CB 750 four kopen

bvandijk

MF'er
13 mrt 2009
75
0
Antwerpen
Dag,

Ik wil graag een klassieke motor kopen voor niet te veel :-) en mijn oog is gevallen op de Honda CB750. Er staan er veel te koop op internet, veel modellen ook (F1, K0, etc). Is er iemand die weet:

1) Of er ergens een mooi overzicht te vinden is van wat het verschil tussen de modellen precies is?

2) Zijn er bepaalde modellen beter om mee te beginnen (betrouwbaarheid, verkrijgbaarheid en prijs van onderdelen, makkelijk sleutelen?) dan andere? Modellen die je beter kan vermijden?

3) Zijn er dingen waar ik specifiek op moet letten bij aanschaf? (dure onderdelen, niet meer te verkrijgen, moeilijk te repareren?).

Ik wil er dus een van zeker 20 jaar oud. Mijn idee is (na wat prijzen gezien te hebben) dat het beter is een wat betere te kopen dan een 'opknapper' en in eerste instantie zou ik dan geneigd zijn vooral op lakwerk en chroom te letten, klinkt dat zinvol?

Bedankt, ik kijk uit naar de reacties.
Bas
 
Als jij gewoon direkt wil rijden en niet te veel sores,kun je beter wat meer uitgeven voor een mooie komplete bike.Kilometerstand bv ca 50k max op zich zijn de cb modellen beresterk dus als hij mooi loopt heb je de helft al gewonnen en kan er niet al te veel misgaan.lakwerk moet je gewoon bekijken is het mooi genoeg of niet,vooral opletten dat het geen afgetrapte bike is.Voor 800 tot 1000,= euro moet je echt een mooie kunnen kopen.Suc6
 
Deze mannen weten en hebben alles wat je nodig hebt. Heb je direct ook een overzicht van wat er is.
www.fourdeel.com
www.blauweplaat.nl
www.honda4.nl
 
ja, ga met een grote boog om een F2 uit '78 heen, maar een F1 van voor dat bj is juist weer een prima klassieke motor die betrouwbaar is en makkelijk aan te sleuten is.
 
btw. Bas van Dijk een vrouw?? of zoek je vrouwen voor de wetenschap :+

Foutje in profiel... Is hersteld, ik ben wel degelijk een man en niet zoekende.. :-)

Bedankt voor alle reacties!

Als ik er een heb zal ik een foto plaatsen, eerst even rijbewijs halen ;->

Ik rij momenteel 125cc, dat mag in Belgie (waar ik woon) met een rijbewijs B.

Groet,
Bas
 
Let op olielekkage (zowiezo altijd al op letten) tussen de uitlaatpoorten. Tussen de bochten van cilinder 1 en 2 en tussen 3 en 4 heb je een opening door het blok heen. Lekkage daar verhelpen is een ellendige klus en loopt nogal eens uit op een andere cilinderkop.

Een mooi overzicht van alle types vind je in "Original Honda CB750" van John Wyatt.

51T0WD9SREL._SL500_AA240_.jpg
 
Ach, 'perse een 750' weet ik niet, deze is zeker ook mooi, maar de 750 heeft iets he? Klassieker, beroemde bike... (en toch iets sneller ook he.. )

Ik wil hem overigens wel voor dagelijks woon-werk gebruiken, dus museumconditie hoeft ook weer niet. Ik rij 25km per dag, momenteel op een 125cc maar dat is toch net te weinig op de snelweg ;->

Kan iemand hier nog iets zinnigs over zeggen: Ik zie dat er verschillende uitlaten zijn, 4in4, 4in1 (en ook 4in2 ??). De 4in4 is origineel toch? Of werden ze beide gemaakt, en wat zijn de voor en nadelen van beide? Ziet er natuurlijk anders uit, dat snap ik, maar maakt het verder uit voor prestaties, geluid, ??

Bedankt,
Bas
 
Ik begrijp van je dat je een onversleutelde goedlopende CB750 wil kopen, je wil er dus niks aan verbouwen?

Als je het voor dagelijks vervoer wil gaan gebruiken is een K2 of K6 een beetje zonde vind ik zelf (dit vind ik wel de mooiste CB750 overigens). Een originele 4 in 4 vind het niet leuk om in de regen te staan en pekel in de winter..

Ik zou dan voor een K7 of F1 gaan als ik jou was, Het verschil tussen deze 2 is dat een F1 achter een schijfrem heeft en een K7 trommelrem. De originele onderdelen van deze 2 modellen zijn allemaal goed te vinden en betaalbaar in tegenoverstelling tot originele onderdelen van bijvoorbeeld een K2 (Denk aan buddyseat, zijkappen, kroonplaat, tellers, uitlaten etc.) In de slijtageonderdelen zoals kabels, filters, banden, keerringen, pakkingsetjes en bougies is het allemaal wel redelijk gelijk in kosten tussen alle CB750 OHC's. Op de gegeven links eerder kun je alle onderdelen vinden.

Voor 700 tot 1000 euro zou je wel een hele nette moeten kunnen vinden denk ik.

Je hebt het ook over makkelijk sleutelen, nou weet ik niet wat jij ''makkelijk'' vind, maar vergeet even niet bij de CB750 SOHC dat het blok er al uitmoet als je alleen je klepseals wil vervangen oid. Onderhoud aan je motorblok als je blok er nog in zit zijn, kleppen stellen, ontsteking afstellen, nokkenasketting spannen, je koppeling afstellen/ vervangen, je startmotor, Je oliepomp vervangen/ reviseren, en natuurlijk je carburateurs en dan houd het wel op..

Succes!
 
Laatst bewerkt:
En vergeet niet dat Honda niet alleen SOHC's heeft gemaakt. Je kan b.v ook kiezen voor een Bolletje of zoals ik heb gedaan een CBX 750. Nee ik doe de mijne nog niet weg.
Levert allemaal net even wat meer vermogen en topsnelheid, hydraulische koppeling, hydraulische klepstoters, en dubbele schijf voor. Het is het overwegen waard.
 
Voor woon-werk verkeer is de CBX 750 F een perfect alternatief. Ik ben zelf nogal een Bol d'or liefhebber maar heb jarenlang op een cbx750f woon-werk gereden.
Supergoeie fiets daarvoor. Weinig onderhoud, zat vermogen, het kleine kuipje maakte de snelweg een stuk aangenamer en gunstig in prijs.
 
Klassieker, beroemde bike... (en toch iets sneller ook he.. )
Hmm, ik mis de eerste twee punten, maargoed, ieder z'n smaak he?

Maar wat betreft dat derde, klopt als een bus, maar je krijgt het niet voor niets. Zo'n 750 is best een behoorlijk bakbeest. Het hangt van je eigen postuur af maar ik heb hem destijds om die reden bewust links laten liggen. Ik weet niet hoe je er uit ziet, maar neem het mee in je afweging ;)
 
Toegegeven, 238 kilo rijklaar is naar huidige maatstaven niet bepaald een lichtgewicht te noemen. Staat tegenover dat je hem wel heel makkelijk op de bok zet. En 91 pk is ook niet weg.
 
eh, ik ben 1.95m en 100 kilo... groot genoeg voor 750cc? :-)
Kan iemand me uitleggen wat een bolletje is?

Bedankt voor alle replies!

Groet,
Bas
 
Oh ja, al gevonden, Bol d'or.
Die CB550 die hier te koop staat vind ik echt wel heel mooi hoor, maar ik denk dat ik toch voor iets meer vermogen ga, al heb ik er geen ervaring mee, heb tot nu alleen 125cc gereden (in Belgie met Rijbewijs B), ga binnenkort mijn eerste les nemen dus.. Misschien is die, wat is het, 50 pk? wel genoeg. En zoals ik al zei, voor woon-werk is deze eigenijk TE mooi he?

he, weer bedankt voor alle reacties, helpt enorm.
 
He jongens, ben effe in de war nou. Wat is nou precies het verschil tussen de F en K serie? Ik dacht even dat het DOHC vs SOHC was maar dat klopt blijkbaar niet?

Heb een mooie K7 uit '77 zien staan.

groet,
Bas
 
doe die k7 maar .is met jouw postuur ook beter.
k7 is net iets krachtiger dan de oudere modellen.
carbs .hebben een acceleratie pomp.
 
He jongens, ben effe in de war nou. Wat is nou precies het verschil tussen de F en K serie? Ik dacht even dat het DOHC vs SOHC was maar dat klopt blijkbaar niet?

Heb een mooie K7 uit '77 zien staan.

groet,
Bas

De volgorde van bouwen is K0 K1 K2 K3 K4 K5 K6 K7 K8 F0 F1 F2 F3 en zijn allemaal SOHC.
Gebouwd van 1969 tot 1978.
De K serie heeft 4 in 4 uitlaten, de F serie 4 in 1.
K heeft en trommelrem achter, F een schijfrem.

Met wat zoeken kom je tegenwoordig ook gemixte varianten tegen. Ik heb zelf een F1 gehad met een K6 blok erin bijvoorbeeld.

Op http://www.sohc4.net kun je veel info terugvinden over de verschillende types, compleet met lijsten frame en bloknummers.
 
He,

Hmmm.
http://link.marktplaats.nl/286480724

K7, zag er mooi uit, maar via een autohandelaar, vaag verhaal, ingeruild, 1.5 jaar stilgestaan. Ik gaan kijken, voor 900 mocht ik hem hebben maar hij startte met veel moeite, en liep heel rauw vond ik, kwam een soort metaalachtig getik uit, alsof er iemand met een lepel in een pan aan het kletteren was. Was volgens verkoper 'normaal' iets met koppelingslager zei hij. Klonk mij meer als krukas of cam, maar ik weet het niet.
Sloeg steeds af, paar keer opnieuw gestart en ik kon geen proefrit maken omdat hij niet verzekerd was. Maar verder erg mooi, chroom prima, buddy puntgaaf...

wat vinden jullie?

groet,
Bas
 
Ziet er heel netjes uit..enige punten van kritiek zo op het oog, geen originele uitlaat en een gele plaat.

Zo te horen moet er nog wat aan gebeuren, je koopt er dus kennelijk geen rijdende perfect afgestelde fiets voor..

Heb je al eens een hele nette horen lopen overigens dan kan je dit vergelijken! De SOHC's van Honda lopen namelijk ook rauw..

Voor dat geld kun je iets vinden met een beter verhaal van de verkoper, het liefst zul je een liefhebber moeten vinden die er een goed en eerlijk verhaal bij heeft en die ook kan zeggen hoever of oud de koppelingsplaten zijn, wanneer heeft hij voor het laatst een beurt gehad (banden, olie, filters, bougies, ontsteking afgesteld, carbs synchroon gesteld, nokkenasketting vervangen, staat van de primaire ketting, olieverbruik?). Als de huidige eigenaar je dat allemaal kan vertellen heb je een goede/ betere indicatie van wat je precies koopt.

Als je voor rond de 1000 euro een CB750 gaat kopen, buiten bekende forumleden om zou ik het volgende doen:

-compressie meten van alle 4 cilinders (nat en droog, gas dicht en gas open)
-primaire ketting opmeten (olie carter eraf en een schuifmaat erbij pakken)
-Meteen staat van de olie bekijken en oliefilter (van de pomp).
-nokkenas zo nodig ter plekke afstellen (is zo gedaan) en dan naar overige geluiden luisteren.

Kijk je wil namelijk niet sleutelen zeg je, dus wil je een motorfiets kopen waar niks motorisch aan hoeft te gebeuren. Als je dus kiest om dus die K7 te kopen van die dealer (ik neem dan aan zonder garantie?) bestaat de kans dat je na een tijd zo 4 a 5 honderd euro kwijt bent aan revisie (nokkenasketting, primaire kettingen met alle spanrollen, olie, filters, pakkingen, koppelingsplaten, etc. etc.)

Oh en als je de compressie gaat meten, kijk dan of je erachter kunt komen of de zuigerveren op zijn OF je kleppen alleen afgesteld moeten worden (en mogelijk opnieuw ingeslepen). Naast het werk wat je eraan kwijt bent scheelt het ook zo'n 130 euro!

Succes!

Ik ben erachter gekomen dat het kijken naar het uiterlijk en de km stand, niet veel zeggen over de staat van het blok. Is er mee gescheurd? Dat weet je niet en zie je niet..pas als je zaken gaat opmeten! Zo te zien heeft deze 54 K gelopen, als je kettingen en spanrollen buiten de toleranties vallen (wphb) kost dit je binnen aanzienlijke tijd zeker 300 euro, je blok moet eruit en dan moet je het voor dat geld ook allemaal zelf doen, en als je bezig gaat komt je steeds meer kleine dingetjes die ook wel aan vervanging toe zijn..

meten = weten! :Y
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reply.

Overigens WIL ik wel sleutelen, heel graag zelfs, maar met 5 kinderen niet heel evident.. :-)

Ik zou niet precies weten wat ik moet meten aan de distributieketting en oliepomp maar ik krijg binnenkort een Haynes manual, dan zal het wel lukken.

Groet,
Bas

PS als iemand hier een leuk exemplaar te koop heeft hou ik me uiteraard aanbevolen. Maximale prijs 1300 euro, liefst minder :-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan