CB 600 1999 PC34 - Draait enkel bij inhouden startknop.

Koeno

MF veteraan
14 feb 2008
2.454
170
Oost-Vlaanderen/België
Hi,

Wij hebben hier een CB 600 uit 1999 staan met een vrij zwaar verleden.
Kabelbom & dashboard zijn bijgeknipt/gezaagd om er een cup-motor van te maken.

Gekocht als niet rijdende motor, in de hoop hem toch weer rijdend te kunnen maken voor zelf op circuit te gebruiken.

Tijdens de eerste test lekten de carbu's & tank zelf benzine.
Dus carburator gereviseerd & tank eventjes vervangen door een test tank.

Tijdens de tweede test lekten de carbu & tank niet meer, en de motor slaat aan, maar zodra je de startknop lost val de motor uit.
Spelen met gashendel of choke helpt niets. (Motor staat zonder luchtfilter, dus carbu volledig open).

Aangezien de motor wel wilt aanslaan met het indrukken van de startknop durf ik zeggen:
- startmotor doet het.
- bougies vonken
- carbu geeft een benzine/lucht mengsel dat aanvaardbaar is.

Mijn bedenkingen:
- Zou het kunnen dat zonder luchtfilter de motor té veel lucht hapt waardoor hij niet kan blijven draaien?
- CDI stuk?
- kabelboom door de vorige eigenaar toch te veel verknipt? Al lijkt dat mij een rare piste aangezien de motor wel aanslaat, maar niet blijft draaien?

Heeft iemand nog tips/tricks waar we naar kunnen kijken?

Hopelijk voldoende info gegeven, mocht je toch iets missen, laat maar horen.
 
Mijn bedenkingen:
- Zou het kunnen dat zonder luchtfilter de motor té veel lucht hapt waardoor hij niet kan blijven draaien?
Plak even een strook duct tape over de carb openingen zodat deze voor b.v. 25% dicht zijn, dan heb je bovenstaande bedenking snel getest.

Volgens mij geeft de motor dan geen enkele klap meer

- kabelboom door de vorige eigenaar toch te veel verknipt? Al lijkt dat mij een rare piste aangezien de motor wel aanslaat, maar niet blijft draaien?

Heeft iemand nog tips/tricks waar we naar kunnen kijken?
Zie alle overige tips van de overige forumers. Er lijkt niets anders op te zitten dan heel systematisch het elektrisch systeem te gaan doormeten.
 
Het probleem is opgelost...

Omdat de kabelboom zo verminkt was hebben we daar eerst nog verder gekeken, tot ons oog viel op de connector die gaat van kabelboom naar killswitch/startknop.
De kabels waren de boosdoener... vanuit de killswitch & startknop gaan 4 draden (waarvan 1tje doorgelust werd, en dus nog 3 overbleven) naar de connector van de kabelboom.
De 3 overgebleven zaten in het verkeerde pinhole van de connector.
Dus starten wou hij wel, maar zodra de startknop gelost werd, werd de kring ook terug onderbroken (als die uitleg sense maakt).

alleszins de kabelkes terug in het juiste gaatje gestoken en dat ding startte onmiddellijk...

iedereen bedankt om mee te denken...
dat de kabelboom zo verminkt was konden jullie natuurlijk niet vanop afstand weten ;-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan