cb 500 (s) verbouwen naar cafe-fighter

cbr rydah

MF'er
12 jul 2007
154
0
Bodegraven
Beste mede verbouwers en liefhebbers,

Nadat ik in het topic brikken en klassiekers geen reactie heb gekregen denk ik dat dit misschien een betere plek is om mijn project aan jullie te laten zien.

Kleine geschiedenis van mijn motor, de motor die ik heb gekocht is van een vriend van mij geweest. Hij wilde is wat anders en ik zocht een goedkope motor om een project van te maken. Aangezien dit mijn eerste project is wilde ik klein gaan beginnen. Dus vandaar heb ik gekozen voor de motor waar ik mijn rijbewijs op heb gehaald.

Toen ik de motor had gekocht ging hij de tank vullen en de bandjes oppompen en kreeg hij een ongeluk. Gelukkig alleen die super lelijke top kuip kapot, maar wel financieel total loss. Dus uiteindelijk voor nog minder kunnen kopen.

Nu mijn ideeën voor deze motor:
Ik ben door een programma op discovery Chanel in aanraking gekomen met de cafe racer. Ik vind dit hele mooie motoren en wilde dus zelf zo'n motor hebben. Nu is de cafe racer een Engelse motor uit de jaren '70, dus technisch gezien kan deze motor nooit een cafe racer worden, vandaar ook cafe-fighter.

Ik heb een klein lijstje wat ik wil gaan doen aan deze motor.

Ander zitje (gekocht) en pas maken.
Andere voor licht.
Flexibel achter licht (Wil deze in de vorm van het kontje).
clip-on stuur.
mooiere koppeling en rem hendel.
flexibele knippers om de voorpoten heen.
originele rem schakel set ombouwen tot een mooier set.

Ik heb nog een aantal dingen die ik wil gaan doen maar daar wacht ik mee tot ik klaar ben met het eerste lijstje.

Usd voor vork.
Groter achter wiel.
luxer rem schakel set.
andere tank.
stalen remleidingen.

Ik heb de dingen die ik wil doen in tweeën gedeeld, omdat ik eerst wil zien of het me überhaupt gaat lukken en omdat de tweede lijst een best duur grapje is dus ik moet ook sparen.

Ik heb een aantal foto's gemaakt om te laten zien hoe mijn project verloopt:

Toen ik de motor kocht:
full


Uit elkaar halen:
full

full

full

full

full

full

full

full


Zitje
full


Hoe die er nu bij staat
full



Zoals op de laatste foto te zien is moet het subframe een stuk omhoog. Mijn volgende stap wordt dus, met de slijptol aan de slag en daarna het sub frame een stuk omhoog vast lassen.

Dit is tot nu toe wat ik heb gedaan aan de motor, dit project heeft geen haast. het is vooral leerzaam en leuk om te doen. Ik heb gelukkig nog een zzr waar ik op kan rijden. Ik probeer zoveel mogelijk bij te houden wat ik heb gedaan en foto's te plaatsen.

Gr niels
 
Laatst bewerkt:
Lekker bezig !!

ga zeker volgen ,het cafefighter gevoel doet mijn goed!

en fotos zijn zeker een must
 
kleine update, ik ga vanavond kijken naar een bmw k100rt tank, ik vond dit een mooie tank en ook wat minder modern als de orginele cb500s tank. Als ik de tank heb opgehaald maak ik foto's.

Mijn volgende update zal waarschijnlijk het aanpassen van het subframe worden.
 
Gisteren heb ik de nieuwe tank opgehaald. Het is een bmw k100rs tank geworden. Ik wilde een tank hebben die wat ouder eruit zag als de modernere tank van de cb500. Deze heeft plek waar ik mijn knie in kwijt kan. Hij is wel een stuk breder als de vorige tank dus ik moet even kijken hoe ik dat ga oplossen.

Foto tank.
full



Foto met zitje op het frame.
full


De tank was gelukkig maar 10,- eu dus kan er niet echt van wakker liggen als dit niet zou lukken :P
 
ziet er al hoopgevend uit eigenlijk.
moet je aan de onderkant van de tank nog wat aanpassen? zodat ie iets over het frame valt ?
wel zorgen dat je nog wat ruimte overhoudt voor het blok e.d. natuurlijk .

succes iig en ga m volgen
 
Hey allemaal weer een update!!

Ik ben zondag aan de slag gegaan, allereerst heb ik een lasapparaat gekocht via mp. Ik kon er een lenen van een kennis maar die was zijn kabels kwijt. Aangezien ik veel moet gaan lassen leek het mij ook handig om er 1 zelf te hebben en het kan altijd nog voor andere klusjes van pas komen!

Ik ben gisteren ook begonnen met slijpen, het subframe is er voor een groot deel af op het deel waar de vering moet komen na, ik ben geen frame bouwer dus het veiligste leek het mij om die te behouden en dan het stuk wat er tussen zit op te vullen met staal.

Ik had donderdag ook een tank gekocht en na een hoop meten is het helaas erop uit gekomen dat deze niet gaat passen. Het frame zit in de weg voor sommige aansluitingen en ik heb bijna geen stuur ruimte. Dus helaas ga ik verder bouwen met de originele tank en komt de rest later wel. (Dus hij is te koop :p)

Natuurlijk heb ik ook foto's gemaakt.

Hier een foto van het lasapparaat:
full


Hier een foto van het ernstig mishandelde frame :)
full



Het zal wel even gaan duren voor ik een nieuwe update zal plaatsen, eerst moet ik dat apparaat testen en afstellen en schoonmaken. Dan moet ik nog leren lassen van mijn vader. En dan moet ik gaan meten waar alles moet komen.

Greetzz niels
 
Laatst bewerkt:
Leuk project en toevallig heb ik net exact de zelfde lasapparaat gekregen van mijn Vader, die had deze over, je kunt er best leuk mee lassen :W
 
Lekker creabea bezig,de flex er in! *O*
Succes ermee en heb je vragen dan hoor ik het wel,heb een beetje ervaring met dit spul. O-)
 
Thnx allemaal voor jullie reacties!! Ik hoop dat het allemaal gaat lukken is voor mij de eerste keer dus sowieso spannend!

@ronwindt mooi dat het een goed las apparaat is. Heb er niet veel verstand van :s

Thnx Jerryt ga ik zeker aan denken. Heb al een hoop van je projecten bekeken ik weet dus wat je allemaal kan.
 
Laatst bewerkt:
Thnx allemaal voor jullie reacties!! Ik hoop dat het allemaal gaat lukken is voor mij de eerste keer dus sowieso spannend!

@ronwindt mooi dat het een goed las apparaat is. Heb er niet veel verstand van :s

Thnx Jerryt ga ik zeker aan denken. Heb al een hoop van je projecten bekeken ik weet dus wat je allemaal kan.



Ik zij niet dat het een goed apparaat is, je kunt er leuk mee lassen
 
Kleine update van mijn project.

Ik heb het erg druk gehad doordat ik een nieuwe baan heb en ben ziek geweest heeft alles een beetje prioriteit 2 gekregen. Ook ben ik bezig geweest met het compleet maken en testen van mijn las apparaat en dat viel nog niet mee. Ik wacht nu nog op een co2 bus.

wel ben ik begonnen met het bepalen van het subframe, ik heb besloten om mijn bmw tank niet meer te gebruiken, deze paste niet.
Het zitje komt ongeveer 7,5 cm omhoog en dan staat die ook mooi in lijn met de tank. Maar een foto zegt meer dan woorden dus bij deze graag jullie mening!!!
full
 
Kleine update van mijn project.

Ik heb het erg druk gehad doordat ik een nieuwe baan heb en ben ziek geweest heeft alles een beetje prioriteit 2 gekregen. Ook ben ik bezig geweest met het compleet maken en testen van mijn las apparaat en dat viel nog niet mee. Ik wacht nu nog op een co2 bus.

wel ben ik begonnen met het bepalen van het subframe, ik heb besloten om mijn bmw tank niet meer te gebruiken, deze paste niet.
Het zitje komt ongeveer 7,5 cm omhoog en dan staat die ook mooi in lijn met de tank. Maar een foto zegt meer dan woorden dus bij deze graag jullie mening!!!
[afbeelding]

En dat in 8-9 dagen.......zou ik ook ziek van worden :X

Maar het plaatje laat toch wat leuks zien!
 
De Argon gasfles van 1 liter koop ik gewoon bij de Hornbach, kost nog geen 20 euro daar, lasdraad van 1 kilo koop ik ook bij de Hornbach voor krap aan 10 euro
 
Hallo allemaal,

@ronwindt: ow dat is goed dat je het zegt, was bij de gamma, praxis en elke andere bouwmarkt achtige winkel geweest en daar hadden ze niks. Ga ik vanmiddag gelijk een fles halen.

@bobboiten: ik vind dat wel cool eruit zien, maar als het te erg wordt moet ik iets aan het zitje doen of een andere kopen.

Thnx voor jullie reacties. En zal snel weer verder gaan en dan post ik ook foto's online!!!
 
Zo oma moet een keer weg, ik ben al een tijdje achter de schermen begonnen maar het ging allemaal niet echt heel snel. Daarom post ik alles wat gedaan heb tot nu toe.

Ik ben begonnen met de voorvork en achterbrug te spuiten.

De voorvork was eerst zilver maar dan aangetast.
full


Toen ik klaar was zwart. *D
full


Ook de achterbrug heeft een paar extra lagen zwart gekregen.
full


Toen ik daarmee klaar was ben ik begonnen met lassen. Dit was niet echt een succes omdat het lasapparaat wat ik gekocht heb gewoon ruk is. Dus heb ik het hoog nodige vast gelast om weer verder te kunnen gaan met de lijnen van de motor.

Dit is het resultaat:
full


Toen ik daarmee klaar was ben ik tegen een stel achterveren aangelopen die ik maar gelijk besteld heb.

full


full


En uiteindelijk heb ik geïnvesteerd in een nieuw tig lasapparaat :9~ !!! Hier ben ik erg blij mee! Het is nog even oefenen, maar krijg les van mijn stief pa die is bevoegt om mensen te leren tig lassen dus daar ga ik gebruik van maken. })
full


Ik heb op mijn vorige baan een bak gemaakt voor onder het zadel, hierin wil ik alle elektra op vast gaan maken. deze is in de vorm van het kontje gemaakt gelukkig hadden we een plasma snijder en nog wat ander spul zoals een guillotine bank dat maakte het een stuk makkelijker *D

full


Ik heb nog wel een paar kleine klusjes gedaan, maar daar heb ik geen foto's van. Zoals de stikkers van de tank gehaald en de rem klauwen schoon gemaakt.
Mijn prioriteit is nu het frame af lassen hiervoor moet ik eerst leren lassen en daar gaat nog wel wat tijd in zitten.
Daarna het frame helemaal zwart spuiten. Dan de tank en het zitje grijs spuiten, evt stickers erop en daarna blanke lak erover heen.
Dan de velgen spuiten.

Dit is wel even het rijtje tot nu toe. Hoop dat jullie het wat vinden!
 
Hoi hoi...ik ben heel erg benieuwd hoe jou project nu eruit ziet. Jammer dat er nog zo weinig aandacht word geschonken aan cafefighters
 
Terug
Bovenaan Onderaan