Cb 500 four start loopt probleem alleen de 3e cilinder word niet warm

Remco13697

Rookie
Donateur
17 nov 2022
5
3
Goede middag na al 5 keer de carburateurs eraf te hebben gehad de ontsteking afgesteld te hebben en alle rubbers en sproeiers te hebben vervangen start hij vrij vlot maar de 3e cilinder word niet warm en af en toe ploft hij in het luchtfilter .
Zit het dan toch in de kleppen dan moet ik daarna kijken maar wat zijn de afstel gegevens ervan iemand info?
 
Ja dat klopt dan moeten het eigenlijk wel de kleppen zijn maar wat is de maat van de klepspeling van zo'n motor kan het niet vinden
 
Andere bougie er in ook nieuwe zijn wel eens kapot, ik heb dit vroeger ook gehad met een 350 four als de bougie er naast hing gewoon vonk onder druk niet mee komen. Nieuwe bougie er in en het probleem was opgelost.
 
Laatst bewerkt:
Je zou ook even de bobine kabels om kunnen draaien en kijken of het probleem verschuift. Dan kan je iig een aantal dingen 100% uitsluiten.
Cilinder 1 doet het wel, de bobine is dus goed. Je zou wel de kabels over kunnen zetten van 1 naar 3 en omgekeerd. Als de kabels even lang zijn tenminste. Dan kan je de kap en de bougie uitsluiten. De ontsteking werkt.
Ik zou beginnen met kleppen stellen, een vreselijk gefriemel door die gaatjes met die kleine boutjes. Maar het meest waarschijnlijk is een verstopte sproeier.
 
De bougiekabels zijn bij 70's CB's aan/in de bobines gegoten en dus niet verwisselbaar of servicebaar.

Stelregel voor ontsteking bij oude CB's:

- vallen er 2 cilinders uit (in paartjes 1-4 en 2-3) dan heb je een probleem van contactpunt tot bobine. Dus condensator of bobine zelf stuk, of een draadbreukje of een contactpuntje). Dit is een mooi moment om elektronische ontsteking te monteren.

- valt er 1 cilinder uit dan heb je een probleem van bobine t/m bougie. Of het is helemaal niet de ontsteking maar de carb :+ .

Ik gok in jouw geval dat je een gebroken bougiekabel hebt. De kern van de kabels breekt vaak direct bij de aanhechting aan de bobine (metaalmoeheid). Te checken door te voelen hoe flexibel de kabel is.
Dat betekent dat je helaas 2 nieuwe bobines moet aanschaffen. De bougiekabels zitten daaraan. Mijn ervaring met aftermarket bobines voor de CB's is wisselend. Ze passen niet allemaal mooi in de frame-bracket.



Check ook even of je bougiekappen met R en bougies zonder R hebt. Of andersom. Slechts één van beide moet met R.
Ik heb heel lang een start en stationair probleem gehad met mijn CB door zowel de bougies als de kappen met weerstand. Hier werd de vonk blijkbaar te zwak door.
Alleen verwacht ik niet dat dit jouw probleem is, omdat het zo duidelijk 1 cilinder betreft.
 
Lektest laten doen,dan weet je waar de problemen eventueel zitten als het wisselen van de bobines niet werkt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan