cb 650z 1982 wat voor olie en moet er loodvervanger in???

smoothrp

Die hard MF'er
16 jan 2008
304
0
Noord-Brabant
Sinds gisteren ben ik de trotse eigenaar van een Honda cb650z uit 1982 met 81.000km op de teller.

Ik weet dat er momenteel 10W40 half syn olie in het blok zit. Ik heb gelezen dat er eigenlijk 10W40 mineraal in moet. Is dit echt nodig, zijn er nadelige gevolgen als ik er gewoon 10W40 hald syn motorolie aan toevoeg?

En moet er loodvervanger aan de benzine toegevoegd worden? Als ik op internetsites kijk waar je onderdelen kan kopen staan er bij de cb650z ook een flesje loodvervanger.

Alvast bedankt voor jullie antwoord.
 
In een CB uit 82 kan je gewoon een half syntheet doen,de reden dat in oude motoren geen synthetische olie mag doen is dat de keerringen in die blokken daardoor aangetast worden,een CB uit 82 is al modern genoeg om daar geen last van te hebben,ook is het niet aan te raden om in een motor met een hoge km stand die altijd op mineraal gereden heeft om te schakelen op volsynthetisch,door de reinigende dopes die daar inzitten kan het blok na een tijdje veel olie gaan gebruiken ,omdat synthetische olie kool gaat oplossen wat tussen de zuigerveren zit. loodvervanger is niet nodig,
bij de introductie van loodvrije benzine in NL kregen sommige motoren last van verbrande
kleppen,tegenwoordig is die benzine zoveel verbeterd dat je daar niet bang meer voor
hoef te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan