaat ook een mooi geluid. Maar qua bouwkaliteit komt ie niet in de buurt van de CB :N
 
Laatst bewerkt:
Misschien een CB-1. Deze motor heeft geen nokkenasketting maar gebruikt hier tandwielen voor! Heb begrepen dat dit het blok onverwoestbaar maakt, verder ziet de CB-1 er ook leuk uit en kan je er eventueel pittig mee doorrijden :)
 
Ok.

Ik heb wel een GS500, maar ik heb geen CB250.

Bij fietsen in de genoemde prijsklasse heb je heel veel gemak of ellende van het onderhoud van de vorige eigenaar. En daar zit zo enorm veel verschil in.... De een poetst iedere 1000 km de klepstelplaatjes op, de ander rijdt 30.000 km met dezelfde olie.


Ik heb naast mijn GS500 ook een Suzuki Savage. Als je de verhalen hoort van sommige motorrijders lijkt het een wonder dat je met een Savage de hoek van de straat haalt.

En ja, ik heb weleens pech gehad. Een keer was mijn vlotternaald lek en hij verzoop. Een andere keer had ik oxide op de stekkers van de cdi (brommer is uit 1987). En de aandrijfriem is een keer gebroken.
Maar ik heb deze brommer in 1992 gekocht.....

Bij gewoon onderhoud volgens het onderhoudsschema zijn de GS-en fijne fietsen. Mijn GS-je is in ieder geval niet zo duur, de dure onderdelen waren de makkelijk in te schatten zaken als de achterband en de ketting. Ik kan je niet vertellen hoe de GS op langere termijn rijdt, want mijn GS heeft er pas 32.000 op zitten. Ik hoor vaker verhalen over de krukaslagers, maar het zijn voor mij gelukkig nog steeds spookverhalen.

De GS is wel een fiets die gevoelig is voor roest. Een potje hammerite hoort gewoon bij de standaard gereedschapsset. En, de uitlaat hoort ook bij de roestende inventaris. Ik haal hem iedere beurt even los voor een nieuw laagje hittebestendige verf.


Tcoh: Als jij met een CB250 uit de voeten kunt, zou ik voor de CB250 gaan. Je geeft aan dat je er vertrouwen in hebt dat dit een goede fiets is. Bovendien zal in het algemeen een CB250 van 900 euro beter zijn dan een GS500 (de GS500 is wat meer gewild dan een CB250..). Maar een snelweg pakken met een CB250 is geen pretje......




(De Dylan van mijn vrouw loopt ook niet sneller dan 110 km/uur. Dat is niet fijn, zeker niet als de snelweg 120 km/uur max is. Maar achter die Scania met oplegger loopt de brommer wel erg zuinig en inhalen kan gewoonweg bijna niet. En, je bespaart niet alleen benzine, maar ook banden en kettingen en bijdrages aan de club van Spee).
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf ook een gsje nu 60000km en ben er nog steeds tevreden mee. En ik denk als je een gs500 gewoon goed onderhoud dan kan die echt wel lang mee. het probleem is alleen dat je nooit weet wat de vorige eigenaar ermee gedaan heeft.

Onderhoud kost ook geen drol, geld dat je daarvan overhoudt kun je mooi een sportuitlaatje van kopen of lekker bier zuipen in de kroeg :9~
 
Bedankt voor de reacties weer!
Ik begin nu wel een beetje een beeld te krijgen..
een gs500 lijkt me ook wel leuk, maar ben na een paar jaar dat gedonder met die puch, mankementeuze motoren een beetje zat. Ik vind het niet erg om zo nu en dan wat te doen, maar het moet niet zo zijn (puch) dat als ik mn gereedschap niet bij me had, dat ik niet 20km verder aankwam..

En zo veel ga ik denk ik niet op de snelweg, en dan kan je toch ook gewoon 100 'cruisen'/waaien, er zijn zat auto's die dat ook doen! waarom met een motor niet?
 
en respect voor fuzy nog zeg:p
dat soort dingen lijken me ook heel er gaaf om te doen,
wel lekker op je gemak:p
 
...................................................

En zo veel ga ik denk ik niet op de snelweg, en dan kan je toch ook gewoon 100 'cruisen'/waaien, er zijn zat auto's die dat ook doen! waarom met een motor niet?
Waarom met een motor niet? Die maffe plastic gril van die "bumper"klevende aso achter je kan nogal intimiderend zijn. Dan is de mogelijkheid van een streepje extra gas een zegen.

Als je tussen de vrachtwagens blijft rijden, heb je er weinig last van. Je zal dan wel moeten opletten, bij op en afritten heb je altijd van die idioten die nog net voor (achter is vaak veel meer plaats) die dikke vrachtwagen langs moeten. Waar jij dan net rijdt....



(P.s. Een kleine crisis-chopper kan ook een aanrader zijn. Er zitten echte plaatjes tussen die voor een appel en een ei verkocht worden. Maar denk aan het onderhoudverhaaltje...)
 
Daar heb je wel gelijk in!

Zijn er toevallig mensen in de buurt van Hilversum die morgenmiddag misschien even willen meekijken?(met een beetje verstand van gs500-ers!)
 
En zo veel ga ik denk ik niet op de snelweg, en dan kan je toch ook gewoon 100 'cruisen'/waaien, er zijn zat auto's die dat ook doen! waarom met een motor niet?

Omdat je veel kwetsbaarder bent. De veiligheid van het motorrijden zit vooral in jouw defensieve rijstijl en in je wendbaarheid. Een deel van die wendbaarheid zit in de mogelijkheid om snel op te trekkken. ALs er gevaar dreigt .... :] ... ben je meteen weg.

Dat lijkt mij het verschil tussen een 500 cc en een 250 cc motorfiets.
Waarom niet zoeken naar een cb 450? Dat hoeft je de kop niet te kosten.
Maar de factor veiligheid lijkt me wel een paar tientjes extra waard.
 
Hij zoekt een 25kW motorfiets.

(ja de 1500km rit was vermoeiend, maar ik hoefde niet te trappen dus dat scheelt :P)
 
Ik heb gewoon de snelweg gepakt. En ik reed bijna altijd 110km/h. Tenzij het zicht door de regen te erg werd. Er waren stukken wanneer ik maar 80km/h reed door de zware regen. Maar toen gingen de auto's maar 60km/h, dus ik was de snelste :P
Ik heb nog af en toe 130km/h gereden beetje van de berg af en bij inhalen (ik kon nog sneller maar ik wou toch een beetje het blokje sparen, om aan te komen). Ik wilde elke keer zo snel mogelijk inhalen en weer terug naar de rechter baan.
Het was een zondag en dat was goed want er reden geen vrachtwagen. Op de heen weg reed ik op een vrijdag of zo en bij het inhalen van twee vrachtwagens die elkaar hadden ingehaald, moest ik in Duitsland heel even op de meest linker baan. Ik moest toen mijn net begonnen inhaal actie afbreken. Doordat er een auto supersnel mij ging naderen. Ik weet niet wat het was maar heeft waarschijnlijk 250km/h voorbijgeblazen. Verder ging alles goed. Ik zat voornamelijk in de rechter baan en af en toe caravan lui inhalen.

Morgen ga ik naar de Honda dealer mijn ketting laten vervangen het gaat waarschijnlijk 180€ kosten inclusief montage. Ik zit nog te twijfelen om het zelf te doen. Het hangt heel erg af of de ketting ingekort moet worden of niet. Het zou 45€ werkloon kosten.

Ik heb net de luchtfilter en bougies vervangen na 25000km. Ik ga nog de olie vervangen. Ik zit te twijfelen of ik de olie zeefje wel of niet ga schoonmaken. Om dat te doen moet ik de zijcover erafhalen van de blok. Daarbij kan de pakking beschadigen en dan moet er een nieuwe op. Dat is op zich geen probleem (20€), maar dan heb ik geen vervoer om het op te halen... eh, ik zie het wel.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan