CB 650 Z balhoofdlagers liggen los in frame

mytime1970

MF'er
11 jun 2004
48
0
Harderwijk
Hoi,

Onlangs een CB 650 Z van 1980 gekocht niet te duur, maar met een mankement, dat ik al gevonden had voordat ik 'm kocht *vandaar niet te duur*.
Balhoofdlagers liggen los in het frame.
Ik wil dit liefst netjes repareren, en de fiets een grote beurt geven zodat ik zorgeloos kan rijden.
Ik denk dat een en ander wat meer voeten in aarde heeft dan simpelweg het vervangen van het setje lagers.
Hebben jullie ideeen hoe je dit probleem het beste kan aanpakken?
Bij voorbaat dank,

mytime1970

het komt niet duidelijk over wat er mis is met de lagers,zijn de kogeltjes/rollers gaan zwerven en zijn de lagerschalen nog vast op hun plek?onbeschadigd? dan kun je volstaan met nieuwe kogeltjes plaatsen,let wel op het juiste aantal!
of zitten er putjes/krassen in de geharde schalen? moet je echt niet hebben!
doe het perfect met nieuwe conische rollagers.

Dag allemaal,

Het probleem is als Joop H het omschreven heeft.
Er is te lang met versleten lagers gereden.
Daardoor liggen de lagerschalen los, de lagerschalen klemmen niet meer in het frame maar liggen er los in.
Je kunt het voorwiel een halve centimeter naar voren/achteren bewegen.
Er zullen nieuwe lagers in moeten, en die ruimte tussen de lagerschaal en het frame zal met iets (waarschijnlijk opgelast metaal) opgevuld moeten worden.
Of er zal een overmaat lager in moeten als die bestaan.
Maar mijn idee was mijn licht hier eens op te steken.
Ik denk, misschien krijg ik een gouden tip.

mytime1970

of gewoon met een bankhamer het metaal aan de rand naar binnen tikken tot ie weer goed knijp zit en er wat materiaal tegenaan lassen om het teverstevigen.
kijk is goed of er geen scheurtje zit waardoor de boel is/heeft kunnen wijken.

Hoi,

Als ik dit allemaal zo hoor, dan durf ik ze d'r wel met epoxyhars in te lijmen, ha ha ha 8-) .
Dat spul lijmt als de beste en kan ook vullen als je het opmengt met houtstof. Het wordt keihard.
Ik zal nog even wat rondhoren, er schijnt ook zoiets als "vloeibaar metaal" te bestaan.
Ik geloof zelfs dat dat spul op epoxy basis is.
Wat nodig is, is iets dat de vrij forse krachten die er op komen kan weerstaan!

mytime1970

je slaat de spijker op zijn kop
er moeten niet alleen grote krachten op komen, je moet zelfs je achterwiel van de grond kunnen krijgen op die lagers. let dus op wat je doet. Verder zijn er vast en zeker wel overmaatse lagers te koop, vraag is of de rest van het metaal niet zodanig verzwakt is, dat het niet meer veilig is. In utrecht zit een zaakje die alleen maar lagers verkoopt. zon kerel kan je zeker verder helpen

good luck

Terug
Bovenaan Onderaan