CB 400 n 1978

SoloMotard

MF veteraan
20 apr 2004
5.553
19
Mechelen (Vlaanderen)
Oké ik ben bijna 18 en nu zoek ik een <25kW fiets voor vast vervoer dus niks zomer ritten of zo. Echt die-hard elke dag naar het werk, school, feestjes enzo voort. Nu is de vraag is zo'n een CB 400 n van 1978 een goede kandidaat? Ik heb er 1-tje gevonden voor 800 euro met 37000 km en goed onderhouden (ben nog niet gaan zien). Nu zijn de vragen:

1. Is de prijs redelijk. Of mag ik lager gaan.
2. Is dat een goed machien, ervaringen?
3. opmerkingen?

 
Ik heb er nog wel een staan die je dan voor de onderdelen erbij mag hebben.
Mag voor weinig weg ;)
 
Een vriend van me heeft er één van een later bouwjaar, maar die kreeg hij nooit van ze levensdagen op 25 KW. Zoals bikez.com al aangeeft:

http://www.bikez.com/bike/index.php?bike=14984
En
http://www.bikez.com/bike/index.php?bike=18124

Staat het vermogen op kenteken vermeld bij de fiets die je van plan bent om te kopen? Scheelt je een hoop gezeik, en 2 jaar motorrijden. Verder zou ik even in brikken en klassiekers kijken, staan een aantal van die fietsen :)
 
De verkoper: Het vermogen bedraagt 19,7 KW. Het verbruik weet ik niet van buiten, hangt er van af hoe sportief je rijdt maar de capaciteit van de benzine bedraagt 14 liter en daar rijdt je wel een tijdje mee.

'T is wel degelijk een Twin want die van jouis een 4 pitter he. Ja en de later versie heeft ook wat meer vermogen maar deze is nog steeds die van 1978. Zal ondertussen is wat bij brikken en blikken gaan graven :-)
 
Een CB400N (N!!) heeft meer dan 25 kw. Helaas. Een CB400T heeft minder vermogen. Ik weet niet of deze onder de 25 kw zit.
Een CB400F is een compleet andere fiets dan de N en de T die zeer nauw met elkaar zijn verwnt. (voornaamste verschil is de buitenkant en andere nokassen en carb's).

Die CB400N -en kan je echt voor een appel en een ei krijgen. Ze raken ze aan de straatstenen niet kwijt. Niet omdat ze niet goed zijn. Ze zijn licht (en dat willen veel mensen niet), maar boven de 25 kw.

Ik rij er zelf eentje in de winter en ik heb nu al 2 CB400N-en voor nop opgehaald bij mensen omdat ze ze niet kwijt konden (ze zagen er niet al te best uit).
 
Ok goed k ga het nog 1 keer herhalen! Ik heb de verkoper gevraagt de papieren (die van Honda) te controleren en daar staat duidelijk 19,7 kW op en volgens mij is 19.7 < 25. Maar nu wil ik ervaringen, meningen, reden en tegen redenen om deze als eerste te nemen,... Want ik ben sterk aan het overwegen om hem te kopen dus zou graag weten of dat nu wel of geen goed idee is.
 
En het is een N die met 6 vitessen en zonder chopper trekken. En dan nog kijk is naar de foto die ik er heb bijgestoken want daar staat 1 duidelijk een N op en 2 ik zou niet durven zeggen dat die er in slechte staat uit ziet. Maar dan blijft de vraag ik die er 800 waard of mag ik afdingen?
 
Laatst bewerkt:
Ok goed k ga het nog 1 keer herhalen! Ik heb de verkoper gevraagt de papieren (die van Honda) te controleren en daar staat duidelijk 19,7 kW op en volgens mij is 19.7 < 25...
Ga lekker zo door...Blijkbaar zijn er ook van de 400N verschillende vermogens geleverd in de loop der jaren. Maar met zulke reacties op goed bedoelde post maak je geen vrienden :W
 
Laatst bewerkt:
Ach, wat wil je? het is een erg simpele motor die zeer goedkoop te rijden is. Onderdelen kosten geen drol wanneer je een keertje onderuit gaat (2e hands uiteraard). Het onderhoud is erg gemakkelijk zelf te doen.
De remmen zijn gedateerd en moet je dus niet teveel van verwachten ook al zijn het schijven voor.

Maar voor €800 mag ie wel zowat is showroomstaat verkeren. €400/500 lijkt me redelijker. Vergeet niet het is een motor uit '78!! En ze staan bij bosjes tegelijk voor weinig (€300/350) op marktplaats. Deze fiets heeft zeker nog niet de status van een klassieker zoals de CB400f.
 
Ik heb zelf ook stalenremleidingen gemonteerd; het help wel iets, maar verwacht geen wonderen. Zowieso is het verstandig om na 5-10 jaar de orginele remleidingen te vervangen.

waarom de ene motor wel een klassieker is en de andere niet is niet altijd uit te leggen en te verklaren.
 
Ja volgens mij is 28 jaar een oldtimer. Maar ik ben ook niet opzoek naar een oldtimer. Maar eerder naar een toffe fiets met een aanvaarbaar verbruik die wat pekel en andere zaken overleefd en mij 2 jaar rijervaring kan opbrengen.
 
Ik schrijf die ofschoon in als ene gewone motor hoor wil wel wat verder als 25km van mijn huis kunnen. Maar goed hoe zit het met het onderhoud. Schijnt niet zo moeilijk te zijn. Zal me ineens maar van een werkplaats handboek voorzien dan.
 
De CB400N hoort iets van 43 pk te hebben, is ongeveer een 34 Kw als ik mij niet vergis. Er was ook een 250 cc uitvoering van en in Duitsland werden deze motoren geleverd met 27 pk, iets van 21 Kw dus. Dit ivm verzekeringstarieven, die voor 27 pk goedkoper waren. Er is eind jaren '70 ook een standaard raceklasse geweest met die dingen, dus er vált wel mee te sturen, maar zoals eerder opgemerkt, het is in geen enkel opzicht te vergelijken met een moderne motor. Wat de prijs betreft, er zullen best wel een hoop goedkopere te koop zijn, maar voor een goede motor is 800 euro niet al te veel. Je wilt er twee jaar op rijden en als je hem dan weer wegdoet krijg je er altijd weer iets voor terug. De afschrijving zal niet meer dan 250-300 euro per jaar zijn. Als ik jou was zou ik eerst nog een paar anderen gaan bekijken. Zoals je kunt lezen zijn er genoeg te koop, voor lagere prijzen. Dan kun je voor jezelf ook beter uitmaken of de motor de prijs waard is.
 
Ja ik was ook niet van plan om die 800 te betalen ik zal wel wat onderhandelen. Maar er zijn er genoeg is dikke zever. In Nederland misschien maar in belgië heb ik er maar drie gevonden die daadwerkelijk N zijn en 19.7kW hebben. Waarvan er ene in verre van goede staat verkeerde en die mens vroeg er maar liefst 750 voor.
 
Ah vraagje aangezien ik de geknepen versie moet kopen om de juiste papieren te hebben. Hoe euh un-knijp ik die? Is er iemand die weet hoe ze dat op deze machientjes hebben opgelost.
 
zoals Jonne al zei, ze zijn aan de straatstenen niet kwijt te raken (ik spreek uit ervaring, tot op 1 persoon na _O- die wilde hem kope)
Er zijn inderdaad 2 versies vande 400N, het verschil zit hem in de nokkenassen en de carburateurs, dus als je ooit het lichte vermogen van de 400 zat bent, kun je op zoek naar het andere type carbs en nokkenassen.

Het rijdt wel leuk hoor, stuurt opzich wel lekker want het is een lichte motor qua gewicht, maar de vering is gedateerd, en zoals jonne al zei, de remmen zijn ook niet echt fantastisch.

Waarom ga je niet op zoek naar een 25kw GS500? geen 200 euro meer uit, en je hebt een prachtig exemplaar als je een beetje geluk hebt en goed zoekt.
Daar zijn ook veel meer onderdelen voor te krijgen.
 
mja de nokkenas alleen moet genoeg zijn om hem 35km/u sneller te laten rijden. Is dat veel werk? Ja de gs 500 maar vind deze mooier eigenlijk. En wat zit nu iedereen op die remmen, 2 schijven met 2 zuigers per schijf op een 400 is niet niks he dat had die 400f nog niet en die was zwaarder. Het is maar wat rond zoeken he. Ik heb nog niks gekocht en ik mag toch pas in December aan mijn rij initiatie beginnen. En dan nog ze hebben mij altijd gezegt dat je beter eerst met van de oude leert remmen want een nieuw race machien is alles behalve goed om mee te leren rijden ze me.
 
Laatst bewerkt:
2 schijven of niet, ze remmen gewoon niet fantastisch, en dat moet je in je rijden terug laten komen, dus meer afstand houden, niet op een bocht af gieren e.d.

alleen de nokkenassen is niet genoeg, de combinatie 27pk carbs en 43pk nokkenassen levert een beroerd lopende motor op, het is de ene combinatie of de andere
 
Terug
Bovenaan Onderaan