cb 750 k2 in aantocht!

M'Thijs

Die hard MF'er
Donateur
28 nov 2003
924
105
Breda
Hallo,

Terug van weggeweest, al tijden niet meer op MF gezeten na een intensieve periode. Mijn rode cb500 caferacer heb ik nog, geweldig fijne motor. Maar nu heb ik net een cb750 aangeschaft, die ga ik na mijn vakantie ophalen, half aug. Is een K2, 1974, licht aangepast tot ook een soort caferacer, met 4 pijpen eronder!

Als ik 'm heb moet ik eerst eens flink poetsen en een beurt geven aan de bike, e.e.a. vervangen etc.

Vraagje: kan ik online ergens een onderhoudsschema en -tips vinden? Veel is natuurlijk vergelijkbaar met mijn 500, maar bijv. dat olietankje is toch nieuw. Ben de afgelopen 2 jaar weinig bezig geweest met motoren, sleutelen etc. en ben nu mijn oude info kwijt, dus tips, links, docs, leveranciers etc zijn allemaal welkom!

Alvast dank, plaatjes volgen.
 
Inmiddels heb ik mijn 750 K2 in de garage staan! Klein beurtje gegeven, beetje gepoetst en hogedrukspuit op het blok en hij ziet er weer netjes uit, wat afstelwerk en ook rijft hij nu erg fijn! Foto's volgen!

Wel maakte ik mij zorgen om de distributieketting, die ratelt als een gek. De externe spanner los/vast maakt weinig verschil, dus ik dacht dat ie misschien versleten was. Dat bevestigde gisteren de plaatselijke Honda-dealer, zoveel geratel duidt absoluut op een versleten ketting, met risico dat ie een tandje verspringt en je je kop/kleppen aan gort rijdt. De tellerstand staat op 71.000 km, dus vervangen zou ook wel kunnen onderhand.

Alles bij elkaar een dikke € 200 aan onderdelen, het werk wil ik zelf doen. Met wat sleutelervaring durf ik dat wel aan. Als ik dan toch bezig ben meteen een koprevisie (vlakken, kleppen inslijpen en nieuwe seals om de kleppen). Hebben jullie misschien tips? Moet ik het blok uitbouwen of kan dat in het frame blijven? Moet ik een eindloze ketting bestellen of eentje met klinkschakel? Ik denk dat laatste, zodat de tandwielen kunnen blijven zitten toch? En als ik bezig ben meteen de cilinders en zuigers checken? Het risico is dat ik dadelijk mijn complete blok aan het reviseren ben, van het één komt het ander, en dat is niet de bedoeling. Is een compressietest vooraf niet voldoende om inzicht in de zuigers e.d. te krijgen?

Nou, ik wacht nog even af en zoek verder naar info, ik hoop dat jullie forummers me wat kunnen helpen. Alvast dank en ik ga nu eens een foto'tje maken om hier te posten.
 
En hierbij dan de foto's van de motor!

Zoals je ziet beetje opgeleukt tot café-racer. Heb er een kofferset bij en een seventies racekuip, weet nog niet of ik die monteer. Het kofferrek gaat eraf, alleen tijdens vakanties erop. Verder gaat het rood van de vorkpoten, tellerset en dashbord eraf, dat is erg lelijk vind ik. Poten polijsten, rest zwart maken.

Mooi ding toch? Nu eerst die distributieketting fixen....
full
 
en de laatste voorlopig....

Vraagje: heeft iemand nog een middenbok en zijstandaard liggen voor mij? De huidige zijn niet origineel: de middenbok is te lang dus daar kan hij niet op staan en de zijstandaard komt tegen de uitlaat aan...

Wie oh wie?
full
 
Dat zou zó maar 's kunnen doordat de uitlaten er niet onder horen..... Dit zijn K7 pijpen....

Wél een leuk ding, trouwens!
 
Heeft iemand misschien tips voor het vervangen van de nokkenasketting? Heel graag!!! Momenteel durf ik eigenlijk niet meer te rijden uit angst dat ik de boel in de soep draai.... Alvast dank voor het meedenken!
 
ik zou je graag willen helpen matthijs, maar mijn verstand van 750's is nul. Mooi motorke trouwens Matthijs, persoonlijk vind ik het alleen zonde van het voorspatbord, maar gelukkig smaken verschillen :Y
 
Hoi, dank voor je reactie! Al weer een tijd geleden he! dat voorspatbord had ik zelf ook liever anders gehad, een vorige eigenaar heeft de zaag erin gezet. Overigens wel netjes gedaan hoor, maar als ik eens een ander spatbordje tegenkom wie weet...

Nu eerst andere zorgen, die ketting en spanners vervangen. Ik zag op internet al dat je de nieuwe ketting aan de oude kunt vastmaken en dan doortrekken, om zo de ketting te vervangen. Maar ik wil/moet meteen ook de geleider en spanrollen vervangen, dus ik denk toch heel de kop (en cilinders?) lichten. Ik wacht nog even af, wie weet heeft een forummer goede tips voor mij!
 
Maar al haal je de kop en cilinders er af dan nog moet je hem om de krukas heen krijgen, dus dan moet je nog zelf klinken. Heb ik bij mijn 400 ook zo gedaan, alleen moet je wel een extra zware kwaliteit ponstang hebben.
 
Kvin die witte op de achtergrond toch zéker zo spannend... :P ;)

Rode tellers en koplamp staat eigenlijk wel,voorpoten is inderdaad minder...
Have d'r fun mee!
 
Yhiiihhaaaaaa! Probleem opgelost! Ik zocht internet af naar info over het vervangen van de ketting, stuitte ik op een tip om niet zomaar de spanner los-vast te draaien om de ketting te spannen, maar eerst de nokkenas in de juiste stand te zetten, BDP 1-4. Dat gedaan, en nu is de ratel weg! Dus niks nie vervangen nie, die ketting blijft lekker zitten en ik span voortaan op deze manier!!!!!

Wel weer een nieuw probleempje, namelijk na een kleine 10 heerlijke minuten rijden klapte mijn hoofdzekering eruit (er is er maar eentje), middenin de polder! Nu weet ik niet zeker of ik het juiste amperage zekering erin en weet ook niet welk amperage erin hoort. 20 ofzo? Kan iemand mij dat vertellen?

Wat kan het zijn, ergens sluiting of iets met de spanningsregelaar ofzo?
 
begin eerst eens met slechte contacten, even de blokstekkers los en de polen mooi schoon krabben. 20A kan goed, d8 dat er bij mij 15A in zat

Die witte is inderdaad mooi Triple :D
 
Hoi,

Leuk om na een jaar of 2 weer dezelfde mensen hier tegen te komen!! Ik hoop dat alles goed is met jullie en met jullie motoren, revisie-en verbouw projecten!
Zelf heb ik ook niet stil gezeten, mijn rode cb500 cafe-racer is in topstaat, rijdt als een kanonskogel door de ardennen. Ben ook druk geweest mijn mijn Citroen DS 21, dat is net een cb maar dan uitgebreider, dus meer werk maar net zo bevredigend. Die auto is nu vrijwel klaar en wordt zo'n beetje dagelijks gebruikt. Daarnaast ben ik al 2 jaar bezig om ons huis te verbouwen/op te knappen, er komt eindelijk schot in de zaak dus nu was de tijd rijp om weer een leuke motor aan te schaffen en op MF te zitten. Mijn cb500 is geweldig, maar toch zit ik daarop met mijn 1.92 m wat opgevouwen, vandaar nu dus zijn grote broer, de cb750 K2 !!!

Ik zal binnenkort eens een leuke foto posten van mijn 3 klassieke schatjes bij elkaar. Yhiihaaa, 3 blauwe platen in éé'n garage!

Ik hoop trouwens de eletrische storing te hebben opgelost, de zekeringkast bungelde los en een draadje lag wat bloot, nu niet meer dus hopelijk blijft mijn zekering nu heel. Is trouwens 15A, even opgezocht via www.honda4fun.com, daar kon ik e.e.a. downloaden.

Nou tot later, ik zal mijn belevenissen met de cb hier up-to-date houden.

Gegroet en rijdt voorzichtig allemaal, á la joe bar enzo.... ;)
 
Geen storinkje meer aan de lucht!!! Ben zojuist van Tilburg naar Den Bosch gereden, zonder dat er een zekering klapte, dus daar zal het wel aan geleden hebben. Momenteel heb ik een moderne zekeringhouder geplaatst, en dat werkt dus prima.

Kan ik voortaan fijn op de cb750 knallen!!! :) :)
 
Laatst bewerkt:
Geen storinkje meer aan de lucht!!! Ben zojuist van Tilburg naar Den Bosch gereden, zonder dat er een zekering klapte, dus daar zal het wel aan geleden hebben. Momenteel heb ik een moderne zekeringhouder geplaatst, en dat werkt dus prima.

Kan ik voortaan fijn op de cb750 knallen!!! :) :)


Mooi, kan je over anderhalve week lekker mee naar de eifel. :Y :]

:W
 
Yoooh Mtijs

Als je mij een mailtje stuurt, ik heb het WPH boek voor je. Die kun je dan downloaden.

Ik heb hetzelfde blok gehad maar dan in een hardtail frame
 
Terug
Bovenaan Onderaan