Cb 750 F1 zo dood als wat

De Don

MF'er
22 jun 2006
83
0
Groningen
Ik ging vaochtend vrolijk naar mijn werk op mijn oldtimer/brik, een honda 750 f1 uit 1978. Niets aan de hand.
Net wilde ik even een lunchje halen en daartoe de motor pakken, maar hij wilde niet.
Niets doet ie, als ik hem op contact zet. Geen lampje gaat branden.

Het electrisch systeem is net nagekeken (door monteur) en er zit een nieuwe accu in. Desalniettemin heb ik hem even met kabels aan een auto-accu gehad, ook niets.
Ik heb de zekeringen ook gecheckt, althans diegenen die zichtbaar zijn als het het zijkapje verwijdert wordt (misschien zijn er meer?).

Wie heeft er een tip?
 
Ik ben inderdaad tamelijk leek, maar de noodschakelaar had ik al gecontroleerd...
Toch bedankt.


Het contactslot is niet bepaald nieuw, maar ook niet rot. Nog geen probelemen mee gehad.
De verbindingen van de accu lijken me ook prima.

Is dat startrelais makkelijk te vinden?
 
Zit de min kabel die van de accu komt goed vast aan het frame?
Het startrelais zit meestal links of rechts achter een zijkap, volg gewoon de dikke rode kabel die vanaf de pluspool van je accu komt. Het eerste ding wat je tegenkomt is je startrelais.
 
Motor staat niet in versnelling toevallig :?

Kan me van mijn eigen brik zoiets herinneren: geen enkel lampje branden, behalve bij een poging tot starten: dan wel hte olie lampje, meer niet. . .

Dus ook geen neutraal lampje -> beveiliging.

Maar als de motor helemaal NIETS meer doet (geen verlichting, geen controle lampjes) dan moet het wel in de accu/zekeringen sfeer liggen.

Glaszekeringen lijken soms nog wel in orde, maar zijn dat niet O-) ervaring B|
 
Bedankt allen voor het meedenken/tips!

Het was inderdaad het contactslot. Misschien niet het slot zelf, maar de techniek erachter. Schoonmaken schijnt te kunnen helpen en anders een nieuwe (ouwe).
Maar eens aan het knutselen slaan.

Nu is ie kortgesloten en kan ik rijden.
 
kheb ook altijd gedonder met me contactslot. heb van me rat al een schemerlamp schakelaar tussen geklooid. die contactjes gaan altijd gelijk naar de bliksem voor voooal als je in de winter rijd. oxyde meuk
 
Het zal in dit geval wel ouderdom zijn.
De contactjes zijn inderdaad op sommige plekken groen geoxideerd.
En binnen schijnen tal van koperdraadjes te lopen, dus wellicht is dat helemaal groen na 28 jaar.

Koper oxideert nu eenmaal door zuurstof, maar het CuO zou weer te verwijderen zijn door een sterk zuur. Bestaat hier speciale spray of oplossing voor of kan ik gewoon (verdunde) azijnzuur of zoutzuur nemen?
(Bij zoutzuur zou het nog beter gaan omdat dan de Cu2+ gecomplexeert wordt door Cl-)

Of waar oma de koper mee poetst?
 
Contactreinigerspray uit de electronica-winkel.

Er bestaan meerdere soorten/merken in maar per winkel tref je er meest maar 1 of 2.

Puzzle vind ik altijd, dat er zowel van kunststoffen als van contactreinigers erg veel typen/samenstellingen bestaan; niet 1 contactreiniger die ik meemaakte was 100% vriendelijk tegen IEDERE rubber/kunststof en ik heb wel kunststof schakelaardelen en ook een RAM-geheugenslot in een computer op de eigen veerspanning zien barsten/breken, kort na een snuif.
 
Terug
Bovenaan Onderaan