CB 750 KZ 1979 opknappen

Maaarkske

MF'er
19 jan 2008
170
0
Haarlem
Hoi ik zal me even voorstellen, mijn naam is mark ben 21 jaar en ik heb 2 weken geleden mijn eerste motor gekocht.
Toen ik deze kocht liep hij na een half uur rommelen met natgeslagen bougie's en geen vonk maar nog steeds niet goed natuurlijk. Deze heb ik 2-3 dagen later opgehaald samen met mijn vader en gedurende die week lopende gekregen.

Het probleem van het moeilijk starten lag aan de vonk, die was er namelijk niet omdat een draad uit de orginele bedrading was omgeleidt via de buitenkant en deze gewoon aan elkaar was gedraaid waarna er een plakbandje omheen gevouwen was. Deze allemaal netjes gesoldeerd en met een krimpkousje afgesloten waarna de motor startte met een druk op de knop.

Verder alle verlichting in orde gemaakt en de carburateurs goed uitgemest, jammer dat ik hier geen foto's van heb, de vorige eigenaar zei deze schoon te hebben gemaakt maar had alleen een paar stukje weggekrast met een schroevendraaier. Met remmenreiniger was er geen beginnen aan met deze aanslag maar met een potje "Blue Wonder" van sorbo was het spul er binnen no time uit.

14881.jpg


Op het moment van schrijven ziet de motor er als volgt uit

motor1.jpg

motor2.jpg

voorkant.jpg


Nu heb ik een paar vraagjes na aanleiding van een aantal dingen die ik gevonden heb, allereerst

Op mijn, volgens mij ontstekingsdeksel, zit aanslag. Heb hier belgom alu voor besteld maar zal dit voldoende werken op aanslag als deze?
aanslag.jpg


Ten tweede, volgens het handboek dat ik heb dienen er sproeiers in te zitten van maatje 102, degene die ik eruit haalde zijn 110? uit alle 4 de carburateurs. Ik heb bij de scooterdealer(de enige in de buurt die snel sproeiers kan leveren blijkbaar) 105 besteld maar toen ik naar de bougiekleur ging kijken zag ik dit

bougie1.jpg

bougie2.jpg


Het lijkt voor mij alsof de bougie's te grijs-wit zijn voor mijn gevoel, maar heb alleen maar ervaring met brommers waar ze (door de tweetakt olie) koffie met melk bruin dienen te zijn. Heeft iemand een idee of deze kleur oke is en of ik groter/kleiner moet of sproeiermaat 110 moet blijven houden?

Het is ook zo dat de motor goed rijdt (voor zo ver ik vergelijkingsmateriaal heb) maar vooral op hoge toeren nogal "wisselt" in trekkracht, ik bedoel dan toerentallen als 7.5 tot 9k, het rode gebied schijnt hij niet in te willen schieten.

De sproeiers zien er als volgt uit
sproeier1.jpg

sproeier2.jpg


Ik heb deze erbij gezet omdat ik heb gelezen dat er wisselende carburateurs gebruikt werden gedurende de productiedagen van de cb's en dat de sproeiermaten niet altijd gelijk zijn, bijvoorbeeld 120 mikuni, 120 keihin of 120 dell orto.
De carburateurs zijn keihin's en zien er zo uit
blok2.jpg


Als laatste heb ik nog een vraag of iemand een remschakelaar voor heeft liggen en een zadel zoals deze
zadel.jpg


P.S. Weet iemand of de kleppen makkelijk bereikbaar zijn om te controleren, m.a.w. is het kleppendeksel gemakkelijk van het blok te tillen en uit het frame te halen? Zijn de kleppen hierna goed bereikbaar? Tips en trucs zijn altijd welkom :)

Alvast bedankt!
 
Welkom en veel plezier met je motor.

Je ontstekingsdeksel kun je ook eerst met heel fijn schuurpapier behandelen en daarna met een poetsmiddel bewerken.

Sproeiers, bougies kan ik van alles over zeggen, maar er zijn op dit forum gasten die echt alles tot op detail weten, dus die vragen laat ik voorlopig aan me voorbij gaan :-)
 
wat je sproeiers betreft, het kan zijn dat er een ander (open) luchtfilter is gemonteerd waardoor er ook grotere sproeiers in zitten, of dat er een andere uitlaat onder heeft gezeten waarbij de sproeiers verwisseld zijn.

kwa bougiekleur, deze hoort ook gewoon koffiebruin te zijn, maar een wat wittige kleur kan 2 oorzaken hebben, of hij staat te arm afgesteld, of het kan zijn dat hij (veel) olie verbruikt
 
Een veel olieverbruikende viertakt heeft geen wittige bougies! Die worden eerder donker. Aan de kleur v/d bougies te zien, denk ik, dat je er geen kleinere sproeiers in moet doen. Met het standaard luchtfilter moet ie standaard sproeiers hebben. een beetje te groot is niet erg, een beetje te klein wel!!! :Y

Je zijdeksel zit een laklaag op, die niet goed meer afsluit. Wat je ziet, is corrosie onder de laklaag. Poetsen helpt dus niet. Laklaag verwijderen door idd licht schuren of verfafbijt, dan gewoon polijsten en viola...als nieuw. (moet je wel blijven bijhouden dan)

Suc6

:W
 
wat je sproeiers betreft, het kan zijn dat er een ander (open) luchtfilter is gemonteerd waardoor er ook grotere sproeiers in zitten, of dat er een andere uitlaat onder heeft gezeten waarbij de sproeiers verwisseld zijn.

kwa bougiekleur, deze hoort ook gewoon koffiebruin te zijn, maar een wat wittige kleur kan 2 oorzaken hebben, of hij staat te arm afgesteld, of het kan zijn dat hij (veel) olie verbruikt
olie-verbruikende-motoren (veel) zullen nooit een wit/creme bougie-kleur geven..zwart & vettig zijn de woorden die er wél bij horen
 
Hier zie je een mooi overzicht van de kleuren van bougies en wat het zou kunnen betekenen.

21.jpg


Lijkt aardig op

bougie1.jpg


Dus volgens de site is de kleur gewoon oke :), olieverbruik weet ik (nog) niet maar ga morgen mijn bestelling bij honda4.nl doorgeven.
Dan kan ik de olie verversen en filter vervangen om vervolgens te gaan meten hoe het met het olieverbruik zit.

Wat het luchtfilter betreft zit er gewoon een standaard filter in, ook geen valse lucht want dat heb ik met een busje remmenreiniger getest zoals op het forum beschreven staat.
 
Laatst bewerkt:
Die bougiekaart is uit de zeventiger jaren, het is maar zeer de vraag of je met de loodvrije benzine op vandaag die kaart nog kunt vertrouwen :?
 
[afbeelding]
Lijkt aardig op
[afbeelding]
Dus volgens de site is de kleur gewoon oke :)
Lees wel even wat daar ook op die site staat "I think their Hot-but-OK plug pictures are a bit too hot for me. But who am I to nay say NGK ? Enjoy !" Te arm kan trouwens ook komen door je vlotterniveau.
Dan kan ik de olie verversen en filter vervangen om vervolgens te gaan meten hoe het met het olieverbruik zit.
Zolang je kop niet nat is van een lekkende pakking en je geen rook uit je uitlaat ziet met bijbehorende frituurlucht ruikt, zal het wel loslopen met je olieverbruik. Die bougie lijkt me ook niet echt te duiden op olieverbruik.
Wat het luchtfilter betreft zit er gewoon een standaard filter in, ook geen valse lucht want dat heb ik met een busje remmenreiniger getest zoals op het forum beschreven staat.
Valse lucht merk je vooral met een warme motor. Als je dan het gas loslaat komt hij even terug naar stationair (of soms helemaal niet) om daarna weer naar 2 of 3000 toeren te gaan en daar te blijven hangen.
Die bougiekaart is uit de zeventiger jaren, het is maar zeer de vraag of je met de loodvrije benzine op vandaag die kaart nog kunt vertrouwen :?
Ach, zoveel maakt dat ook weer niet uit. Hier staat een nieuwer (maar minder uitgebreid) recent plaatje en dat lijkt mij nog hetzelfde.
 
Laatst bewerkt:
Ordinaire kick, heeft iemand een dergelijk zadel op zolder liggen?

Deze gaat steeds verder scheuren :(
 
Mooie motor, maarkske.
Ik heb geen zadel voor je, maar wel een tip: ducttape. Dat voorkomt in ieder geval dat hij nog meer gaat scheuren, Doet het bij mij prima.

Werk ze, verder!
 
Laatst bewerkt:
Bij louis.de en bij motozoom.nl zijn nog nieuwe dekjes te bestellen om het zadel te bekleden. Bij louis.de kost ie €40,- en bij motozoom.nl €49,-. Met een beetje huisvlijt tover je het beschadigde zadel zo weer tot nieuwstaat (Tenzij de onderplaat niet totaal is doorgerot).

Het kleppendeksel kan net tussen de framebuis en het blok doorgewurmd worden nadat je de koppelingskabel, de tank en de bougiekabels hebt verwijdert. Ik weet alleen niet, doch heb ik het sterke vermoeden dat de kleppen net als bij een CB900 met behulp van inlegplaatjes worden gesteld. Dus eerst opmeten, oude plaatje verwijderen en maat opnemen, vervolgens nieuwe plaatje naar gemeten vershil dikte erin en nogmaals controleren. Vaak kun je plaatjes van de ene klep naar de ander klep verhuizen waardoor je niet alle plaatjes hoeft te vernieuwen.

Raymond
 
Bij louis.de en bij motozoom.nl zijn nog nieuwe dekjes te bestellen om het zadel te bekleden. Bij louis.de kost ie €40,- en bij motozoom.nl €49,-.
Ik heb ook zo'n dekje op mij eerste ;) zadel gezet, dat ging op zich wel, maar ik was niet zo te spreken over de kwaliteit van het skai: erg dun spul. Bij mijn 2e zadel dat opnieuw bekleed moest worden ben ik dus maar zelf met naald en draad aan de gang gegaan. Een bult werk, maar al met al voor minder dan de helft van het geld en vooral veel betere kwaliteit die weer jaren meekan. Zie mijn topic voor meer info.
Succes met de werkzaamheden!
 
Bij louis.de en bij motozoom.nl zijn nog nieuwe dekjes te bestellen om het zadel te bekleden. Bij louis.de kost ie €40,- en bij motozoom.nl €49,-. Met een beetje huisvlijt tover je het beschadigde zadel zo weer tot nieuwstaat (Tenzij de onderplaat niet totaal is doorgerot).

Het kleppendeksel kan net tussen de framebuis en het blok doorgewurmd worden nadat je de koppelingskabel, de tank en de bougiekabels hebt verwijdert. Ik weet alleen niet, doch heb ik het sterke vermoeden dat de kleppen net als bij een CB900 met behulp van inlegplaatjes worden gesteld. Dus eerst opmeten, oude plaatje verwijderen en maat opnemen, vervolgens nieuwe plaatje naar gemeten vershil dikte erin en nogmaals controleren. Vaak kun je plaatjes van de ene klep naar de ander klep verhuizen waardoor je niet alle plaatjes hoeft te vernieuwen.

Raymond

Kleppen verhaal klopt Raymond, blok is wat dat aangaat exact gelijk aan de 900 en 1100.
 
Het kleppendeksel kan net tussen de framebuis en het blok doorgewurmd worden nadat je de koppelingskabel, de tank en de bougiekabels hebt verwijdert. Ik weet alleen niet, doch heb ik het sterke vermoeden dat de kleppen net als bij een CB900 met behulp van inlegplaatjes worden gesteld. Dus eerst opmeten, oude plaatje verwijderen en maat opnemen, vervolgens nieuwe plaatje naar gemeten vershil dikte erin en nogmaals controleren. Vaak kun je plaatjes van de ene klep naar de ander klep verhuizen waardoor je niet alle plaatjes hoeft te vernieuwen.
Raymond

Oke mooi, dan ga ik eens een digitale meter van mitutoyo (schrijf ik het goed?) halen zodat ik die onderlinge plaatjes kan opmeten en een voelermaatje. Heb helaas een leuke motor uitgekozen om dit voor de eerste keer te gaan doen, 16 klepper, en als ik het filmpje van die man zie met zijn gs500 waar hij de kleppen van gaat stellen en waar de link van op dit forum rondzwerft kan ik er blijkbaar wel een dag voor uittrekken ;).

Bij louis.de en bij motozoom.nl zijn nog nieuwe dekjes te bestellen om het zadel te bekleden. Bij louis.de kost ie €40,- en bij motozoom.nl €49,-.
Ik heb ook zo'n dekje op mij eerste ;) zadel gezet, dat ging op zich wel, maar ik was niet zo te spreken over de kwaliteit van het skai: erg dun spul. Bij mijn 2e zadel dat opnieuw bekleed moest worden ben ik dus maar zelf met naald en draad aan de gang gegaan. Een bult werk, maar al met al voor minder dan de helft van het geld en vooral veel betere kwaliteit die weer jaren meekan. Zie mijn topic voor meer info.
Succes met de werkzaamheden!

Hier heb ik ook al over nagedacht, alleen jammer om te horen dat het spul zo dun is. Zelf maken kan natuurlijk ook maar dan heb je niet die "ribbels" die er normaal op het zitvlak zitten of wel? Bovendien is de motor voor mijn plezier en niet om elke dag 40km heen en 40km terug naar mijn werk te rijden.

Ook ga ik a.s. week mijn olie en filter vervangen. Nu zit er een ratel bij de koppeling en als ik de koppeling inknijp wordt dit minder. Ik heb al op het forum gezocht en gelezen dat dit aan rubbertjes in de koppeling kan liggen? Is dit makkelijk te verhelpen of kan ik het geheel beter dicht laten zitten?

Bedankt voor de reacties!
 
Laatst bewerkt:
Ratel kan bij stationair toerental voorkomen op het koppelingshuis. Het ratelen vermindert al door de carbs goed synchroon af te stellen. Wat echter ook wel wil rammelen is de koppeling van de startmotor naar de krukas. Deze zit achter de linker kap. De starterkoppeling zit met drie boutjes gemonteerd die nog wel ééns los willen lopen.

Motor op de hoofdstandaard, op de zijstandaard kan er nog wel eens wat olie uitkomen. :Y
Linker inspectiekapje van de ontsteking losnemen. Bevestigingsplaat van de pick-up coils afmerken en losnemen. Automatische vervroeger verwijderen van de krukas en hierachter zie je de starterkoppeling met drie boutjes gemonteerd (dopmaat 12mm). Indien de boutjes loszitten, ze 1 voor 1 (Niet alledrie tegelijk want dan valt de koppeling uit elkaar :X ) ontvetten en met loctite vastzetten.

Vervolgens de vervroeger weer op de krukas monteren. Let op het nokje waarmee de vervroeger in de krukas valt. (Je zal de eerste niet wezen die deze nok afbreekt) :o Ook zekers niet proberen het blok rondt te draaien door aan de bout of de kop van de ontstekingsvervroeger te draaien. Haal dan liever de dynamokap eraf aan rechterzijde van het blok en draai aan de krukasbout van de rotor. Deze is wel sterk genoeg. *O* Ontstekingsplaat weer terug monteren en afstellen op de markering in stap 1 aangebracht. Inspectiekapje terugplaatsen.

Distriebutie kettingen al gespannen ?? Zou ik zekers doen als je het kleppendeksel hebt verwijdert. Het blokje heeft twee kettingen. Eerst het slapste punt opzoeken in de ketting, vervolgens de moertjes aan achterzijde bij de cylinders (Carb. zijde) voor de spanner van de lange ketting een stukje losdraaien waardoor de spanner de ketting spant en vervolgens vastzetten. De korte ketting wordt gepannen door een bout aan midden/voorzijde van de cylinderkop, toegankelijk via de rechterzijde van de motor. Ook weer het slapste punt zoeken, boutje los om te spannen, boutje vast om de spanner te borgen. De bolletjes stonden bekend om ratelende kettingen.

Indien de rubbers in het koppelingshuis van de hoofdkoppeling zijn versleten, zul je daar mee moeten leren leven (kan niet veel kwaad, of een ander koppelingshuis moeten vinden die geen speling heeft. Ik geloof dat de beste man uit lunteren vast wel een koppelings huis heeft.

Raymond
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan