CB 750 KZ 1979 opknappen

Nog wat foto's

Gehoonde cilinder:
dscf1529s.jpg


Nieuwde zuigerveren:
dscf1530t.jpg


Alle zuigers bij elkaar op het onderblok
dscf1533c.jpg


Het kale frame zonder blok
dscf1535v.jpg



EEeeeennn een sinterklaas kado'tje.... een Marshall Deeptone N.O.S. 4-1 uitlaat!
dscf1537s.jpg
 
Vandaag het blok weer in elkaar gezet.

Eerst de voetpakking erop + 4 rubbers om de 4 binnenste draadeinden aan de inlaatkant + 4 rubbers om de cilinderhemden op het cilinderblok.

Daarna cilinderblok laten zakken, zuigers beetje heen en weer lopen prullen en beetje bij beetje gleed het cilinderblok over de zuigers heen. Laatste stukje was redelijk spannend omdat het redelijk wat kracht koste om het laatste stukje van de 2 laatste zuigers in het cilinderblok te krijgen. Dit kwam waarschijnlijk door de weestand van de andere 2 zuigers+nieuwe zuigerveren en gehoonde (ruwe) cilinderwanden.

Dat zat er allemaal op dus dacht ik dat het grootste werk al gedaan was
dscf1538.jpg


Daarna de eerste nokkenasketting om het tandwiel gedaan. Toen viel mij iets op, gedurende de demontage van het blok zag ik al sporen van "beunwerk" op het carter (iemand heeft het cilinderblok los gekregen door een schroevendraaier tussen het carter en het cilinderblok te steken), namelijk dat de nokkenasketting flink tegen de zijkanten van het cilinderblok heeft lopen ratelen.
dscf1539.jpg


Dit samen met het feit dat er geen echte nokkenasketting rammel aanwezig was voor de demontage doet mij vermoeden dat de nokkenaskettingspanner al eens vervangen is, wellicht samen met de nokkenastketting want die heeft geen echt slijtage sporen, volgens mij leken-oog.

dscf1543c.jpg


Daarna alles netjes op tijd gezet aan de uitlaat zijde, vervolgens aan de inlaatzijde. Nu heb ik een probleem en dat is: het wphb zegt de 2 "oil deflectors" op de moeren van de draadeinden van het cilinderblok te zetten. Dit heb ik gedaan:

dscf1545g.jpg


MAAR, bij de demontage zaten er op dit plek ook nog eens deze kapjes, maar deze lijken nu niet echt te passen. Bovendien komen ze ook niet voor in het wphb. Gezien het feit dat er al eens een beunhaas aan de motor gesleuteld heeft heb ik geen zin om ze "verkeerd" terug te zetten.
Weet iemand waar deze onderdeeltjes horen?

dscf1549l.jpg


Verder alles vast gezet en aangetrokken met de momentsleutel. Kleppen gecontroleerd en omdat ik sommige kleppen ingeslepen heb blijk ik er 2 te moeten stellen. Helaas heb ik geen tool om de "busjes" van de kleppen naar beneden te duwen en de shim eraf te lichten. Heeft iemand een idee voor een zelfbouw tool of moet je er gewoon eentje kopen?
 
Laatst bewerkt:
Deze olie stop plaatjes staan op de voorste lagerkappen naast de distributie tunnel. De plaatjes wijzen naar voren toe.

Hier een foto..:

pict0025z.jpg
 
Vandaag mijn tool afgemaakt om de kleppen naar beneden te drukken, het heeft bijna 3!!!uur gekost om uit 6mm plaatstaal de tool te zagen/vijlen/dremelen.

Tijdens het meten van de klepspeling kreeg ik er een 0.04mm voelermaatje niet eens tussen. De plaatjes van deze kleppen heb ik proberen op te meten met een schuifmaat maar dat is niet echt te doen.
De bussen waar de klepplaatjes inliggen konden wel draaien dus hij zit er volgens mij niet tegen. Als ik de plaatjes meeneem naar een motorzaak en zeg dat ik er 2 nodig heb die ongeveer 0.08mm dunner zijn dan kunnen zij die wel opmeten toch?

Zijn er tips om de plaatjes op te meten of kan het alleen met een micrometer? Voor 25 euro heb je er al een maar zo vaak ben ik niet van plan om mijn kleppen te stellen.
 
Ja, de meeste, zo niet alle zaken kunnen dit meten maar ruilen lang niet allemaal. Van sommige hebben ze er zoveel dat ruilen voor hen geen optie is. Je kunt ook naar een auto garage gaan, er zijn types met dezelfde buitendiameter(25mm) Ford Zetec S Motor 1,25(Fiesta) of Toyota (carina. celica) en ook de Yamaha 1300 en 1200 motoren als ook de TT/XT 350, XJ600. Dus keuze zat.
Het mooie van Ford is dat deze met 0.025 oplopen ipv 0.05.
Succes.

Edit: bij de Ford garage waar ik ze kocht waren ze €4,- itt €8,- bij de motorzaak. En het zijn toch echt dezelfde dingen.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag mijn tool afgemaakt om de kleppen naar beneden te drukken, het heeft bijna 3!!!uur gekost om uit 6mm plaatstaal de tool te zagen/vijlen/dremelen.

Tijdens het meten van de klepspeling kreeg ik er een 0.04mm voelermaatje niet eens tussen. De plaatjes van deze kleppen heb ik proberen op te meten met een schuifmaat maar dat is niet echt te doen.
De bussen waar de klepplaatjes inliggen konden wel draaien dus hij zit er volgens mij niet tegen. Als ik de plaatjes meeneem naar een motorzaak en zeg dat ik er 2 nodig heb die ongeveer 0.08mm dunner zijn dan kunnen zij die wel opmeten toch?

Zijn er tips om de plaatjes op te meten of kan het alleen met een micrometer? Voor 25 euro heb je er al een maar zo vaak ben ik niet van plan om mijn kleppen te stellen.

Plaatjes kan je alleen meten met een micrometer,soms staat de maat er op,
maar dan nog is het beter een micrometer te gebruiken,speciaal gereedschap
heb je niet echt nodig het gaat ook met een gewone schroevendraaier en een
staafmagneet om het plaatje er tussenuit te vissen
 
Gassen, bedankt voor de tip om naar de ford garage te gaan, ik zal eens een ford garage in de buurt opzoeken.

RC Gamma, schuifmaat is dus geen doen om ze (goed) op te meten. Heb inderdaad een schroevendraaier gebruikt om ze op te wippen en magneetje om ze eruit te "trekken"
 
Gewoon ff een micrometer scoren,een gewoon simpel ding is genoeg,
eventueel ff op marktplaats kijken voor een occasie.
Of hier 1ntje scoren,voor 15eurie heb je er al 1,
http://www.buitelaar.nl/
 
Laatst bewerkt:
Heb even op de site gekeken en ze versturen pas vanaf een bedrag van 50 euro helaas.

Zal eens even langs de normale gereedschapswinkels hier in de buurt gaan, kijken of ik er een kan scoren
 
Wat nu als je de betreffende shimmetjes mee neemt naar de Ford garage... Die hebben vast wel een micrometer ter plaatse... Daar ff opmeten en gelijk nieuwe mee.

Bij vd Ven doen ze daar vast niet moeilijk over (Tilburg, Waalwijk)
 
Laatst bewerkt:
Had ik ook willen doen maar ik heb zon tooltje gemaakt dat je tussen de nokkenas kunt steken en dan de shim eruit wippen.

Probleem is dat je er dan geen 3-4 uit kunt wippen omdat het niet goed is voor de nokkenas als hij over de klepschotel heen gaat terwijl er geen shim op ligt.
 
Nog ff een tip,als je de nieuwe shim geplaatst heb ,draai dan eerst
de nokkenas een paar keer,om de shim goed op z,n plaats te drukken,
anders meet je misschien een verkeerde waarde .
 
Laatst bewerkt:
Moet er nog even bijvermelden dat de rest van de kleppen tegen de minimum speling zit, 0.06 geloof ik.
Is het verstandig om zo veel mogelijk shims uit te wisselen zodat de speling weer wat meer wordt of dien ik gewoon over 5000km nogmaals te kijken?
 
Moet er nog even bijvermelden dat de rest van de kleppen tegen de minimum speling zit, 0.06 geloof ik.
Is het verstandig om zo veel mogelijk shims uit te wisselen zodat de speling weer wat meer wordt of dien ik gewoon over 5000km nogmaals te kijken?

Ik zou ze laten zitten en na 100km nog eens kijken.
 
Het belangrijkste is,dat ze speling hebben.
Het systeem met shims verloopt normaal gesproken maar weinig,
je kan er eerst een tijdje mee rijden en dan een keer nameten
voor de zekerheid.
 
Heb bij de ford dealer Van Kalmthout in Haarlem de plaatjes besteld en opgehaald:

2.55 , 2.60, 2.65 en 2.70 besteld.

Nogmaals bedankt voor de tip van Gassen, deze plaatjes waren 3.70 ex btw per stuk :D NICE!
 
Uiteraard heb ik 2 a 4 maal 2.75 nodig ipv mijn bestelde plaatjes ;) vanwege het ontbreken van een micrometer had ik deze niet kunnen opmeten voordat ik ze bestelde.
Volgende week de juiste plaatjes erin en hopelijk op zaterdag het blok in het frame lepelen!

Het wordt nog eens wat :)
 
FF oma wegschoppen, weet zelf ook wel dat het lang geleden is ;)

Ondertussen ben ik afgestudeerd en heb ik het druk gehad om een baan te zoeken (en nog steeds niet gevonden helaas) maar heb ik ook nog wat aan de cb gedaan.

-Kleppen gesteld
-Blok in het frame gelepeld
-Uitlaat gemonteerd (marschall deeptone ipv 4-2 systeem)
-Allerlei kleine klusjes
-Service beurtje (nieuwe olie, filter, bougies, luchtfilter enz)

Zojuist de tank gemonteerd en daar was het moment van de waarheid (na een half jaar stil te hebben gestaan).
Eerst nog even zonder bougies een tien-twintigtal tellen op de startmotor rondgedraaid om overal olie te krijgen (ergens hier op het forum gelezen). Daarna met bougies geprobeerd en jahoor na ongeveer 6 tellen begon hij op te pakken en met een beetje gasgeven sloeg hij aan :) super nice! Zeker als je bedenkt dat een cb750 niet graag start op "oude" benzine (in dit geval meer dan 6 maanden oud)

Nu moet ik nog het schakelpedaal en de kuip enz nog monteren dus ik kan nog niet gaan rijden MAAR....

Ik heb op het forum allerlei topics gevonden over hoe motoren ingereden dienen te worden maar deze gaan voornamelijk over nieuwere machines en adviseren om behoorlijk ruw in te rijden (iets wat tegen mijn logica ingaat). Nu is mijn vraag, hoe dient een gereviseerd brik ingereden te worden? Volgas of juist niet, veel of weinig toeren, remmen op de motor? etc etc.

Wel ben ik zowieso van plan om na 1000km weer de olie en filter te verversen ivm slijtage van de nieuwe zuigerveren.
 
Laatst bewerkt:
Mooi dat ie weer loopt... *O*

De meningen zijn inderdaad verdeeld over het inrijden. Persoonlijk rij ik het blok rustig warm tot bedrijfstemperatuur, ik laat hem zekers niet stationair warmdraaien. Als ie warm is zoek ik de wat hogere toerentallen op, maar maak het niet te gek. Rijden met wisselende toerentallen is het beste.

Met betrekking tot de olievervessing... Zou ik ik ietsje eerder doen (500Km) en overweeg de carterpan los te halen.. Ik heb niet gezien of je dit al gedaan hebt, maar je komt soms aardig wat vuil tegen zoals (Vloeibaar) pakkingmateriaal en licht vuil van het sleutelen. Haal dan ook het aanzuigfilter van de pomp los (Zit in de carterpan) en controleer deze op verstoppingen.
 
Laatst bewerkt:
Olie verversen zal ik dan inderdaad wat eerder doen.

Carterpan is er ook al afgeweest, ik miste namelijk 1/3e zuigerveer van de onderste zuigerveer van de eerste cilinder. Helaas heb ik deze niet teruggevonden (misschien heeft de motor hem opgegeten terwijl hij gebroken was?). Wel heb ik de gehele carterpan schoongemaakt en ook het zeefje naar de pomp gereinigd.

Helaas heb ik zojuist de slangtule van mijn benzine kraan afgebroken dus die moet ik even bestellen.
 
Vandaag benzinekraantje gemonteerd en de koplamp + knipperlichten erop gezet.

Lekker rondje gereden (in de regen met 2 graden maar wel een grote glimlach), alleen cilinder 4 ploppert bij het rijden. Het is niets mechanisch want bij volgas is het harder dan bij het afremmen op de motor (dan is het helemaal weg).
Toen ik de motor op de zijstandaard zette na 50km om eens te kijken hoe het zat viel het op dat bij het gasgeven rook tussen de kop en de cilinder uitkomt. Kan dit ook nog de pakking tussen de uitlaat zijn?

In het ergste geval is de koppakking lek, wat kan ik hiertegen doen? de kop natrekken? of dien ik alles weer uit te bouwen?
Hoe komt de koppakking lek? Ik heb alles in het wphb opgevolgt en zoals jullie op de foto's kunnen zien is het oppervlak van de kop/cilinderblok ook netjes schoon.
 
Laatst bewerkt:
Eerst maar eens de uitlaat pakking checken, das verreweg het makkelijkst. Als je uitlaat een keer warm geweest is heeft alles zich een beetje gezet en kun je best wat ruimte hebben om hem beter vast te zetten.

Je kunt ook eerst eens goed kijken waar dat vandaan komt want als er rook uitkomt moet je toch echt kunnen zien waar dat precies vandaan komt. Motor op de bok, laten lopen, en met looplamp erbij goed kijken.
 
Het was de uitlaatpakking inderdaad (gelukkig want koppakking heb ik even heel weinig zin meer in) heb 2 nieuwe gehaald maar heb het boeltje nog niet helemaal dicht kunnen krijgen.

Nu zijn de ringen die ik bij rene van maanen heb besteld ook dikker dan degene die de motorzaak meegegeven heeft. Wel zijn beiden in diameter hetzelfde.
 
Terug
Bovenaan Onderaan