CB 500

Wolfman

MF veteraan
4 mrt 2003
4.254
13
Ridderkerk
Hoi,

Ik wil in samenwerking met motorzaak bij mij in de buurt 2 racers gaan bouwen voor de veteranen race. Nu ben ik dus op zoek naar een oude CB 500 van minimaal 23 jaar oud.
Wie weet waar er voor weinig zo,n fiets te koop, of beter af te halen is. Het mag een lijk zijn, want hij wordt toch helemaal opnieuw opgebouwd.

Blok gaat getuned worden enz....


Ik heb inmiddels al een frame. Racer wordt vanuit niets helemaal opgebouwd.
 
Laatst bewerkt:
..ik heb er ook nog wel 1 staan: voor 500 staat hij vanaf vandaag te koop. heb er wel een setje CB750 K1 carburateurs bij voor de race en een cilinderblok voor 638cc (moet i nwe bus in en dus ook 1 nwe zuiger, maar da's allicht goedkoper dan 4 zuigers)...zitten al wel nwe bridgestone's op om lekker te plakken op de weg..
 
Leuk :) . Maar waarom een CB500, mag het maximaal 500cc zijn?
Ja mag niet meer dan 500 cc zijn.
Moet gespaakte wielen hebben en nog wat beperkingen. Maar die moet ik nog nader bestuderen. Ik ga vanavond naar die betreffende motorzaak toe en hoop dan meer te weten.

En voor die andere aanbiedingen, ik houd ze in gedachten en kijk vanavond of de motorzaak eigenaar intresse heeft. Want hij zelf heeft ook nog het een en ander nodig.
 
Ja mag niet meer dan 500 cc zijn.
Moet gespaakte wielen hebben en nog wat beperkingen. Maar die moet ik nog nader bestuderen. Ik ga vanavond naar die betreffende motorzaak toe en hoop dan meer te weten.

En voor die andere aanbiedingen, ik houd ze in gedachten en kijk vanavond of de motorzaak eigenaar intresse heeft. Want hij zelf heeft ook nog het een en ander nodig.


ben benieuwd, hou ons op de hoogte van jet project..als ik mijn cb450 af heb, rij ik met je mee over de lekdijk !! (misschien een race houden voor oldtimers ??!!)
 
ben benieuwd, hou ons op de hoogte van jet project..als ik mijn cb450 af heb, rij ik met je mee over de lekdijk !! (misschien een race houden voor oldtimers ??!!)
Zal ik zeker doen. Maar voorlopig zit ik nog in de verkenningsfase. Kijken wat het allemaal kost. Kijken waar je wat halen kunt. Ik denk dat het zeker twee jaar duurt voordat ik iets heb waar ik fatsoenlijk de weg op kan.

En ook is het de vraag of ik de weg op mag. Ik ben er ook nog niet uit ofdat ik een racer alleen voor het circuit ga maken of een fiets op kenteken.

Maar zodra ik echt begin zal ik het hier posten allemaal.
 
Zal ik zeker doen. Maar voorlopig zit ik nog in de verkenningsfase. Kijken wat het allemaal kost. Kijken waar je wat halen kunt. Ik denk dat het zeker twee jaar duurt voordat ik iets heb waar ik fatsoenlijk de weg op kan.

En ook is het de vraag of ik de weg op mag. Ik ben er ook nog niet uit ofdat ik een racer alleen voor het circuit ga maken of een fiets op kenteken.

Maar zodra ik echt begin zal ik het hier posten allemaal.


..persoonlijke mening: met kenteken..kost niks extra..alleen overdag rijden alleen een batterij voor het remlicht, blijf je toch lichtgewicht..en de koplamp als dummy.. ik ga mijn cb450 -gewoon met kenteken- een soort snelwisselkoplamp geven, kan ik er ook mee de gewone dijkweggetjes mee af !!
 
..persoonlijke mening: met kenteken..kost niks extra..alleen overdag rijden alleen een batterij voor het remlicht, blijf je toch lichtgewicht..en de koplamp als dummy.. ik ga mijn cb450 -gewoon met kenteken- een soort snelwisselkoplamp geven, kan ik er ook mee de gewone dijkweggetjes mee af !!
Ja ik vind dat een prima idee. Het is ook makkelijk als je wat proef moet rijden. Hoef je niet altijd ogen in je achterhoofd te hebben om te kijken of de politie er niet toevallig aankomt.
 
full
 
...bedoel je het frame aanpassen ? of de vork aanpassen voor trommel ?? ik heb na heel lang zoeken iemand gevonden die voor een erg net bedrag 2 kroonplaten kan maken :} erg blij mee..
 
Wat er precies aangepast moet worden weet ik nog niet.
Maar ik heb gehoord dat het mogelijk is.

Maar ik ben voorlopig om me heen aan het kijken wat allemaal mogelijk is. En wat ik allemaal nodig heb.

Maar ik ga eerst op vakantie en als wat geld over heb begin ik daarna. Of anders eerst nog wat sparen. Maar ik heb helemaal geen haast. Ik wil ook echt genieten van het bouwen. Niet een motor kopen die al bijna goed is. Juist het versleutelen is een heel mooi project.
 
Het begin is er. Het is een 650 frame. Maar daar past ook een 500 blok in.
Nu beginnen met alle overbodige ogen en haken af te slijpen en dan rustig op zoek naar de volgende onderdelen.

full
 
Gisteren begonnen met slijpen en schuren. Alle overbodige ogen en stuurslot eraf geslepen. Bevestigingsbeugels voor zij- en middenbok eraf. En het frame ingekort.

Ik denk dat er wel een kilo staal af is al.
Nu rustig op zoek naar de volgende onderdelen.

Leuke links naar sites over oldtimerracen zijn welkom. :)
 
Laatst bewerkt:
Hé Wolfman
Schijfremmen mag wel geloof ik als ze er standaard opgezeten hebben.
CB500 had in 1971 al een schijfrem voor.
Motorfietsen tot 1972 zijn toegelaten dacht ik.
 
..mag wel, alleen als het standaard op een fabrieksracer heeft gezeten

:^

Wat de leeftijd aangaat, er wordt gecontroleerd op het motornummer en op het framenummer. Iets op basis van een CB650 frame komt sowieso niet in aanmerking en zal afgewezen worden. Ook is er een toelatingscommisie die beoordeeld in hoeverre de motor een getrouwe replica is van een racer uit die tijd, hier zul je zelf met foto's e.d. van originele motoren over de brug moeten komen. Dit alles om te voorkomen dat het een demo gaat worden van wat oude fietsen waar een tank en een zitje op gekwakt is. Onderschat trouwens de kosten niet om een replica te bouwen, een beetje voorvork met een fatsoenlijke trommel ( Grimeca ,GT750 e.d.) plus velg kost al gauw tegen de 700 euro, en dan heb je dus echt nog niets bijzonders (eigenlijk nog niets). Ook zul je zelf behoorlijk handig moeten zijn of een uitgebreide kennissenkring moeten hebben omdat een heleboel niet verkrijgbaar is en je dit dus zelf zult gaan moeten (laten) maken, denk hierbij vooral aan allerlei draai en freeswerk.
 
Ik ben dit project begonnen met de eigenaar van Zwartmotoren. Hij is zelf ook een racer aan het bouwen. Hij heeft er in zijn leven al een aantal gebouwd en raced ook regelmatig op die dingen. Dus ik ga op zijn ervaring af, wat wel en niet kan volgens het regelement.
En wat kennis betreft, zelf kan ik een blok wel in en uit elkaar halen en er is best veel wat ik zelf kan. Maar ik doe alles onder supervisie van Zwartmotoren. Hij heeft zelf al veel onderdelen liggen en weet ook best wat plaatsen waar je onderdelen kan halen. Wat niet te koop is of te duur is kan hij vaak zelf maken hij heeft een draaibank.
In middels kan ik al kiezen uit twee tanks. Ik heb ze beide op het frame gepast en ziet er gaaf uit. Zodra ik de foto's heb (zijn gemaakt maar ik moet ze nog krijgen) post ik ze hier.
En wat die schijfremmen betreft volgens het regelement mag het niet.

Niet toegelaten worden:
Motoren met bouwjaar na 31-12-1972.
Motoren met gietwielen en/of schijfrem (hydraulisch of mechanisch).
Motoren die niet voorzien zijn van een deugdelijk uitlaatsysteem.
Motoren die meer dan 104 dB(A) produceren.
Motoren die geen sportieve uitstraling hebben en niet passen in het beeld dat het CRT nastreeft weer te geven.
Motoren die technisch en/of motorisch niet in orde zijn.

Ik heb hier op deze site van de week ergens iets gelezen over alluminium velgen. Ik geloof ook dat iemand een link of adres had. Helaas had ik dat niet opgeschreven en ik zoek me ongans waar dat ook al weer stond?
Iemand die dit uit zijn hoofd weet?
 
[/quote]
Niet toegelaten worden:
Motoren met bouwjaar na 31-12-1972.
Motoren met gietwielen en/of schijfrem (hydraulisch of mechanisch).
Motoren die niet voorzien zijn van een deugdelijk uitlaatsysteem.
Motoren die meer dan 104 dB(A) produceren.
Motoren die geen sportieve uitstraling hebben en niet passen in het beeld dat het CRT nastreeft weer te geven.
Motoren die technisch en/of motorisch niet in orde zijn.

Ik heb hier op deze site van de week ergens iets gelezen over alluminium velgen. Ik geloof ook dat iemand een link of adres had. Helaas had ik dat niet opgeschreven en ik zoek me ongans waar dat ook al weer stond?
Iemand die dit uit zijn hoofd weet?
[/quote]

regelement pag 79 aanvullende speciefiecaties classic klasse
art nr 91.11 schijfremmen
de motoren mogen zijn uitgerust met schijfremmen, tenzij origineel daarmee uitgerust in het jaar van introdutie en van hetzelfde type als origineel *D

http://www.xs4all.nl/~sflonk/wegrace%20onk%20regelement.pdf

wat betrefd die alu velgen jvdh wheels http://www.jvd-wheels.com/
er is ook nog haan wheels in schijndel. Adres: Ambachtstraat 25 ...

voor polyesterwerk http://web.inter.nl.net/users/M.Ruig/products.htm
 
Terug
Bovenaan Onderaan