Cb 750 F2 naar caff racer

Franz

Rookie
5 mrt 2007
8
0
Een paar weken terug heb ik een CB 750 F2 uit '78 gekocht.

Opzich al leuk genoeg, maar wordt nog mooier als cafe racer!!!

Heb niet heel veel ervaring met dit soort projecten, maar heb goede hoop en een ton up aan ideeen ;)

Het eerste waar ik tegenaan loop is dat de motor moeite heeft met hoge toeren. Merk dat de 2e cylinder niet voor de volle 100% mee doet. Uitlaatpijp van cylinder werdt wel goed warm, maar zeker niet zo heet als de andere 3!.

Hoop dat het alleen een verstopte sproeier is of iets dergelijk. Of heeft iemand hier andere gedachten over?

full
 
Ben inmiddels lekker aan het slopen geslagen. ;)

Alles ziet er tot nu toe best netjes uit. Was bang dat ik in de olie veel rotzooi zou vinden maar dat is mij 100% mee gevallen.

Heb inmiddels ook een tank'ie op de kop getikt en ga deze eerst plamuren, tank-sealen en natuurlijk spuiten.

Voor het idee:
full
 
Laatst bewerkt:
word het ook zoiets en als een honda geen zin heeft loopt ie niet voor 100%
[afbeelding]
gr mathmax

Ziet er zeker goed uit! Geeft een beetje het Marlon Brando 'Wild One' gevoel.

Nu ik dat geel zie begin ik toch weer te twijfelen. Ziet er wel erg mooi uit. Was zelf nog niet verder gekomen dan zwart.

Is die olie tank van een K? of is dat een cover?
 
Laatst bewerkt:
Ziet er zeker goed uit! Geeft een beetje het Marlon Brando 'Wild One' gevoel.

Nu ik dat geel zie begin ik toch weer te twijfelen. Ziet er wel erg mooi uit. Was zelf nog niet verder gekomen dan zwart.

Is die olie tank van een K? of is dat een cover?
de olietank is van een k deze motor is van 1972 met onderdelen van een 81 750f
 
Nee geef mij dan maar die zwarte, er moet minimaal een m-stuurtje op om als cafe-racer door te gaan })
Waarschijnlijk moet die F2 eens goed worden gesynchroniseerd, maar ik zou eerst eens kijken naar de kleur (en eventuele nattigheid) van de bougies als hij even gelopen heeft. Kun je een beetje zien of hij verbrandt en verder of het mengsel een beetje klopt. Zeker met die open luchtfilters is het belangrijk om te checken of het mengsel klopt omdat er dan grotere sproeiers in moeten dan origineel.
 
He, leuk project!

Ik heb zelf met mn broertje net een F2 gekocht en ben nu op zoek naar een kettingrandje en de beugels onder het zadel.

En aangezien je op een caferacer al die overbodige ijzerwaren niet nodig hebt, ben ik best berid ze van je over te nemen ;)

Laat maar weten of je het kwijt wil!

Succes met je project!
 
he beste f2 rijder ,als je hem gaat ombouwen tot een cafe racer .wil je dan het rechter zijkapje verkopen dat voor de olie tank zit.ben zelf ook met zo een ding bezig en als je het zadel ook veranderd heb ik daar ook wel intresse in groetjes
 
Mijn F2 caferacer:
simg1006ed3.jpg

By rene1952, shot with MD9700 at 2007-08-28

simg1001td9.jpg

By rene1952, shot with http://profile.imageshack.us/camerabuy.php?model=MD9700&make=Medion+++OPTICAL+CO%2CLTD (MD9700) at 2007-08-28

simg1016oi6.jpg

By rene1952, shot with http://profile.imageshack.us/camerabuy.php?model=MD9700&make=Medion+++OPTICAL+CO%2CLTD (MD9700) at 2007-02-17

simg1014ak4.jpg

By rene1952, shot with http://profile.imageshack.us/camerabuy.php?model=MD9700&make=Medion+++OPTICAL+CO%2CLTD (MD9700) at 2007-02-17
 
Hallo Rene,

mooie fiets zeg!

Op ImageShack te zien heb je er behoorlijk wat werk aan gehad.

Ik had vandaag Rene van Maanen aan de lijn voor advies voor het afstellen van mijn Cabs icm mijn Kelken.

Het probleem is dat de motor bij het wegrijden behoorlijk inhoud.
Nu heb ik begrepen dat jij dit probleem ook had en 2 messing pijpjes op de carb hebt dicht gemaakt...
Rene van M. heeft mij proberen uit te leggen waar ik deze pijpjes moest zoeken, maar ik heb geen idee waar ze zitten ;)

Het is zeker een F2 carb met acc. pomp.

ps ik ben al een tijdje niet meer op MF geweest dus zal zsm nieuwe foto's plaatsen.
 
Franz,

Het zijn bij mij F2 carbs met accelleratiepomp.
Ik heb inderdaad bij elke carburateur een van de messing pijpjes dichtgesoldeerd.
Dit is het linkerpijpje , dat heb ik gedaan met behulp van een passend klein kopspijkertje welke ik erin vastgesoldeerd heb.
Blijft gewoon vastzitten omdat soldeer hecht op messing.
Beter is naar ik hoorde zeggen om een minuscuul busje te maken maken met een hele kleine doorlaat , dit erin te persen , zodat er toch nog wat lucht doorheen kan.
Het gaat voornamelijk om het oppakken vanaf stationair totdat de schuiven openen.
Ook is natuurlijk belangrijk dat je de goede sproeiers hebt , ik heb nu 127 kan zelfs nog kleiner , ik denk 125 omdat ie nog iets te rijk staat.
Maar verder pakt ie zonder haperen op , kan zelfs in de vijf 3000 tpm draaien dan gas vol open en zonder aarzelen loopt ie naar top.
Nu is aan mijn motor nog wel meer gedaan , oa kop geflowed , grotere inlaatkleppen en nog het eea ander en dat zal ook z'n invloed hebben.
Zie verder de foto van de carbs en dan is het het linker pijpje.
img4920ec4.jpg

By rene1952, shot with http://profile.imageshack.us/camerabuy.php?model=Canon+EOS+300D+DIGITAL&make=Canon (Canon EOS 300D DIGITAL) at 2007-09-04
 
Dank je wel voor je reactie.

het wegrijden vanuit stationair is exact mijn probleem.

ik ga kijken of ik iets kan bedenken om aan een buisje te komen of te maken met zo'n kleine diameter. Echter klinkt dit niet enigsinds gemakkelijk. Het lijkt mij makkelijker om het met een klein spijkertje te doen zoals je het nu hebt opgelost.

De foto is van voor de ingreep neem ik aan?

Ik ga er mee aan de slag en houd je op de hoogte van het resultaat.

En trouwens je fiets zal een lekker geluidje geven denk ik zo :)
Het valt mij nog mee hoe aardig mijn buren mij nog vinden, want mijn uitlaat is ook niet bepaald dicht. Maar ze vinden dat dit erbij hoort, bij een Cafe. Te gek!
 
Is inderdaad van voor de ingreep.
Iemand die heel veel verstand van Honda fours heeft is Gerrit Lether uit Steenderen.
Hij kwam ook met het idee van die pijpjes , kan ie ook maken.
Hij is regelmatig ook op dit forum te vinden onder de naam Classic Bike Tuning.
Hij heeft mijn blok 'wat' gekieteld , zie de foto's:
o.a. cilinderinhoud naar 822 cc mbv cb900 tweedehands zuigers.
Kop geflowed en grotere inlaat kleppen 35 mm en squishrand aangebracht.

img7103up0.jpg


img7098ic7.jpg
 
Fotorapportage hoe ik van een roestige CB750F2 een caferacer heb gebouwd.

De foto's zijn niet volgorderlijk.
Klik op de link: MyAlbum - Gratis online fotoalbum maken

Een kleine toelichting op de ombouw :
Betreft een F2 uit 1978 bij mij in het dorp gekocht voor een schijntje , stond al lang buiten onder een zeiltje , heel veel roest maar liep nog redelijk goed.
Bijna alle polyester delen bij een voormalig polyester bedrijf (Dogger in Daarlerveen) tesamen met de clipons kunnen ruilen tegen overbodige originele F2 onderdelen.
De kuip met steun had René van Maanen nog liggen.(http://www.honda4.nl (www.honda4.nl))
De kuipruit is door Dogger nieuw voor mij gemaakt.
Rem/schakelset via Marktplaats bemachtigd , de voorvorkstabilisator via Ebay.
CB900F dubbelzuigerremklauwen via motorsloop Woesthof in Brummen , deze klauwen passen zondermeer op de F2 vork en schijven , geweldige remwerking.
Nu voorzien van stalen remleidingen , tevens de hoofdremcilinders voorzien van revisiesetjes.
De uitlaat ook van Marktplaats , vanaf de bochten verder zelf aangepast voor meer grondspeling.
Verder natuurlijk heel veel nieuwe originele Honda onderdelen bij René van Maanen vandaan.

Aan het onderblok hoefde verder behoudens nieuwe keerringen , kettingen , spanners en rollen niets vervangen te worden.
Wel waren de klepgeleiders totaal versleten en ook enkele gebroken , de kleppen waren op de stelen ingeslagen door de klepstelboutjes.
Daarom ook dank aan Gerrit Lether (classic bike tuning) voor de nieuwe kleppen , het pas maken van de nieuwe klepgeleiders en kleppen en het ' flowen' en vlakken van de cilinderkop en het gaten boren in de remschijven.
Inmiddels is de cilinderhoud ook naar 822 cc vergroot , met de originele zuigers verbruikte ie nogal wat olie.
Ook inlaatkleppen( van mitsubishi auto) nu vergroot naar 35 mm .
Loopt nu met alle aanpassingen als een turbine , blijft maar doortrekken.
Je kunt er heel schakellui mee rijden , in z'n vijf rustig 120 rijdend dan een draai aan het gas en je haalt in zonder terugschakelen.

Verder zijn blok , frame en uitlaat gestraald en met VHT lak gespoten.
Polyester zoals tank/zit/spatbord/kuip gewoon met een spuitbus Dupli Color en 2K blanke lak gespoten.Wel heel erg veel plamuur en schuurwerk aan vooraf gegaan.Dit is de basis voor glad spuitwerk.
Het frame is met de kwast gelakt , de achtervork gespoten , beide met Hammerite.
Aluminium zijplaten komen van de Gamma.(verkrijgbaar met diverse motieven)
Verder is de olietank naar binnen geplaatst , daarom moesten aan en afvoerpijpjes aan de tank verlengd worden.
Zo ook de elektra naar binnen verplaats , accu staat nu onder het opklapbare zitje.
Van de bovenste kroonplaat zijn de stuurlussen afgeslepen vervolgens gepolijst en een eigen controlepaneeltje gemaakt.
Overbodige zaken van het frame geslepen en veel nieuwe steuntjes gemaakt en aan het frame gelast. Alle framelassen volgelast voor zover mogelijk.
Achtervork gelagerd met bronzen bussen , balhoofd met naaldlagers.
Banden zijn Bridgestone Battlax BT45.

Inmiddels is de cilinderhoud ook naar 822 cc vergroot , met de originele zuigers verbruikte ie nogal wat olie.
Loopt nu met alle aanpassingen als een raket , blijft maar doortrekken.

Wat ik verder nog van plan ben is de motor voorzien van spaakwielen met aluminium velgen , hiervoor ben ik nog zoekende naar andere naven en velgen.
Voorwiel wil ik naar 18 inch om een flitsender stuurgedrag te krijgen , ik heb nu de vorkpoten al 3 centimeter door de kroonplaten laten steken en langere achterschokbrekers gemonteerd , maar nog stuurt ie sloom en wil nog teveel rechtdoor in de bochten.
De rechtdoorstabiliteit is nog steeds prima gebleven.
Een ander idee is misschien om de wielbasis ook nog te verkorten dmv de achtervork in te korten of een compleet nieuwe kortere achtervork te maken.
Deze Honda's hebben naar huidige maatstaven een veel te grote wielbasis.
Ik heb inmiddels ook een ander frame waaraan ik het onderframe wil wegzagen en dan op andere plaatsen verstevigingen wil toevoegen.
Dit om oa een gemakkelijker in/uitbouw van het blok mogelijk te kunnen maken , bedoeling is om het blok naar onderen eruit te laten zakken.

Bij deze het emailadres en wachtwoord om te kunnen inloggen op mijnalbum.nl als de link niet rechtstreeks werkt.:
emailadres: r.vandermeijden3@chello.nl
wachtwoord: honda750
 
Hey Rene,

je hebt er iets heel moois van je gemaakt!
Je hebt me verteld over deze 750 in Gedinne!

Ik was op zoek naar wat infomatie over een 750 omdat een kennis van me plannen heeft er een te kopen en te verbouwen. Als ik dan ga racen kan hij evt in parade rijden en kijken of het bevalt en gaat.

Veel succes met je project en wie weet tot ziens.

John
full


PS als je de foto ziet weet je denk ik wel wie ik ben?
 
Hallo John,

Ik wist al wie je was zonder de foto , had al eea gevolgd van de opbouw van jouw prachtige replica.
Ben er jalours op !
En wat loopt dat ding goed en dan het geluid prachtig.
Volgens met zit jij ook wel eens op de campersite , want daar ben ik de alias Hymer ook wel eens tegengekomen oa bij de reparatie van een Trumakachel.
Heb zelf ook een camper vandaar.


gr.René
 
Wat is er mis met alu/rvs platen ?
Heb je misschien een alternatief ?
Smaken verschillen en om de niet zo'n fraaie olietank en electra uit het zicht te houden is dit toch een leuke oplossing.
 
Mooi ding ! alleen die RVS/alu zijplaten..kan mij nu iemand eens proberen te overtuigen van de mooiigheid hiervan ? Het haalt de jus van het ding af.... :X


dat overtuigen gaat mij niet lukken Maarten.
ik vind het ook een mooie fiets, maar met die metaalkleurige zijplaten heb ik ook niets. Het maakt het niet tot een mooi geheel in mijn optiek. Waarom niet in kleur meespuiten..?
 
Inmiddels via marktplaats een frame met een vierkante achterbrug gevonden met conische lagers.
Frame kostte maar een paar tientjes en het ging me uiteindelijk alleen om de vork.
Want voor dat geld kun je onmogelijk er zelf een maken.
Het is waarschijnlijk een Janton vork , werd in de zeventiger jaren veel gebruikt voor een beter weggedrag.
Inmiddels vork gemonteerd , moest wel de kettingspanners zelf maken waren niet meer aanwezig.
Het rijgedrag is opmerkelijk verbeterd , vering spreekt veel beter aan waarschijnlijk omdat de bevestiging 1 cm meer naar voren staat waardoor de schokbrekers wat steiler staan en daardoor de motor nog wat meer op z'n kop staat en vanwege de conische lagering welke directer reageert dan de bronzen bussen die toch min of meer klemmen tussen het frame.
img7233ey8.jpg
 
~
Mooi ding ! alleen die RVS/alu zijplaten..kan mij nu iemand eens proberen te overtuigen van de mooiigheid hiervan ? Het haalt de jus van het ding af.... :X~



Het mooie ervan ontgaat mij ook. Als het de mijne was zou ik er voor kiezen om ze minimaal in de kleur te spuiten of anders een beetje creatief met Styropor en polyester tekeer te gaan.

Eh ja, hiet moeten gewoon gespaakte wielen op.

Voor de rest, TOPPIE!! *O*
 
Hallo René,

Ik zie dat je een hele andere bevestiging hebt voor de uitlaten op het blok dan ik. Is dit standaard van een ander type of homemade?

Heb zelf de gekartelde klemmen en wil graag iets netters zodoende.

Verder prachtig blokkie met al dat zwart :9~

Ivan
 
Ivan,

De uitlaatwartels zijn nog steeds standaard alleen heb ik de kartels eraf gedraaid, staat strakker.

En vwb de aluminiumzijplaten , deze zijn nu zwart , ik was alle kritiek zat.
Staat wel saai.

gr. René
 
Terug
Bovenaan Onderaan