cb 500 vs. gs500!

Eriky

Die hard MF'er
7 okt 2001
714
0
Ik heb m'n zinnen gezet op 1 van deze twee. De honda lijkt mij degelijker, minder roestiger, mooier (voor zover ik dit soort motoren mooi kan vinden) maar wel duurder.
Ik wil misschien wel de 25 kw beperking eruit pleuren na een jaartje ofzo.. Is dat bij 1 van de twee makkelijker zelf te doen? :+
 
Afgeknepen GS 500tjes rijden er genoeg rond ( en goedkoop.) van de CB weet ik ut niet.
 
Gelest op een CB500 (niet geknepen) en afgereden op een GS500e.... GS500e reed veel makkelijker. CB500 is lomp en stuk duurder dan GS500e. Mijn GS500e was geen roestbak maar ik weet er wel een paar die aardig beginnen te roesten.

Ik zou voor GS500e gaan, heb er veel plezier van gehad en zonder kuip zijn ze particulier niet eens zo duur.

suc6 met je keuze te maken.
 
Ik ben 'serieus' in gesprek over een CB.. kan nie wachten tot ik eigenlijk kan rijden :z
 
Nu blijkt dus dat die dealer-onderhouden CB500 twee jaar geleden voor het laatst bij de dealer geweest is. Ook wist de man niet wanneer de olie voor het laatst ververst was. En ik was het vergeten te vragen.. maar ik vrees dat de banden er al vanaf '95 opzitten (met bijna 14000 op de teller).
Ik overweeg nu serieus een nieuwe GS500 bij bijv. motorgoedkoop.nl
Dan weet ik zeker dat ik geen gelazer krijg (het geld heb ik er wel voor over) en kan ik hem over 2 jaar inruilen voor een SV :9
Of voor hetzelfde geld een 2e hands sv kopen meteen.. hmm.. :?
Naja eerst maar eens m'n tentamens leren deze week |(
 
Nu blijkt dus dat die dealer-onderhouden CB500 twee jaar geleden voor het laatst bij de dealer geweest is. Ook wist de man niet wanneer de olie voor het laatst ververst was. En ik was het vergeten te vragen.. maar ik vrees dat de banden er al vanaf '95 opzitten (met bijna 14000 op de teller).
Ik overweeg nu serieus een nieuwe GS500 bij bijv. motorgoedkoop.nl
Dan weet ik zeker dat ik geen gelazer krijg (het geld heb ik er wel voor over) en kan ik hem over 2 jaar inruilen voor een SV :9
Of voor hetzelfde geld een 2e hands sv kopen meteen.. hmm.. :?
Naja eerst maar eens m'n tentamens leren deze week |(

Koop gewoon een 2e hands GS500e voor minder dan 2000 euro en spaar zelf lekker voor de SV. Waarom wil je een nieuwe kopen, zo gewild zijn die motoren niet hoor. Dus als je 'm wilt verkopen krijg je er niet zoveel voor. Dus ik zou of een 2e hands GS kopen van 1992 of nieuwer of gewoon inderdaad nu gaan voor een 2e hands SV. Maar niet een nieuwe GS :) Das zonde van je geld.
 
Ja.. die conclusie heb ik ook getrokken inmiddels. Een nieuwe GS.. haha ik lijk wel gek. :+
 
Je eerste motor koop je best niet nieuw denk ik.

In je eerste motorjaar doe je nog wel stommiteiten die je na wat ervaring niet meer meemaakt, of de kans wordt toch kleiner.
Het afgelopen jaar heb ik zo mijn gs een keer "neergelegd", en ook 2 keer echt gevallen. (1x bij 0km/u, 1x bij 10km/u)

Vraag eens rond, en je zal zien dat het overgrote deel zijn motor heeft zien neergaan gedurende het eerste jaar.
Zonde dus om een nieuwe motor te kopen. Neem dan beter wat goedkopers waarbij het wat minder kwaad kan krassen te zetten. Zeker als je toch op voorhand weet dat je na 1 jaar al naar wat anders zal uitkijken.
En geloof mij een gs 500, ook zonder 25kw beperking, gaat na een tijd vervelen. Maak jezelf niet wijs dat je er minstens 4 jaar op zult rondtuffen. (en tuffen is het juiste woord, ik mis de klank van een "echte" motor :9~ )

en ja, je weet wat ze zeggen van een gs:
een typische "wijvenmoto" of "vrouwenmoto" (oppassen dat ik de vrouwen niet achter mij krijg :) )

Succes met je keuze.

[edit] toch klein detail bij een gs: tegen alle (mijn) verwachtingen in, is een kneedown met deze motor piece of cake... *D [/edit]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik wil misschien wel de 25 kw beperking eruit pleuren na een jaartje ofzo.. Is dat bij 1 van de twee makkelijker zelf te doen? :+
Het gaat lang goed en dan heb je net een weekje je 25 Kw-kitje eruit en dan krijg je een ongeluk.
Mmmm wat zal de verzekering toch doen.
Je moet het allemaal zelf weten.
Ik weet het, het is klote die 2 jaar.
Heb er zelf ook last van.
Maar ben toch liever verzekerd :)
Ik zou voor die kawa ER-5 gaan.
 
Mijn motor is op papier 25 kw, en bij aankoop dacht ik ook dat het 25kw was. Ik had een oude, slecht helm de eerste weken dus de topsnelheid had ik nog niet geprobeerd. (helm ging alle kanten op) Wel ging het vlot tot aan 140.

Toen bleek dat een top van 175-180 wel wat meer doet vermoeden dan enkel 25kw... Maar mij hoor je niet klagen.

Pas bij een ernstig ongeluk gaat de verzekering moeilijk doen en hoe gaan ze ooit bewijzen dat het geen 25kw was als je motor in kreukels ligt??
 
Dat is makkelijk te onderzoeken hoor.. tenzij hij volledig gesmolten is door een botsing met een tanker met bezine :+
Ik weet niet of ik zoiets zou doen.. misschien wel.. misschien niet.. Ik hoor in elk geval wel vaker dan mensen het na een jaartje er uithalen door frustratie.
 
Ik heb het persoonlijk gevraagd aan mijn verzekeringsmakelaar wat er gebeurt als men de begrenzing eruit haalt. Hij zegt me dat het niets uit maakt voor de verzekering (ik woon wel in België).
 
Ik heb het persoonlijk gevraagd aan mijn verzekeringsmakelaar wat er gebeurt als men de begrenzing eruit haalt. Hij zegt me dat het niets uit maakt voor de verzekering (ik woon wel in België).

Makelaars durven nogal eens onzin uit te kramen, zolang ze de klant maar tevreden houden :X
Kijk eens in je algemene voorwaarden, dan weet je het zeker...
En als het daar niet instaat, briefje vragen van je makelaar dat je ondanks het rijden met meer dan 25 KW wel gedekt bent, met handtekening en datum en een kopie daarvan laten doorsturen naar de maatschappij om in je dossier te steken.

BTW: zelfs als je het briefje niet krijgt zou ik me niet te veel zorgen maken, in België rijden praktisch alle 25 KW'ers met vol vermogen.
 
Door Eriky op 26-03-2002 22:54
Door jef2003 op 29-07-2003 17:21

Ik denk dat hij al een keuze heeft gemaakt, of zelfs al bijna zwaar rijdt :P
:+
 
Hai Eriky,

Ik heb op beide motoren gereden in onbegrensde vorm. Op de GS500E (onbegrensd) tijdens mijn rijlessen en de CB500 (bouwjaar 1996) als eerste motor. De CB500 heb ik zowel in 25KW als in vol vermogen gereden. (nu zul je je wel afvragen waarom ik op een onbegrensde GS500E gelesd heb, maar tijdens het lessen mocht je een paar jaar gereden op een lesmotor rijden met een vermogen van 35 KW (de GS500E dus), maar als je er zelf een kocht dan moest ie weer 25 KW zijn))

Persoonlijk vond ik de CB500 lekkerder rijden, wat vlotter optrekken e.d. en voelde wat degelijker aan. Bij de CB500 is de begrenser er wel makkelijk af te halen (twee verdichtingen in de luchttoevoer), hoe dat bij een GS500E zit weet ik niet, maar volgens een motorzaak scheen dit wat moeilijker te gaan.
Maar ik zou zowiezo een tweedehands motor kopen en dan inderdaad over twee jaar voor de SV gaan !!, waar Wimpie nu ook op rijdt :]
 
Door Eriky op 26-03-2002 22:54
Door jef2003 op 29-07-2003 17:21

Ik denk dat hij al een keuze heeft gemaakt, of zelfs al bijna zwaar rijdt :P
:+

Oeps, foutje, Wimpie heeft de data van het topic over het hoofd gezien, Eriky heeft inderdaad al een keuze gemaakt mogen we aannemen.
 
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan. Bij een nieuwe GS500 zag ik al lichte roestvorming in de showroom, dat vond ik geen goed teken :X Voor € 5199 wil ik geen roestbak kopen.

De Honda is mooier (heel persoonlijk natuurlijk), vloeistofgekoeld (niet superbelangrijk, maar wel beter op warme dagen). Helaas pittig aan de prijs met € 5900. Een redacteur van een motorblad stoorde zich verder aan de slordige lasnaden bij de Honda. Schijnt een probleem te zijn sinds ze in Spanje en Italië gemaakt worden. 'Slordig' hoeft niet 'Slecht' te zijn, maar het oog wil ook wat.

De ER-5 lijkt in veel opzichten op de Honda, ook vloeistofgekoeld, maar € 1002 goedkoper. Dit is 'm dan ook geworden. Ik rij er heel veel mee (woon/werk) en ben er bijzonder tevreden over. Lekker zuinig ook.

In een recente Promotor zijn deze drie met elkaar vergeleken, misschien kun je die nog ergens op de kop tikken. Een paar hoofdpunten uit mijn geheugen:

- De Suzuki heeft een ochtendhumeur, start slecht bij koud weer.
- De Kawa en de Honda startten meteen
- Het blokje van de ER-5 loopt het mooist
- Ze vonden het zadel van de ER-5 aan de smalle kant
- Ze vonden het benzineverbruik van de ER-5 tegenvallen (1:13). Dit is overigens in tegenspraak met ervaringen van mij en andere eigenaren hier op het forum. Zelf haal ik met gemak 1:20 tot 1:26.
- De ER-5 heeft de beste prijs/prestatie verhouding.

Nou zijn testen leuk, maar ze zeggen weinig over het gevoel dat jij van een bepaalde motorfiets krijgt. Proefrijden dus!
 
Terug
Bovenaan Onderaan