CB 750 KZ 1979 opknappen

Vandaag het cilinderblok opgehaald en de waarden teruggekregen.

Precies wat ik al dacht, de waarden zitten voorbij de slijtage limiet.
Ze zijn boven en onder gemeten (per cilinder) en in de langs richting en de dwars richting van de krukas.
cilinderwaarden.jpg


Dit zijn de waarden

Nu dus maar eens gaan kijken naar een setje overmaatse zuigers en of iemand mijn cilinder wilt opboren voor een schappelijke prijs.
 
cilinderwaarden.jpg


Dit zijn de waardes in mijn boek
full


Valt dus wel mee imho.
 
Laatst bewerkt:
Hmmm ik geloof dat mijn haynes zei dat ik hem boven en onder moest meten, wanneer deze waardes 0.01mm uit elkaar lagen was er "revision" needed.

Anders kan ik ze ook laten honen en nieuwe veren steken, ben nu even aan het twijfelen wat te doen.
 
Hhmm straks even nakijken

Maar als ik de zuiger los in de cilinder doe, kan ik hem echt voelbaar "kantelen" en hoor ik hem tegen de zijkanten tikken. Binnen of buiten de toleranties maar dat is toch echt de bedoeling niet volgens mij
 
Ik kom er even niet aan uit, aan de ene kant wil ik graag alles "goed" hebben dus nieuwe zuigers + veren en hele mikmak maar dan kom ik zonder problemen aan de 500 euro.

Gassen, jij zegt dat de cilinders wel meevallen? Is het mogelijk voor mij om deze te laten honen en alleen nieuwe zuigerveren te steken? Zal dit het olieverbruik tot een acceptabel niveau brengen?
De cilinder warpage is de ovaalheid van de cilinder(denk ik) dan valt dat inderdaad ook nog wel mee. Alleen wat is de cylinder to piston clearance beneden in het plaatje?

Op mijn zuigers heeft de meter 61.95 geschreven, dat zou de zuigerspeling in bv cilinder 4 0.10mm maken tussen cilinder en zuiger. Dan moet er nog gehoond worden en meegenomen worden dat de cilinders ovaal zijn.

Honen kan ik gratis laten doen, dat is het probleem niet, ik zit als student zijnde alleen echt te hikken tegen nieuwe zuigers enz.. (ja ik weet dat het anders geen 100% is maar voor een brik van 30 jaar oud mag het ook 80% zijn).
 
Laatst bewerkt:
Cilinder to piston clearance is idd de gemeten ruimte tussen zuiger en cilinder. Kun je meten met een smalle voelermaat.
Btw, je zuigers kun je altijd kantelen als het goed is . Een zuiger loopt "taps" toe omdat de bovenkant massiever is en heter wordt en dus ook meer uitzet.
Tja met die speling van 0.1 zit je idd net aan je max. buiten dat je idd nog moet gaan honen. Ander blok voor een paar 100€ ?? Je zou het natuurlijk met alleen zuigerveren kunnen proberen en heel licht flexhonen.

Wat is wijsheid.
Plaatje gaat dan toch €160 aan zuigerveren (of €90 via Ebay), pakkingset €85 , en en en is dus ongeveer €300 kosten, en dan weet je nog niet wat je krijgt.

Ander blok zou dan misschien niet zo slecht zijn, en voor de versnellingsbak reparatie hoeft de cilinder er niet vanaf.
 
Tja of je koopt een blok, die volgens verkoper prachtig is, maar uiteindelijk slechter is waar je mee bent begonnen...

Opknappen is inderdaad een hele investering, maar je weet dan werkelijk dat het goed is...
 
2e hands blok kopen zie ik nogal tegen op zeker met blokken van 30 jaar oud, blok wat ik nu heb is voor de rest gewoon goed dus die optie is niets voor mij.

Denk dat ik toch maar gewoon laat honen + veren steek, hij hoeft geen 1 op 10000km te lopen als het maar minder is dan die 1liter olie op 500km.

Misschien ben ik gewoon eigenwijs, maargoed we zullen zien.
 
2e hands blok kopen zie ik nogal tegen op zeker met blokken van 30 jaar oud, blok wat ik nu heb is voor de rest gewoon goed dus die optie is niets voor mij.

Denk dat ik toch maar gewoon laat honen + veren steek, hij hoeft geen 1 op 10000km te lopen als het maar minder is dan die 1liter olie op 500km.

Misschien ben ik gewoon eigenwijs, maargoed we zullen zien.
Zou ik denk ik ook doen,liever dan wat uitgeven en een goed blok dan ander blok kopen met risico.
 
Vandaag maar eens de verbrandingskamer zo goed mogelijk proberen schoon te krijgen.

06102009348.jpg


Blue Wonder erin gegooid, dagje laten staan en kon de grootste troep er zo uitschrobben met een tandenborstel.
Verder mijn bestelling doorgegeven aan Rene van Maanen, hopelijk heb ik dan over 1 a 2 weken tijd en mijn bestelling.
Kleppen heb ik er al uitgehad maar heb de klepsteelrubbers nog niet dus wacht nog even met de rest van de kleppen.

Kleppenslijper heb ik ook al kunnen lenen van mijn opa evenals slijppasta dus dat scheelt weer wat in de kosten voor de kleine revisie. (lees revisie is duurder dan aanschaf van de gehele motor :( )

P.S. heeft er iemand een oliepeilstok voor mijn type cb? Heb de mijne vakkundig afgebroken toen ik hem wilde terugbuigen omdat hij wat scheef was (30jaar oud plastic buigt niet, dat breekt!)
 
Laatst bewerkt:
Hallo Mark,

Een oliepeistok voor een CB750KZ heb ik wel liggen.
Een nieuwe kost 12,60, een gebruikte 5 euro.

Mvg, Rene
Bol d'Or Center
 
Tijdje terug alle spullen gekregen via R. van Maanen dus kon vanmiddag aan de slag.

Heb alle kleppen eruit gehad, alle klepsteelrubbers vervangen en toen had ik het wel weer gezien. Prullen met een lijmklem aka kleppentang x 16 was niet zo lollig.

Volgend weekend de cilinders laten honen, dan nog een bout laten uitboren in de cilinderkop (die afbrak bij het demonteren) en dan kan hij weer langzaam in elkaar.

Geduld is een schone zaak maar dit begint me te lang te duren B|
 
Afgelopen weekend heeft mijn opa met veel handigheid en geduld het boutje uit de cilinderkop kunnen krijgen, heel mooi!

Volgend weekend hoop ik het cilinderblok te kunnen laten honen door mijn oom, dan zou ik het motorblok over 2 weken weer in elkaar kunnen zetten :D

P.S. Hulde aan Rene van Maanen die mij kosteloos een oliepeilstok opstuurd! :}
 
Laatst bewerkt:
Dit topic wordt steeds meer een in-mezelf-lul topic maar ik heb toch nog een dringende vraag:

Ik heb de ketting tussen beide nokkenassen los gehad, Haynes adviseert om de ketting in de juiste draairichting terug te monteren vanwege verhoogde slijtage wanneer je de versleten ketting tegen de normale draairichting in monteerd. Helaas heb ik hier tijdens het demonteren niet goed op gelet en weet ik niet of ik hem nu goed terug kan monteren, is er een truukje om erachter te komen welke draairichting de ketting altijd gehad heeft (kun je dat zien a.d.h.v. slijtage plekken op de ketting o.i.d.?).

Alvast bedankt!
 
Nou ben je het blok aan het opknappen,maar waarom niet de
ketting vervangen door een nieuwe nu je het spul toch gedemonteerd heb,
dadelijk kom je erachter dat die ketting versleten is en kan je de boel weer
open halen,en zo,n ketting kost ook niet de hele wereld,de kosten van
kromme kleppen als de ketting breekt is vele malen hoger.
 
Ketting kosten zijn toch aanzienlijk, bovendien is het normaal dat de cb serie een nokkenasketting rammel heeft.
Ik heb mijn cb 750 toen ik hem gekocht heb helemaal netjes afgesteld (carbs schoon, juiste sproeiers, ontstekingtijdstip, kleppen gesteld etc etc) daarna gesynchroniseerd met carbtune. Bij 1300-1500 toeren stationair koud hoor je de kleppen/kettingen, als hij warm is hoor je alleen het brommen van de uitlaat en verder geen rammels etc...
M.a.w. ik ben er dus zeker van dat de kettingen oke zijn.

Ik ben nu net klaar met de nieuwe zuigerveren op de zuigers te zetten. De zuigers heb ik eerst allemaal ontdaan van het grove olie aankoeksel met de messing handborstel. Daarna een van de oude zuigerveren gebroken en met dat gedeelte de gangen van de zuigerveren ontdaan van alle resten. Als laatste heb ik alles nog eens doorgespoeld/afgewassen met benzine.

In het WPHB van Haynes staat dat de bovenste zuigerveer een T op de veer heeft staan, die stond er bij mijn veren niet op maar ik heb de zuigerveer met chroom als bovenste bij elke zuiger en de "zwarte" zuigerveer als tweede. Olie schraapveren heb ik niet naar gekeken welke onder en boven zitten want dat maakt volgens mij niet uit.

Nu heb ik nog wat vragen:

1. In mijn pakkingset zitten 16 groene rubbere o-ringetjes die net wat kleiner zijn dan de 4 o-ringen die om de cilinder tapeinden zitten. In het WPHB kan ik niet vinden waar deze voor zijn? Ik denk aan de kleppen aangezien dat er 16 zijn maar daar heb ik de klepsteelrubbers al omheen gedaan.

2. De pistonclips heb ik er allemaal makkelijk in gekregen MAAR wanneer je de clip erin zet heeft de clip zelf een uitsparing. In de zuiger zit ook een uitsparing, waarschijnlijk om met je tang de pistonclip eruit te kunnen trekken. Mijn vraag is of de uitsparing van de pistonclip gelijk moet zitten met de uitsparing in de zuiger? Wanneer ik de uitsparing namelijk gelijk met elkaar zet klopt het precies.
 
De uitsparing in de zuiger en de circlip moeten juist niet tegenover elkaar
zitten,de uitsparing in de zuiger zit er juist om de circlip eruit te kunnen wippen,
ga je ze tegenover elkaar zetten lukt dat niet meer,heb je wel nieuwe circlips
gebruikt?,zo niet heb je kans dat er 1 weer uit de groef schiet,altijd bij montage
nieuwe clips gebruiken,van die o-ringen weet ik het ook niet,meestal zitten die
ergens om een tapeind heen,omdat je niet wist hoe de nokkenasketting gezeten
heeft,zei ik dat het beter is om een nieuwe te nemen,want stel dat je hem precies
anderom monteerd dan hij gezeten heeft slijt hij een stuk sneller,maar omdat je
er toch geen wereldreis meer mee gaat maken zal het niet zoveel kwaad kunnen.
 
Laatst bewerkt:
Die kleine rubbertjes horen op de klep geleider (afdichting tussen kop en geleider), die heb je niet uitgebouwd dus ook niet nodig.
Ik zet ze er ook zo in dat de clip geheel in de groef valt.
Theoretisch zou de opening niet op 9 of 3 uur moeten zitten omdat deze tijdens de omslagfase van de omhoog of dalende beweging, de clip iets zou kunnen bewegen en los zou komen, theoretisch dan.
 
De uitsparing in de zuiger en de circlip moeten juist niet tegenover elkaar
zitten,de uitsparing in de zuiger zit er juist om de circlip eruit te kunnen wippen,
ga je ze tegenover elkaar zetten lukt dat niet meer,heb je wel nieuwe circlips
gebruikt?,zo niet heb je kans dat er 1 weer uit de groef schiet,altijd bij montage
nieuwe clips gebruiken,van die o-ringen weet ik het ook niet,meestal zitten die
ergens om een tapeind heen,omdat je niet wist hoe de nokkenasketting gezeten
heeft,zei ik dat het beter is om een nieuwe te nemen,want stel dat je hem precies
anderom monteerd dan hij gezeten heeft slijt hij een stuk sneller,maar omdat je
er toch geen wereldreis meer mee gaat maken zal het niet zoveel kwaad kunnen.

Ik heb inderdaad nieuwe circlips gebruikt, geen zin om voor een dingetje van 80 cent alles naar de knoppen te rijden.
De uitsparing van de pistonclip zit gelijk met de uitsparing in de zuiger dus zo:

zuigerpistonclip.jpg


Waarbij de zwarte cirkel mijn pistonpen is. De blauwe mijn pistonclip met uitsparing en de rode cirkel is de groef in de zuiger met uitsparing.

Kleine rubbertjes heb ik inderdaad niet nodig, bewaar ze natuurlijk wel mocht ik ze ooit nodig hebben voor iets.

Geen probleem van die ketting, hoewel ik maar 5000 per jaar rij (dit jaar helaas al minder) wil ik liever de ketting gelijk weer goed monteren. Helaas heb ik nog geen antwoord op mijn vraag hoe je kunt controleren welke kant hij altijd opgedraaid heeft. Mocht hij over een paar jaar vervangen moeten worden dan kan dat ook met het blok in het frame en een middagje werk.

Gisteren de cilinders gehoond door mijn oom dus die kunnen er ook weer snel op. Vandaag alleen nog even sinterklaasfeestje dus dat zal tot volgend weekend moeten wachten. Tegen die tijd hoop ik ook een momentsleutel te kunnen lenen van mijn oom en moet ik nog even bij R van Maanen een bout bestellen die kapot ging bij het demonteren van de NAK spanner.
 
Dat de circlips nu zo zitten kan op zich geen kwaad,het is alleen lastig
om ze er zo weer uit te krijgen,maar dat is hier voorlopig niet van toepassing,
dus lekker laten zitten zo,het is veel belangrijker dat ze goed in de groef zitten en
dat er nieuwe zijn gebruikt.
Wat die ketting betreft zou je de ketting om de nokkenastandwielen kunnen leggen,
en dan kijken hoe hij op de kettingwielen ligt,en dan kijken of er een verschil is
als je de ketting anderom erop legt,en dan kijken welke kant er het beste opligt,
en de ketting zo monteren,als je geen verschil ziet zal het niet veel uitmaken.
 
Laatst bewerkt:
Mark,

Clips zitten zo goed hoor. De O ringentjes zitten onder de klepgeleiders, maar bijnen dus vaak over omdat de klepgeleiders er vaak niet uit gaan.

Dat van die ketting heb ik geen ervaringen mee. Zoals dat in Peeters wordt omschreven, begrijp ik. Dat zou dan voor elk type ketting gelden, dus ook voor bijvoorbeeld de ketting naar je achterwiel. Ik zou hem gewoon monteren, en na een paar 1000 km nog even checken. Als hij overmatig slit met je dat aan de terugkerende rammel.

Gr, Rene
 
In theorie zullen de pennen aan de ene kant meer versleten zijn dan aan de andere kant omdat die kant niet belast wordt.
2 Nokkenas tandwielen in de ketting leggen en de afstand tussen beide tandwielen meten. Ketting ligt hetzelfde als de ruimte tussen beide tandwielen het grootste is.
Allemaal bedankt voor de snelle reacties!
Gassen, ik denk dat dat inderdaad de meest accurate manier is. Ik ga er volgend weekend eens naar kijken.
Edit : Had ik net een leuke plaatje getekend!
Post het toch anders was het weer verspilde "moeite". :+
full

Klopt niet helemaal maar aléé.
 
Laatst bewerkt:
Allemaal bedankt voor de snelle reacties!

Gassen, ik denk dat dat inderdaad de meest accurate manier is. Ik ga er volgend weekend eens naar kijken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan